جان دیر از نخستین تراکتور خودران رونمایی کرد

به گزارش وبلاگ پیوست، کار در مزرعه حالا در آستانه تحولی بزرگ است و جان دیر به عنوان یکی از قدیمی ترین شرکت های تجهیزات کشاورزی از نخستین تراکتور خودران با هوش مصنوعی رونمایی نموده است.

جان دیر از نخستین تراکتور خودران رونمایی کرد

شرکت جان دیر (John Deere) امروز در جریان نمایشگاه CES 2022 نخستین تراکتور کاملا خودران را معرفی کرد که به گفته این شرکت حاصل 20 سال توسعه هوش مصنوعی است و فقط یک طرح مفهومی نیست. جان دیر خودران هم اکنون در مزارع منتخب راه اندازی شده است و برای فروش هم در دسترس است.

این محصول خودران که بر پایه تراکتور 8R جان دیر ساخته شده است، دارای گاوآهن اسکنه ای با قابلیت تروسِت (TruSet)، سامانه راهبری GPS و دیگر فناوری های پیشرفته ازجمله شش جفت دوربین استریو است که تشخیص موانع به صورت 360 درجه و محاسبه فاصله را ممکن می نماید.

تصاویر گرفته شده به وسیله دوربین ها به وسیله یک شبکه عصبی عمیق منتقل می شوند که هر پیکسل را در حدود 100 میلی ثانیه طبقه بندی می نمایند و بسته به تشخیص موقعیت مانع، معین می نماید که آیا خودرو به حرکت خود ادامه دهد یا توقف کند. علاوه بر این، به گفته مدیران جان دیر این شبکه عصبی بعلاوه می توانند بین علف های هرز و محصولات زراعی تفاوت قائل گردد. بعلاوه می تواند گیاهان خاصی را برای چیدن انتخاب کند و بقیه را برای رشد کنار بگذارد.

هدف اعلام شده برای این تراکتور تازه جان دیر این است که به کشاورزان یاری کند تا با کمترین کار، بیشترین بازدهی را داشته باشند. در کنفرانس مطبوعاتی، نمایندگان شرکت به این موضوع اشاره کردند که چگونه کشاورزان آینده، جمعیت رو به رشد جهانی را با کارگران کمتر مزرعه دار و زمین های کشاورزی کمتر دردسترس، تغذیه می نمایند و در عین حال انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهند. آن ها می گویند، این تراکتور محصولی است که این کار را انجام می دهد.

جان دیر در سال های اخیر تعدادی از شرکت های فناوری را خریداری نموده است، این خریدها از استارتاپ بلو ریور (Blue River) در سال 2017 تا خرید شرکت سازنده باتری خودروهای الکتریکی کریسلر الکتریک (Kreisler Electric) در اواخر سال گذشته را شامل می گردد که به شرکت تراکتورسازی یاری کرد تا یک نمونه اولیه خودران را توسعه دهد که در نهایت به مدل تولیدی تبدیل و چند سال پیش برای نخستین بار در مزرعه داگ نیمز (Doug Nimz) کشاورز اهل مینه سوتا به کار گرفته شد.

نیمز با اشاره به اینکه پیش از استفاده از این دستگاه بسیار بسیار علاقه مند و بعلاوه کمی مشکوک به فناوری خودران بوده است، گفت: مدتی طول می کشد تا راحت شوید، زیرا… اول از همه شما فقط از تماشای آن شگفت زده می شوید. وقتی واقعا دیدم که در حال رانندگی است، با خودم گفتم که این واقعا جواب می دهد!

جاهمی هیندمن (Jahmy Hindman) مدیر ارشد فناوری جان دیر گفت: این تراکتور روشی بهینه برای انجام کار به موقع، در هر زمان و با کیفیت بالا است. این محصول 20 سال در حال توسعه است و یک راه حل در برابر زیان های ناشی از کمبود نیروی کار است.

البته که از سوی دیگر کشاورزان هم ناچار نیستند برای کار در مزرعه به مردم پول بدهند. کشاورزان در آمریکا به طور میانه بیش از 55 سال سن دارند و جان دیر تأکید می نماید که به تدریج افراد کمتری تمایل به ورود به صنعت کشاورزی دارند، در حالی که تقاضا همچنان رو به رشد است. همان طور که جان دیر به پیشبرد برنامه های خودروهای خودران خود ادامه می دهد، وابستگی آن به سیستم های الکتریکی بزرگ تر و قدرتمندتر برای تأمین انرژی آن سیستم ها هم افزایش می یابد.

در واقع فشار به سمت فناوری خودران هم به عنوان یکی از نیروهای محرک پشت تقاضای صنعت برای الکتریکی شدن است. در سال 2020 فورد گفته بود: آزمایش نشان می دهد که بیش از 50 درصد از برد یک وسیله نقلیه الکتریکی با باتری به وسیله نیروهای محاسباتی مورد احتیاج نرم افزارهای خودران، به همراه سیستم های تهویه مطبوع و اطلاع رسانی و تفریح مورد احتیاج سرنشینان گرفته می گردد.

اما برای یک تراکتور چطور؟ در یک مزرعه سرعت یک فاکتور اصلی نیست، بلکه گشتاور مهم است و یک تراکتور برقی نه تنها می تواند در کارآمدترین محدوده فعالیت داشته باشد، بلکه مسافت نسبتا کوتاهی را برای طی کردن برای بازگشت به خانه و شارژ و تعویض باتری طی خواهد نمود. اینجا کیلومترها مهم نیستند بلکه ساعت مهم است و این چیزی است که محصول تازه جان دیر راه حلی برای آن دارد.

این یک فناوری آینده نگرانه و آگاهانه از سوی جان دیر است. این شرکت هم اکنون به سمت خودران شدن پیش می رود و این کار را به لطف باتری های پشرفته ای انجام می دهد که پول خوبی برای اختصاصی بودن آن پرداخت نموده است. بنابراین اگر 500 هزار دلار یا بیشتر بپردازید، باید منتظر ویژگی های بسیار خوبی برای کشاورزی با این تراکتور خودران باشید.

عکس کاور: تراکتور خودران الکتریکی جان دیر

Credit: John Deere

منبع: electrek

منبع: دیجیکالا مگ

به "جان دیر از نخستین تراکتور خودران رونمایی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جان دیر از نخستین تراکتور خودران رونمایی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید