انتخاب روستای بسک تربت حیدریه به عنوان روستای ملی صنایع دستی

به گزارش وبلاگ پیوست، روستای بسک در خراسان رضوی روستای ملی صنایع دستی در حوزه ابریشم کشی اعلام شد.

انتخاب روستای بسک تربت حیدریه به عنوان روستای ملی صنایع دستی

روستای بسک تربت حیدریه دارای جاذبه های طبیعی و جهانگردی فراوانی است و بنا به سرشماری سال 1395 دارای 342 نفر (117 خانوار) بوده که قبلا استانداری، این روستا را به عنوان روستای پاک معرفی نموده است.

92 چرخ ابریشم کشی در این روستا فعال بوده و ابریشم کشی شغل 95 درصد جمعیت روستا را تشکیل می دهد.

از نتایج ابریشم کشی روستای بسک حفظ بیش از 200 شغل مستقیم و شغل غیرمستقیم در کلیه مراحل فرآوری ابریشم و جلوگیری از مهاجرت جوانان روستا به شهرها و ماندگاری جمعیت است.

با فراوری ماهانه حدود 90 کیلو نخ ابریشم در هر کارگاه، بیش از 70 درصد ابریشم مصرفی کشور در منطقه بایگ تربت حیدریه انجام و حائز مقام نخست فراوری ابریشم در کشور است.

صنعت ابریشم کشی باعث شده مواد اولیه ابریشم مورد احتیاج صنعت فرش کشور تامین گردد و در نتیجه از حالت تک محصولی خارج شده و به صادرات غیرنفتی یاری کند، بعلاوه ارز آوری و ممانعت از خروج ارز برای ورود ابریشم به کشور از دیگر فواید این صنعت است.

ابوالفضل مکرمی فر مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی خراسان رضوی گفت:

معرفی روستای بسک بعد از ملی شدن به عنوان روستای جهانی در حوزه ابریشم کشی، جلوگیری از ورود بی رویه نخ ابریشم، شمول در ردیف مشاغل سخت و زیان آور سازمان تأمین اجتماعی کشور، ایجاد خانه صنایع دستی ابریشم در روستا، راه اندازی کارگاه متمرکز فرآوری، فراوری و آموزش از استحصال نخ تا بافت پارچه ابریشم (شامل نوغان داری، پیله کشی، سفیدگری، رنگرزی، ریسندگی، بافت پارچه)، ایجاد زیرساخت های خدماتی و رفاهی و جهانگردی در روستای بسک جهت جذب جهانگرد، رفع کردن مشکل بیمه هنرمندان و ایجاد موزه ابریشم در منطقه بایگ از پیشنهادها و برنامه های این اداره کل در این زمینه است.

منبع: کجارو / میراث آریا

به "انتخاب روستای بسک تربت حیدریه به عنوان روستای ملی صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب روستای بسک تربت حیدریه به عنوان روستای ملی صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید