بلندترین کوه منظومه شمسی در کدام سیاره است؟

به گزارش وبلاگ پیوست، بلندترین کوه در منظومه شمسی در سیاره مریخ واقع شده است که کوه المپوس مونس است؛ این کوه بزرگترین آتشفشان منظومه شمسی نیز به شمار می رود.

بلندترین کوه منظومه شمسی در کدام سیاره است؟

به گزارش وبلاگ پیوست، سطح مریخ به سه منطقه اصلی تقسیم می گردد:

  • ارتفاعات جنوبی که به مقدار سطح ماه عریض بوده و پر از چاله است.
  • دشت های شمالی، که منطقه های شبیه دریا روی ماه هستند و شامل جریان های گدازه، تپه های شنی و کانال های اصلی است.
  • منطقه ها قطبی.

کوه المپوس در مریخ

کوه المپوس مونس در سطح سیاره مریخ قرار گرفته است که به عنوان بزرگترین کوه در منظومه شمسی شناخته می گردد، 25 کیلومتر از سطح دشت ها و اقیانوس ها ارتفاع دارد که تقریباً سه برابر ارتفاع اورست در سطح زمین است. دامنه این کوه در محدوده وسیعی تا 600 کیلومتر امتداد دارد و به همین علت بزرگتر از آتشفشان Mauna Loa در هاوایی روی زمین است و قادر است استان نیومکزیکو آمریکا را بپوشاند. این کوه شامل یک افزایش ارتفاع تدریجی است و صخره هایی که از جریان های گدازه ای به وجود آمده اند، قبل از اینکه جامد شوند، مسافت زیادی را طی نموده اند.

اشکال المپوس مونس

دانشمندان علت تشکیل چنین آتشفشان غول پیکری در سطح سیاره سرخ (مریخ) را کمبود جاذبه و سرعت بالای فوران های آتشفشانی می دانند که منجر به تجمع گدازه ها در سطح آن شده است. عدم وجود صفحات تکتونیکی نیز می تواند به شکل گیری انواع آتشفشان ها منجر گردد.

باید توجه داشت که محل گدازه ها در مریخ و زمین یکسان است، بنابراین گدازه ها و پوسته زمین ساکن باقی می مانند و هنگامی که گدازه به سطح جریان می یابد، در یک مکان به تجمع خود ادامه می دهد. بدین ترتیب آتشفشان های بزرگی مانند المپوس تشکیل می شوند.

منبع: فرارو

به "بلندترین کوه منظومه شمسی در کدام سیاره است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلندترین کوه منظومه شمسی در کدام سیاره است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید