فراوری اکسیژن با آهنربا برای تنفس بهتر فضانوردان

به گزارش وبلاگ پیوست، دانشمندان در حال آنالیز راهکار هایی هستند که فراوری اکسیژن برای فضانوردان در فضا را تسهیل می نماید.

فراوری اکسیژن با آهنربا برای تنفس بهتر فضانوردان

یک تیم بین المللی از دانشمندان، از جمله شیمیدان دانشگاه وارویک، راه احتمالی بهتری برای فراوری اکسیژن برای فضانوردان در فضا ارائه نموده اند که در آن از نیروی مغناطیسی استفاده می گردد.

بر اساس گزارس phys.org، این احتمال نتیجه تحقیقات نو در خصوص فاز جداسازی مغناطیسی در ریزگرانش است که به وسیله محققان دانشگاه وارویک انگلیس، دانشگاه کلرادو بولدر و دانشگاه فری برلین در آلمان منتشر شده است.

حفظ تنفس فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی و سایر وسایل نقلیه فضایی فرآیندی پیچیده و پرهزینه است و از آنجایی که انسان ها برای انجام ماموریت های آینده به ماه یا مریخ برنامه ریزی می نمایند، فناوری بهتر و کم هزینه تری برای مورد احتیاج خواهد بود.

آلوارو رومرو-کالوو نویسنده اصلی این مقاله می گوید که در ایستگاه فضایی بین المللی، اکسیژن با استفاده از یک سلول الکترولیتی که آب را به هیدروژن و اکسیژن تقسیم می نماید، فراوری می گردد. اما پس از آن گاز ها را باید از سیستم خارج کنید. تجزیه و تحلیل نسبتاً اخیر از سیستم یکی از محققان ناسا به این نتیجه رسید که انطباق معماری مشابه در سفر به مریخ آنچنان قابلیت اطمینان ندارند و استفاده از آن منطقی نیست.

کاترینا برینکرت از گروه شیمی دانشگاه وارویک و مرکز فناوری کاربردی فضایی و ریزگرانش در آلمان می گوید که فاز کارآمد جداسازی در محیط های گرانشی، از اولین سفر های فضایی انسان در دهه 60 میلادی، مانعی برای اکتشاف فضایی انسان بوده است. این پدیده یک چالش خاص برای سیستم پشتیبانی حیات در فضاپیما و ایستگاه فضایی بین المللی است، زیرا اکسیژن برای خدمه در سیستم های الکترولیز آب فراوری می گردد و احتیاج به جداسازی از الکترود و الکترولیت مایع دارد.

موضوع اصلی شناوری است. یک لیوان نوشابه گازدار را تصور کنید. در زمین، حباب های CO2 به سرعت به سمت بالا شناور می شوند، اما در غیاب گرانش، این حباب ها جایی برای رفتن ندارند. آن ها در عوض در مایع معلق می مانند.

بیشتر بخوانید

ناسا در حال حاضر از سانتریفیوژ ها برای بیرون راندن گاز ها استفاده می نماید، اما این ماشین ها بزرگ هستند و به جرم، قدرت و نگهداری قابل توجهی احتیاج دارند. اما محققان آزمایش هایی انجام داده اند که نشان می دهد آهنربا ها می توانند در بعضی موارد به نتایج مشابهی دست می یابند. این مطالعه برای اولین بار نشان می دهد که حباب های گاز را می توان با غوطه ور کردن آن در انواع مختلف محلول های آبی، با یک آهنربای نئودیمیم ساده در ریزگرانش جذب و دفع کرد.

اگرچه نیرو های دیامغناطیسی به خوبی شناخته شده هستند، اما استفاده از آن ها به وسیله مهندسان در کاربرد های فضایی به طور کامل مورد آنالیز قرار نگرفته است. این تحقیق می تواند راه های نوی را برای دانشمندان و مهندسانی که در حال توسعه سیستم های اکسیژن و بعلاوه سایر تحقیقات فضایی که شامل فاز تغییرات مایع به گاز است، باز کند.

وبلاگ پیوست فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "فراوری اکسیژن با آهنربا برای تنفس بهتر فضانوردان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری اکسیژن با آهنربا برای تنفس بهتر فضانوردان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید