آنالیز گلکسی A14 سامسونگ؛ طراحی کاربرپسند با شارژدهی عالی

به گزارش وبلاگ پیوست، سامسونگ در بازار گوشی های هوشمند میان رده و مالی عملکرد بسیار خوبی دارد و گلکسی A13 این شرکت یکی از پرفروش ترین گوشی های هوشمند موجود در بازار ایران به شمار می رود. غول فناوری کره ای برای ادامه این روند خوب خود در سال 2023، از نسل نو گوشی های هوشمند میان رده اش در سری A رونمایی نموده که یکی از آن ها گلکسی A14 است. این محصول که به تازگی در فروشگاه آنلاین خبرنگاران موجود شده، از طراحی نو و مشخصات فنی مناسبی نسبت به قیمتش بهره می برد. در این مقاله قصد داریم به نقد و آنالیز گلکسی A14 سامسونگ بپردازیم و ببینیم که آیا با توجه به مشخصات و قابلیت هایی که ارائه می دهد، خرید آن منطقی است یا نه. با خبرنگاران مگ همراه باشید.

آنالیز گلکسی A14 سامسونگ؛ طراحی کاربرپسند با شارژدهی عالی

لیست محتوا

مشخصات کلی گوشی هوشمند گلکسی A14 سامسونگ در یک نگاه

طراحی

نمایشگر

عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری

دوربین

باتری و شارژدهی

جمع بندی و سخن پایانی

مزایای گلکسی A14 سامسونگ

معایب گلکسی A14 سامسونگ

مشخصات کلی گوشی هوشمند گلکسی A14 سامسونگ در یک نگاه

سامسونگ پس از عرضه گوشی های پرچم دار تازهش یعنی سری گلکسی S23، از سری تازه گوشی های میان رده خود به ویژه گلکسی A غافل نمانده و جانشین گلکسی A13 محبوب یعنی گلکسی A14 را اوایل زمستان سال 1401 روانه بازار گوشی های هوشمند نموده است. قبل از اینکه به نقد و آنالیز بخش های مختلف گوشی هوشمند گلکسی A14 سامسونگ بپردازیم و ببینیم که آیا این گوشی ارزش خرید دارد یا نه، خالی از لطف نیست که نگاهی به جدول مشخصات فنی این گوشی هوشمند مالی داشته باشیم تا ببینیم شرایط آن روی کاغذ به چه صورت است.

نام گوشیگلکسی A14 سامسونگ
ابعاد و وزن 167.7 در 78 در 9.1 میلی متر / 202 گرم
مشخصات نمایشگر PLS LCD با رفرش ریت 90 هرتز، بیشینه روشنایی 400 نیت - میزان 6.6 اینچی با تراکم پیکسلی 400 پیکسل بر هر اینچ و وضوح 1080 در 2408 - نسبت تصویر 20:9 - نسبت نمایشگر به بدنه حدود 80 درصد
گواهی ضد آب و ضد گردوغبارندارد
کیفیت ساختفریم و پنل پشتی از جنس پلاستیک باکیفیت
سیستم عامل و پردازندهاندروید 13 و رابط کاربری One UI Core 5 سامسونگ / پردازنده 12 نانومتری هلیو G80 مدیاتک همراه با پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2
ترکیب حافظه رم و حافظه داخلی

64 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت حافظه رم

128 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت حافظه رم

128 گیگابایت حافظه داخلی و 6 گیگابایت حافظه رم

دوربین ها 50 مگاپیکسلی اصلی با فوکوس اتوماتیک با تشخیص فاز با گگرددگی دیافراگم f/1.8 - دوربین 5 مگاپیکسلی اولترا واید با گگرددگی دیافراگم f/2.2 - دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو با گگرددگی دیافراگم f/2.4
دوربین سلفی13 مگاپیکسل با گگرددگی دیافراگم f/2.0
کیفیت فیلم برداریدوربین اصلی 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه - دوربین سلفی 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه
باتری و شارژر باتری غیر قابل تعویض 5000 میلی آمپر ساعتی - 15 واتی شارژ
سایر مشخصاتبلوتوث نسخه 5.1 - حسگر اثر انگشت ادغام شده با دکمه پاور - دو سیم کارت - درگاه USB 2.0 - پشتیبانی از نسل چهارم اینترنت همراه (4G) - اسپیکر - جک 3.5 میلی متری - پشتیبانی از OTG - شتاب سنج - ژیروسکوپ - قطب نما
رنگ های قابل عرضهمشکی، نقره ای، قرمز و سبز

طراحی

گلکسی A14 سامسونگ طراحی جعبه ای شکلی دارد و از لحاظ ظاهری تا حدودی یادآور طراحی گوشی هوشمند آیفون 12 اپل است. با این حال، لبه های این گوشی هوشمند مالی کمی انحنا دارند و در نتیجه صاف نیستند. اطراف نمایشگر این گوشی را یک پنل پلاستیکی پوشانده که کاملاً صاف و بدون انحنا است. البته همه این موارد به یک گوشی هوشمند مالی سامسونگ مربوط می گردد و انتظار چندانی از آن نمی توان داشت. غول فناوری کره ای در این گوشی هوشمند تازه خود از طراحی گوشی محبوب نسل قبلی اش یعنی گلکسی A13 نیز استفاده نموده و باز هم شاهد قرارگیری سه سنسور دوربین (این بار اما بدون داشتن ماژول) به صورت جدا از هم هستیم.

این شرکت بعلاوه بدنه این گوشی هوشمند خود را از پلاستیک باکیفیت ساخته که با در نظر گرفتن قیمت آن، خیلی جای تعجب ندارد. بنابراین، خبری از پنل پشتی شیشه ای و یا فلزی نیست. در عوض، قاب پشتی این گوشی از یک طراحی بافت دار بهره می برد که جلوه زیبایی به گوشی داده و بعلاوه مانع لیز خوردن گوشی از دست کاربران می گردد. علاوه بر این موارد، طراحی بافت دار به هیچ عنوان اثر انگشت و ذرات چربی را به جذب نمی نماید. اگر انگشت خود را روی پنل پشتی بافت دار این گوشی هوشمند به جلو و عقب بکشید، صدای خاصی به وجود می آورد. همانطور که پیش تر اشاره نمودیم، سنسورهای دوربین این گوشی به صورت جداگانه از هم روی پنل پشتی این گوشی همچون گوشی های سری گلکسی S23 قرار گرفته اند و دیگر خبری از ماژول دوربین نیست. به نظر می رسد که این برند کره ای سعی نموده گوشی هوشمند تازهش طراحی پریمیوم تری داشته باشد.

در فریم سمت راستی این گوشی هوشمند مالی تازه سامسونگ دکمه ی پاور که با حسگر اثر انگشت ادغام شده و دکمه های کم و زیاد کردن صدا دیده می شوند. در فریم پایینی شاهد قرارگیری یک میکروفون، پورت شارژ USB-C و بلندگو هستیم. در فریم سمت چپ نیز درگاه سیم کارت به چشم می خورد. این گوشی به طور همزمان از دو سیم کارت فعال پشتیبانی می نماید و همراه با کابل USB-C درون جعبه به کاربران تقدیم می گردد، البته همچنان خبری از آداپتور درون جعبه نیست. اگر قصد دارید از گلکسی A14 5G برای بازی کردن، تماشای محتواهای رسانه ای، گوش دادن به موسیقی یا هر چیزی که مربوط به صدا باشد بهره ببرید، ممکن است اسپیکر آن شما را کمی ناامید کند.

این روزها، بیشتر گوشی های هوشمند میان رده و حتی مالی از دو اسپیکر استریو بهره می برند، بنابراین این اسپیکر تکی شاید خیلی خوشایند کاربران این گوشی نباشد. اما از آنجایی که اسپیکر این گوشی در فریم پایینی آن تعبیه شده، در هنگام استفاده صدا به خوبی به گوش کاربران می رسد. اگرچه گلکسی A14 5G بسیار بزرگ است (با سایز 167.7 در 78 در 9.1 میلی متر، نمایشگر 6.6 اینچی و وزن 204 گرمی)، صادقانه بگویم که در دست گرفتن آن به هیچ عنوان حس سنگین بودن را به شما القا نمی نماید که این موضوع به لطف بدنه تمام پلاستیکی اش است. طبیعتاً بدنه پلاستیکی از لحاظ دوام و مقاومت نیز عملکرد بهتری نسبت به گوشی های هوشمند با بدنه شیشه ای دارد. به طور کلی، طراحی گلکسی A14 سامسونگ ساده، مجذوب نماینده و منحصر به فرد است و در سه رنگ سبز، نقره ای و مشکی به فروش می رسد. این محصول اما، گواهی ضدآب و ضدگرد وغبار ندارد و کاربران باید در این زمینه، احتیاط های لازم را مد نظر خود قرار دهند.

نمایشگر

گلکسی A14 سامسونگ به نمایشگر 6.6 اینچی از جنس LCD PLS مجهز شده که از رفرش ریت 90 هرتزی بهره می برد و محتواهای تصویری و ویدیویی را با رزولوشن 1080 در 2408 پیکسل برای کاربران به نمایش می گذارد. سامسونگ در این محصول از نمایشگر PLS به جای IPS استفاده نموده که تفاوت چندانی از لحاظ کیفیت باهم ندارند، اما کیفیت این دو پنل به پای نمایشگرهای AMOLED این شرکت نمی رسد. به طور کلی این شرکت کره ای، گوشی های هوشمندش را با نمایشگرهای بسیار خوبی روانه بازار می نماید و این موضوع در خصوص نمایشگر گلکسی A14 نیز به وضوح قابل مشاهده است. نمایشگر این گوشی کیفیت بسیار خوبی دارد و تماشای رنگ ها در آن بسیار لذت بخش است. با این حال، روشنایی نمایشگر این گوشی چندان رضایت بخش نیست و در نور شدید آفتاب به سختی می توانید از گوشی هوشمند خود بهره ببرید.

از آنجایی که گلکسی A14، یک گوشی هوشمند مالی به شمار می رود، اطراف نمایشگر آن حاشیه های بسیار زیادی به چشم می خورد. به طور دقیق، باید اشاره کنیم که چیزی در حدود 80 درصد از پنل جلویی این گوشی را نمایشگر آن احاطه نموده که این موضوع خیلی مورد پسند کاربران نخواهد بود. حاشیه های فریم سمت راست و چپ این گوشی ضخامت کمی دارند، اما این موضوع در خصوص حاشیه های فریم بالایی و پایینی به هیچ عنوان صدق نمی نماید. حفره نمایشگر در فریم بالایی این گوشی هوشمند، میزبان یک دوربین سلفی است که طراحی به شکل U دارد. یکی از نقاط قوت نمایشگر این گوشی هوشمند مالی سامسونگ، پشتیبانی از نرخ رفرش ریت 90 هرتزی است. با توجه به اینکه آیفون 14 800 دلاری اپل همچنان نمایشگر 60 هرتزی دارد، پشتیبانی از این نرخ رفرش ریت می تواند یک مزیت بسیار بزرگ برای این گوشی هوشمند مالی سامسونگ محسوب گردد.

رفرش ریت 90 هرتزی این گوشی هوشمند، اسکرول بسیار نرم و روانی را به کاربران ارائه می دهد، اما بعضی اوقات با یک سری لگ و باگ هایی نیز روبرو می شوید که برای یک گوشی هوشمند مالی، امری کاملاً طبیعی به شمار می رود. این گوشی هوشمند تازه، برخلاف بسیاری از میان رده های شرکت های دیگر، از جک 3.5 میلی متری صدا نیز بهره می برد. بعلاوه باید به سرعت پاسخگویی بسیار مناسب نمایشگر این گوشی نیز اشاره کنیم که اپلیکیشن ها بلافاصله پس از ضربه زدن روی آن ها باز می شوند. به طور کلی، گلکسی A14 سامسونگ به عنوان یک گوشی هوشمند مقرون به صرفه قیمت، نمایشگر با کیفیت تصویر بسیار مناسبی دارد و می تواند رضایت کلی کاربران را در این زمینه به خود جلب کند.

عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری

از آنجایی که گلکسی A14، یک گوشی هوشمند مالی به شمار می رود، سامسونگ از پردازنده 12 نانومتری هلیو G80 مدیاتک به عنوان قلب تپنده این گوشی هوشمند تازهش استفاده نموده که انتظار چندانی از آن نمی توان داشت. این تراشه از هشت هسته پردازشی، شامل دو هسته Cortex-A75 با فرکانس 2 گیگاهرتز و شش هسته کم مصرف Cortex-A55 با فرکانس 1/8 گیگاهرتز بهره می برد. بعلاوه باید به پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2 نیز اشاره کنیم در کنار این تراشه به انجام وظیفه می پردازد. 4 یا 6 گیگابایت حافظه رم و 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی نیز برای این گوشی هوشمند تازه در نظر گرفته شده که از درگاه کارت حافظه میکرو SD نیز پشتیبانی می نماید و کاربران قادر خواهند بود تا فضای ذخیره سازی آن را تا حدبیشتر 1 ترابایت افزایش دهند.

از لحاظ عملکرد پردازشی این گوشی در استفاده های عادی، هیچ مشکل خاصی ندارد و اپلیکیشن ها را با سرعت بسیار مناسبی برای کاربران اجرا می نماید. تنها گاهی اوقات، شاهد به وجود آمدن یک سری لگ وباگ در این گوشی هستیم که این موضوع خیلی آزاردهنده نیست. پس از استفاده طولانی مدت روزانه، ممکن است یک تأخیر جزئی در فرآیند باز کردن اپ ها وجود داشته باشد، بنابراین توصیه می گردد که هر چند وقت یکبار، اپلیکیشن های باز شده را ببندید تا سرعت پردازشی گوشی را افزایش دهید. اگر به هدف گیمینگ قصد خرید این گوشی هوشمند را دارید، باید اشاره کنیم که این گوشی خیلی نمی تواند شما را در این زمینه همراهی کند.

شما می توانید بازی های مانند PUBG Mobile را با تنطیمات گرافیکی بسیار پایین در گلکسی A14 سامسونگ اجرا کنید و در این زمینه با لگ وباگ های متعددی نیز روبرو خواهید شد. بعلاوه بازی COD Mobile نیز با پایین ترین تنظیمات گرافیکی اجرا می گردد. به طور کلی، گلکسی A14 به راحتی از پس انجام کارهای سبک روزانه مانند چک کردن شبکه های اجتماعی، گشتن در اینترنت، تماشای فیلم و سریال و از این قبیل کارها بر می آید، اما برای اجرای اپلیکیشن ها و بازی های سنگین چندان مناسب نیست.

سیستم عامل اندروید 13 به صورت پیش فرض روی این گوشی هوشمند تازه سامسونگ نصب شده و رابط کاربری One UI 5 را اجرا می نماید. سامسونگ وعده دو ارتقای نرم افزاری بزرگ اندروید و چهار سال ارائه پک های امنیتی را به این گوشی هوشمند داده و این یعنی گلکسی A14 5G می تواند تا اندروید 15 را دریافت کند و تا سال 2027 از حفره های امنیتی در امان باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، خرید این گوشی برای کاربرانی که استفاده های سنگین از گوشی هوشمند خود ندارند، بسیار مناسب است.

دوربین

گلکسی A14 سامسونگ از لحاظ تعداد سنسورهای دوربین نسبت به گوشی نسل قبلی اش یعنی گلکسی A13 محبوب و پرفروش تغییر خاصی ننموده و همچنان شاهد بهره گیری از سه سنسور دوربین هستیم. سیستم دوربین گلکسی A14 را می توان یکی از نقاط قوت این گوشی هوشمند مالی معرفی کرد. سامسونگ در این گوشی هوشمند از یک سنسور 50 مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی استفاده نموده که از قابلیت فوکوس اتوماتیک نیز بهره می برد. این دوربین، با سنسور عمق میدان 2 مگاپیکسلی و سنسور اولترا واید 5 مگاپیکسلی در پنل پشتی همراه است. بعلاوه باید به دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی این گوشی هوشمند اشاره کنیم که حفره نمایشگر از آن میزبانی می نماید.

آنالیز سیستم دوربین این گوشی، نتایج بسیار رضایت بخشی را به همراه داشته است. با آنالیز سنسور اصلی 50 مگاپیکسلی این گوشی شروع می کنیم. عملکرد این سنسور، شما را بسیار غافلگیر می نماید و تصاویر ثبت شده با این سنسور، محدوده دینامیکی و پخش نور بسیار خوبی دارند. جزئیات به خوبی در عکس ها ثبت می شوند و از این بابت نیز هیچ مسئله ای وجود ندارد. دوربین عمق میدان این گوشی، اما در ثبت عکس های پرتره چندان پیروز نیست و عکس ها علی رغم داشتن محدوده دینامیکی خوب، نویز بسیار زیادی دارند. بعلاوه تشخیص لبه های سوژه از بک گراند به خوبی صورت نمی گیرد. دوربین 5 مگاپیکسلی اولترا واید این گوشی نیز عملکرد بسیار خوبی دارد و جزئیات و بعلاوه ثبت رنگ ها در تصاویر گرفته شده با این دوربین، به خوبی صورت گرفته است.

دوربین سلفی گلکسی A14 در شرایط نوری خوب، تصاویر بسیار باکیفیتی را ثبت می نماید و نویز کمی در تصاویر آن دیده می شوند. بعلاوه قابلیت HDR نیز برای تحت کنترل نگه داشتن هایلایت های پس زمینه نیز عملکرد مناسبی دارد. این گوشی هوشمند تازه سامسونگ قابلیت فیلم برداری 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه را نیز به کاربرانش ارائه می دهد و کیفیت فیلم برداری در نور روز با وجود داشتن نویزهای زیاد، قابل قبول است. بعلاوه در حین فیلم برداری، متوجه فوکوس ثابت این دوربین نیز خواهید شد. به طور کلی، سیستم دوربین گلکسی A14 فراتر از انتظارها ظاهر شده و شما می توانید عکس های بسیار باکیفیتی را با سنسورهای آن ثبت کنید.

باتری و شارژدهی

گلکسی A14 سامسونگ از یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی به عنوان منبع انرژی این گوشی هوشمند مالی استفاده نموده که شارژدهی بسیار خوبی دارد و برای کاربرانی که به یک گوشی با شارژدهی بالا احتیاج دارند، گزینه خرید بسیار مناسبی به شمار می رود. باتری این گوشی در استفاده های عادی روزمره تا دو روز می تواند شارژدهی به کاربران ارائه دهد و از این بابت هیچ نگرانی وجود ندارد. شارژ این گوشی به وسیله یک کابل USB-C موجود در جعبه صورت می گیرد، اما کاربران باید آداپتور 15 واتی آن را به صورت جداگانه خریداری نمایند. این گوشی سرعت شارژ بالایی ندارد و شارژ شدن کامل آن بیش از 2 ساعت به طول می انجامد.

جمع بندی و سخن پایانی

گلکسی A14، گوشی هوشمند مالی تازه سامسونگ است که با قیمت مناسب و امکانات خوبی در بازار گوشی های هوشمند به فروش می رسد و در مجموع می تواند برای افرادی که استفاده های سنگینی از گوشی نمی نمایند، گزینه خرید بسیار مناسبی باشد. این گوشی نمایشگر باکیفیتی دارد که از رفرش ریت 90 هرتزی نیز پشتیبانی می نماید. شارژدهی این محصول نیز بسیار خوب است و حدبیشتر دو روز می توان بدون شارژ کردن از آن استفاده کرد. بعلاوه به لطف سیستم دوربین خوب این گوشی، عکس های باکیفیتی را می توان به ثبت رساند. در رنج قیمتی گلکسی A14 می توان به رقبای خوبی نظیر نوکیا G21 و ردمی نوت 11E شیائومی اشاره نمود که اولی شارژدهی بهتری نسبت به این گوشی سامسونگ دارد و دومی نیز از پردازنده قدرتمندتری نسبت به گلکسی A14 بهره می برد.

مزایای گلکسی A14 سامسونگ

  • نمایشگر بزرگ با پشتیبانی از رفرش ریت 90 هرتزی
  • باتری 5000 میلی آمپر ساعتی با شارژدهی دو روزه
  • سیستم دوربین باکیفیت
  • طراحی مجذوب نماینده و بسیار خوش دست
  • عملکرد پردازشی مناسب (برای انجام کارهای روزمره)
  • قیمت مناسب

معایب گلکسی A14 سامسونگ

  • ضدآب و ضدگرد وغبار نبودن
  • سرعت شارژ بسیار پایین
  • عملکرد پردازشی ضعیف (برای اجرا اپلیکیشن ها و بازی های سنگین)

در این مطلب به نقد و آنالیز گوشی هوشمند تازه و مالی سامسونگ یعنی گلکسی A14 پرداختیم. آیا شما هم خرید این گوشی تازه سامسونگ را به دیگران توصیه می کنید یا نظر دیگری دارید؟ به نظرتان گزینه های بهتری هم نسبت به این گوشی هوشمند مالی در بازار هست؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را در این رابطه با ما و سایر کاربران وبلاگ پیوست مگ در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید.

منبع: digitaltrends

سوالات متداول در خصوص گلکسی A14 سامسونگ

آیا گوشی هوشمند گلکسی A14 سامسونگ شارژدهی خوبی دارد؟

بله. این گوشی مجهز به یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی است که می تواند دو روز کامل در استفاده های عادی به شما شارژدهی ارائه کند.

آیا گوشی هوشمند گلکسی A14 سامسونگ توانایی اجرای بازی های سنگین را دارد؟

خیر. پردازنده این گوشی هوشمند تازه سامسونگ برای اجرای بازی های سنگین چندان مناسب نیست و برای استفاده های گیمینگ پیشنهاد نمی گردد.

آیا گوشی هوشمند گلکسی A14 سامسونگ ضد آب است؟

خیر. این گوشی از گواهی ضدآب و ضدگرد وغبار پشتیبانی نمی نماید.

آیا دوربین گوشی گلکسی A14 سامسونگ از قابلیت فیلم برداری 4K پشتیبانی می نماید؟

خیر. دوربین اصلی این گوشی قابلیت فیلم برداری 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه را به کاربران ارائه می دهد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز گلکسی A14 سامسونگ؛ طراحی کاربرپسند با شارژدهی عالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز گلکسی A14 سامسونگ؛ طراحی کاربرپسند با شارژدهی عالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید