آیا صحبت با هندزفری در حین رانندگی خطرناک است؟

به گزارش وبلاگ پیوست، بیشتر افراد در حین رانندگی با هندزفری با تلفن صحبت می نمایند و این کار را بی خطر می دانند؛ زیرا دست هایشان آزاد است و گوشی را در دست نگرفته اند؛ اما فکر می کنید این کار تا چه مقدار درست است؟

آیا صحبت با هندزفری در حین رانندگی خطرناک است؟

طبق یک تحقیق نو که در دانشکده فناوری دانشگاه کویینزلند صورت گرفته است، استفاده از سیستم های هندزفری گوشی همراه به میزان در دست گرفتن گوشی همراه در حین رانندگی خطرناک است و حواس راننده را پرت می نماید.

مرکز تحقیقات مربوط به تصادفات و ایمنی جاده دانشگاه کویینزلند اخیراً تأثیر استفاده از گوشی همراه بر روی ایمنی راننده را مورد آنالیز قرار داده است. در این تحقیق مدت زمان عکس العمل و نحوه عملکرد رانندگی آنالیز شده است.

یکی از مسئولان این دانشگاه در این رابطه می گوید: ما یک گروه از رانندگان را انتخاب کردیم و آن ها را در یک شبکه جاده مجازی قرار دادیم که در آن یک عابر پیاده خارج از دید راننده از یک راه باریک وارد خیابان می شد. سپس عملکرد و مدت زمان عکس العمل راننده در حین صحبت با گوشی با هندزفری و بدون هندزفری را مورد آنالیز قرار دادیم. مدت زمان عکس العمل رانندگانی که یا با هندزفری یا بدون هندزفری با تلفن صحبت می کردند، 40 درصد طولانی تر از افرادی بود که از گوشی استفاده نمی کردند.

وی اضافه نمود: در واقع، این یعنی فاصله عکس العمل راننده با تأخیر 11 متری برای وسیله نقلیه ای که با سرعت 40 کیلومتر در ساعت حرکت می نماید.

درگیر شدن مغز برای انجام مکالمه تلفنی علت اصلی حواس پرتی راننده محسوب می گردد. این موضوع ربطی به در دست گرفتن یا نگرفتن گوشی به وسیله راننده ندارد.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که مکالمات تلفنی با هندزفری و بدون هندزفری تأثیر مشابهی بر روی عکس العملی که نسبت به حوادث محیطی عادی مانند ورود عابر پیاده به خیابان از پیاده رو نشان داده می گردد، دارند.

محققان توصیه می نمایند قوانین مربوط به استفاده از گوشی همراه در وسایل نقلیه بایستی مجدداً آنالیز شوند؛ زیرا بیشتر کشورها در دست گرفتن گوشی همراه را ممنوع نموده اند؛ اما مسئله ای با استفاده از گوشی با هندزفری ندارند.

منبع: فوت و فن

به "آیا صحبت با هندزفری در حین رانندگی خطرناک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا صحبت با هندزفری در حین رانندگی خطرناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید