شهر 12هزارساله ترکیه زیر آب رفت

به گزارش وبلاگ پیوست، با آبگیری سد ایلسیو، شهر باستانی و 12هزارساله حصن کیفا (حسن کیف) ترکیه به صورت کامل به زیر آب رفت.

شهر 12هزارساله ترکیه زیر آب رفت

از پروفایل ما encaria دیدن نمایید.

ایسنا: فیگارو، قدمت این شهر کهن که به دلیل آثار تاریخی اش یکی از جاذبه های مهم گردشگری بود به زمان امپراتوری روم، بیزانس و عثمانی بازمی گردد.

تصاویر جدید از روستای حصن کیفا در جنوب شرقی ترکیه حاکی از آن است که تنها دو سقف از این روستای کهن بالاتر از سطح دریاچه مصنوعی واقع شده است که با ساخت سد جنجال برانگیز ایلسیو، این منطقه را در محاصره خود قرار داده است.

ساخت این سد موجب شده اهالی عمدتا کرد این روستا به مکانی جدید نقل مکان نمایند و بعضی از آثار تاریخی نیز جابه جا شده است. حتی بعضی اهالی گورهای عزیزان خود را نیز به شهر جدید حصن کیفا منتقل نموده اند و گفته می گردد 500 گور در ماه سپتامبر منتقل شده اما سایر گورها به دلیل نبود زمان کافی به زیر آب رفته اند.

سد ایلیسو که با هزینه دو میلیارد دلار روی رود دجله ساخته شده، بخشی از طرح توسعه جنوب شرقی آناتولی است که برای توسعه مالی و تامین آب و برق مناطق جنوب شرقی ترکیه به اجرا درآمده است.

دولت ترکیه در سال 1981 حصن کیفا را منطقه حفاظت شده گفت و طرح احداث سد ایلیسو از ابتدا با انتقاد فعالان زیست محیطی و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ منطقه همراه شد.

رضوان آیهان سخنگوی کمپین نجات روستای حصن کیفا در این باره گفت: بسیار غم انگیز است که به یک باره تمامی گذشته، نیاکان و تاریخ تان به زیر آب برود.

دولت ترکیه با رد کردن انتقادها ادعا نموده تمامی آثار تاریخی شهر تحت حفاظت هستند و شهر جدیدی برای اسکان سه هزار ساکن این شهر تاریخی ایجاد شده است.

منبع: توریسم آنلاین

به "شهر 12هزارساله ترکیه زیر آب رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر 12هزارساله ترکیه زیر آب رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید