امید به آغاز کار مرکز تحقیقات دیابت در سال جدید، محدودیت منابع مالی

به گزارش وبلاگ پیوست، رئیس پژوهشگاه رویان به تشریح عملکرد این مرکز در سالی که گذشت پرداخت و از محدودیت های منابع مالی رویان سخن گفت و به برنامه های پژوهشگاه رویان برای سال 1399 اشاره کرد.

امید به آغاز کار مرکز تحقیقات دیابت در سال جدید، محدودیت منابع مالی

دکتر عبدالحسین شاهوردی در گفت وگو با وبلاگ پیوست، با بیان این که پژوهشگاه رویان، در زمینه پژوهش در قالب سه پژوهشکده و یک پایگاه تحقیقاتی کار خود را دنبال می کند، گفت: این پژوهشکده ها، پژوهشکده سلول های بنیادی، پژوهشکده پزشکی تولیدمثل و پژوهشکده بیوتکنولوژی رویان در اصفهان است. یک پایگاه تحقیقاتی هم در بابل داریم که در زمینه سلول های بنیادی سرطانی مشغول فعالیت است.

وی با اشاره به فعالیت های آموزشی رویان گفت: برخی از فعالیت های رویان در حوزه آموزش است که در قالب دانشکده علوم پایه پزشکی و فناوری های نوین و در قالب مراکز آموزشی حرفه ای دنبال می شود.

رئیس پژوهشگاه رویان ادامه داد: خدمات تخصصی ناباروری در قالب مرکز درمان ناباروری و مرکز سلول درمانی پیگیری می شود. در مرکز سلول درمانی درمان هایی برای دیابت و بیماری های پوست و سرطان هم بررسی می شود. سال 98 برنامه های پژوهشگاه رویان را چه در حوزه پژوهش و چه در حوزه آموزش و درمان مطابق برنامه دوم استراتژی دنبال کردیم.

شاهوردی درباره تاسیس مرکز شتابدهی و تجاری سازی فناوری های رویان در سالی که گذشت، گفت: دانشی که در این سه دهه فعالیت رویان همکاران ما به دست آورده بودند به تاسیس مرکز شتاب دهی و تجاری سازی فناوری های رویان در بهمن ماه منجر شد تا تمام فعالیت های پژوهشی که فازهای مختلف آن به تجاری سازی نزدیک شده زیر چتر این مرکز قرار بگیرند.

وی اضافه نمود: پژوهشگاه رویان در حال حاضر 9 شرکت دانش بنیان در اندازه های مختلف دارد. برخی از آن ها نسبت به بقیه پیشرفته تر هستند، مانند شرکت بن یاخته های رویان که در حوزه سلول های بنیادی خون بند ناف فعالیت می کند و شرکت سل تک فارمد که در زمینه تولید سلول به شکل حرفه ای فعالیت می کند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی با تاکید بر این که شرکت های دانش بنیان رویان با توجه به نیاز های این پژوهشگاه شکل میگیرد، گفت: هشت هسته فناور هم در این زمینه فعال هستند. در حال حاضر، پژوهشگاه رویان از برخی از محصولات این هسته های فناور استفاده می کند. امیدواریم در سال های بعد نتایج تاسیس مرکز شتابدهی و تجاری سازی فناوری های رویان را ببینیم.

شاهوردی بیان نمود: یکی دیگر از اقدامات پژوهشگاه رویان که حاصل یک دهه از فعالیت همکاران ما در سلول های بنیادی است تدوین کتب سلول های بنیادی است. پس از انتشار اولین سری کتاب های سلول های بنیادی، اعضای هیئت علمی رویان، پیروز به بازنگری کلی و بازنویسی آن ها شدند و در یک پروژه تحقیقاتی 16 جلد کتاب تدوین کردند. اغلب مطالب این کتب حاصل نتایج تحقیقات پژوهشگران رویان است. در بهمن ماه سال 1398 از چهار جلد این مجموعه رونمایی شد.

رئیس پژوهشگاه رویان درباره فعالیت های پژوهشکده بیوتکنولوژی رویان در اصفهان در سال 1398 گفت: در اصفهان فعالیت های پژوهشی در حوزه حیوانات شبیه سازی شده، در قالب دو شرکت دانش بنیان کار خود را در سال 98 آغاز کردند. یکی از این شرکت های تازه تاسیس شده، در زمینه داروهای دامی فعال است و شرکت دیگر نیز در حوزه تولید و تکثیر حیوانات با پتانسیل ژنتیکی خوب، ایجاد شده است.

وی ادامه داد: پیشتر، کتابی در حوزه تصویربرداری از سوی پژوهشگاه رویان در ایران منتشر شده بود که با توجه به تقاضایی که برای چاپ آن در انگلستان وجود داشت این کتاب در سال 2019 در انگلستان منتشر شد و در هفته کتاب از آن رونمایی شد.علاوه بر این، انتشارات رویان در سال 1398 هشت جلد کتاب در زمینه های مختلف ناباروری، بیولوژی تولیدمثل، تصویربرداری و... به چاپ رسانده است.

شاهوردی با اشاره به برگزیده شدن دکتر حسین بهاروند، عضو هیئت علمی این پژوهشگاه در جشنواره مصطفی گفت: دکتر بهارووند، در سال 1398 جایزه مصطفی را به دست آورد. در همین سال، انجمن بین المللی علوم عضویت ایشان را پذیرفت و این از افتخارات پژوهشگاه رویان بود. در عرصه آموزش، کنگره و جشنواره رویان برگزار گشت. علاوه بر آن، سمپوزیوم دیگری با موضوع سرطان، از آزمایشگاه تا بالین در زمستان سال 1398 برگزار گشت. در سالی که گذشت تعدادی از دانش آموزان و دانشجویان در بازدیدهایی از رویان با فعالیت های این مرکز آشنا شدند. تدارک این بازدیدهای علمی به منظور ترغیب جوانان به فعالیت در حوزه های علمی است.

عضو هیئت امنای جهاد دانشگاهی با اشاره به تاسیس مرکز آموزش حرفه ای رویان در سال 1398 اضافه نمود: این مرکز با این هدف ایجاد شد که تجربه هایی که همکاران ما در پژوهش پیدا می کنند در قالب آموزش های حرفه ای به جامعه علمی منتقل شود. یکی از مشکلاتی که در دانشگاه ها با آن روبه رو هستیم این است که واحدهای درسی که ارائه داده می شود باعث نمی شود دانشجویان در آن موضوعات حرفه ای شوند. سعی ما این است که ضعف ها را با آموزش های این مرکز بپوشانیم. امیدوار هستیم در این مرکز میزبان دانشجویان بین المللی و به خصوص دانشجویان کشورهای اسلامی باشیم.

وی با اشاره به فعالیت های اجتماعی رویان گفت: در سال 1398، مراسم روز جهانی دیابت در رویان برگزار گشت. در رویان یک گروه پژوهشی وجود دارد که بر روی دیابت پژوهش می کنند. نگرش ما بر درمان دیابت بر سلول درمانی پایدار است اما به پیشگیری هم باید توجه کرد که این همایش به همین دلیل برگزار گشت.

شاهوردی با اشاره به برگزاری همایش روز جهانی خون بند ناف در رویان گفت: حدود 30 نمونه از ذخایر خون بند ناف رویان در بیماری های مختلف استفاده شده است. بچه هایی که با همین روش درمان شده بودند در این همایش حضور داشتند.

وی در پاسخ به سوالی درباره بیماری هایی که با خون بند ناف درمان شده اند، گفت: از قدیم این تصور وجود داشت که در بیماری هایی که منشا خونی دارند، مجموعه مغز استخوان که مسئول تولید سلول های خونی است معیوب شده و با پیوند مغز استخوان سعی می شد که این بیماری ها درمان شود. در حال حاضر، به عنوان یک منبع جایگزین، سلول های بنیادی خون بند ناف مطرح شده است. بنابراین یکی از کاربردهای سلول های بنیادی خون بند ناف در بیماری هایی است که منشا خونی دارند. اغلب بیمارانی که از سلول های بنیادی خون بندناف استفاده کردند بیماری خونی داشتند. این کار با کمک بیمارستان شریعتی و مرکز طبی بچه ها بیمارستان امام خمینی انجام شد.

رئیس پژوهشگاه رویان درباره خدمات درمان ناباروری این مرکز گفت: در رویان هر ساله 7000 سیکل نهایی درمان ناباروری از میان 20 الی 30 هزار مراجعه کننده طی می شود. میزان پیروزیت به طور میانگین 35 الی 40 درصد بوده است. در مرکز درمان ناباروری رویان، از ابتدا تا به امروز تولد حدود 30 هزار کودک به کمک تلاش های همکاران ما اجرا شده است. در زمان دکتر کاظمی آشتیانی، تولد هزارمین نوزاد را جشن گرفتیم و الان میزان متولدین حدود 30 الی 35 هزار نفر است.

شاهوردی درباره کلیت برنامه های این پژوهشگاه در سال 1399 گفت: سعی و تلاش ما این است که شرکت های شکل گرفته شده با حمایت پژوهشکده ها محصولات خود را به بار بنشانند و هم در عرصه ملی و هم در عرصه بین المللی فعال باشند. در عرصه آموزش، امیدواریم پیروزیت هایی را به دست آوریم و با کشورهای دیگر همکاری داشته باشیم علاوه بر آن، امیدواریم مرکز دیابت را در سال آینده رسما افتتاح کنیم.

وی در انتها با اشاره به تغییراتی که در فعالیت های پژوهشی ایجاد شده درباره محدودیت های مالی رویان گفت: مجموعه های پژوهشی در کشور عموما با حمایت دولت فعالیت می کردند ولی تغییری در این عرصه رخ داده و مراکز پژوهشی فعالیت های خود را کاربردی کرده اند. این مراکز، نتایج کار خود را در قالب دانش فنی یا یک محصول به بازار ارائه می دهند تا با ارزش اضافه نموده ای که ایجاد می کنند، چرخه ای برای تامین هزینه های پژوهش های جدید به وجود آید. در چند سال اخیر، تاحدودی با محدودیت های منابع مالی روبه رو بودیم ولی این موضوع تقریبا تاثیری بر فعالیت هایمان نداشت و امیدواریم با حمایت هایی که انجام می شود، چالش هایی که مقابل فعالیت های مراکز پژوهشی است رفع شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "امید به آغاز کار مرکز تحقیقات دیابت در سال جدید، محدودیت منابع مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امید به آغاز کار مرکز تحقیقات دیابت در سال جدید، محدودیت منابع مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید