طبیعت درمانی چگونه به سلامت روان یاری می نماید؟

به گزارش وبلاگ پیوست، همه ما کم یا زیاد ممکن است عاشق طبیعت یا وقت گذراندن در طبیعت باشیم. کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که طبیعت را دوست نداشته باشد و از حضور در طبیعت انرژی و احساس خوبی دریافت نکند. اگر بخواهیم کمی جدی تر به این مسأله نگاه کنیم، باید به معقوله طبیعت درمانی و تأثیر مثبت آن بر سلامت روان بپردازیم. در ادامه این مطلب از خبرنگاران مگ همراه ما باشید، به مفهوم طبیعت درمانی و نقش آن بر بهبود سلامت روان بیشتر خواهیم پرداخت.

طبیعت درمانی چگونه به سلامت روان یاری می نماید؟

طبیعت درمانی چیست؟

طبیعت درمانی که به آن اکوتراپی هم گفته می گردد، مبتنی بر مفهوم استفاده از طبیعت برای یاری به بهبودی به خصوص از نظر روانی است. بسیاری از ما ممکن است به جای صرف وقت برای لذت بردن و بهره مندی از محیط طبیعی، زمان بیشتری را در صفحات نمایشی و فضاهای آنلاین صرف کنیم. خیلی از ما ممکن است به میزان گذشته وقت خود را در خارج از خانه نگذرانیم و مانند زمانی که کودک بودیم، دیگر دوچرخه سواری در فضاهای سرسبز و قدم زدن در کنار یک دریاچه را تجربه ننموده باشیم.

بسیاری از ما امروزه فعالیت های مرتبط با اوقات فراغتمان را با چرخ زدن در رسانه های اجتماعی و بازی های ویدیویی جایگزین نموده ایم و پیامد این کارها موجب پدید آمدن جامعه ای پر استرس با انواع بیماری های مرتبط سلامت روان است.

مفهوم طبیعت درمانی در ابتدا مربوط به حضور در فضاهای سرسبز و پوشیده از گیاهان بود اما سپس شواهد نشان داد که ارتباط مثبتی بین قرار گرفتن بیشتر در معرض فضاهای آبی و سلامت انسان، به ویژه از نظر فواید مختلف برای سلامت روان وجود دارد. بنابراین، محققان مفهوم خود را از طبیعت درمانی توسعه دادند تا فضاهای آبی را نیز در بر بگیرد.

مفهوم طبیعت درمانی شامل زمان صرف شده در نزدیکی اقیانوس های آبی آرامش بخش، رودخانه های آبی و دریاچه های آبی هم می گردد. قرار گرفتن در نزدیکی محیط های آبی، از نظر روانی اثر درمانی دارد و از آن جایی که رنگ آبی نشان دهنده آرامش نیز است، قادر است حس آرامش را در وجود ما جریان دهد.

پروژه سلامت آبی پروژه ای مطالعاتی است که درباره رابطه بین فضاهای آبی و سلامت در 18 کشور در سراسر اروپا اجرا شده است. پس از آنالیز و تحقیق روی 18 هزار نفر، محققان دریافتند که مردم در نزدیکی آب و دریا احساس بهتری دارند.

روینمودهای مختلف طبیعت درمانی

مجموعه ای از برنامه های درمانی متنوع مبتنی بر طبیعت وجود دارند؛ کارهایی مانند باغبانی حتی در حیاط خلوت، قدم زدن در دشتی پر از گل یا شناور شدن روی قایقی در رودخانه. این فعالیت ها از جمله کارهای ساده ای در راستای طبیعت درمانی هستند.

البته طبیعت درمانی یا اکوتراپی بعلاوه می تواند شامل فعالیت ها یا درمان هایی باشد که در آن ها به صورت جدی تر به وسیله درمانگران و رهبران آموزش دیده راهنمایی می گردد.

بعضی از انواع جدی تر طبیعت درمانی شامل نمونه های زیر می گردد.

  • درمان مرتبط با کشاورزی که می تواند شامل کار با محصولات در قالب یک حرفه باشد.
  • درمان با یاری به حیوانات که می تواند شامل بازی یا آموزش به اسب ها یا سگ ها باشد.
  • درمان ماجراجویانه که ممکن است شامل رفتینگ در آب یا صخره نوردی باشد.
  • بیابان درمانی که اغلب به گروه هایی از نوجوانان و جوانان با مسائل رفتاری یاری می نماید.
  • جنگل درمانی که یک تمرین ذهنی است و در آن هنگام قدم زدن در جنگل، از حواس پنج گانه استفاده می گردد.

فواید حضور در طبیعت

آنچه علم نشان می دهد، این است که ما می توانیم از قدرت شفابخش مادر طبیعت بهره ببریم و به یاری آن از مزایای سلامت روان بهره مند شویم.

آخرین تحقیقات در روان شناسی، دانش ما را درباره اینکه چگونه گذراندن وقت در طبیعت راهی کم هزینه و بسیار مؤثر برای بهبود جنبه های مختلف سلامت روانی ماست، توسعه می دهد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

افزایش شادی

کتاب ها و مقالات زیادی درباره چگونگی افزایش شادی منتشر شده است. یکی از راه های اثبات شده، گذراندن زمان بیشتر در طبیعت است. شواهد نشان داده است که ارتباط با طبیعت، با فواید بسیاری از جمله افزایش شادی، احساس خوشبختی، تعاملات اجتماعی مثبت و احساس معنادار بودن در زندگی مرتبط است.

کاهش اضطراب، استرس و افسردگی

از آنجایی که اضطراب، استرس و افسردگی اکنون با نرخ هشداردهنده ای در سراسر جهان روبه رو است، مطالعات اجرا شده دیگری هم نشان داده است که محیط های غنی از طبیعت، بی تردید به کاهش پریشانی روانی، استرس و اضطراب یاری نموده اند.

این مطالعه منطقه ها شهری را با محیط های طبیعی مقایسه نموده و نشان داد که با صرف حداقل 10 دقیقه، نشستن یا راه رفتن در طیف گسترده ای از محیط های طبیعی، تأثیر قابل توجه و مفیدی بر سلامت روان افراد داشت. دانشمندان از نشانگرهای روان شناختی و فیزیولوژیکی کلیدی برای میزان گیری نتیجه این تحقیقات استفاده کردند.

مزایای شناختی و ذهنی

مطالعه اخیر دیگری نشان داده است که قرار گرفتن در معرض محیط های طبیعی برای مغز ما مفید است. این کار عملکرد حافظه، انعطاف پذیری شناختی و توجه را بهبود می بخشد.

چگونه طبیعت را به داخل خانه بیاوریم؟

به دلایل اجتماعی و مالی، همه افراد به راحتی به فضاهای سبز یا آبی دسترسی ندارند. علاوه بر این، در طول آب و هوای نامساعد و ماه های سرد زمستان، حتی آن هایی که امکانات لازم را دارند، ممکن است وقت گذراندن در طبیعت را انتخاب نکنند. جذابیت قدم زدن در کنار رودخانه یا پیاده روی در یک منطقه طبیعی ممکن است برای همه افراد وجود نداشته باشد.

اگر زمان یا دسترسی محدودی برای حضور در طبیعت دارید، شاید شرایط کاری تحت فشاری داشته باشید، یا صرفا امکان حضور فعالانه در طبیعت را نداشته باشید اما این به این معنی نیست که نمی توانید از مزایای حضور در طبیعت برخوردار شوید. شما می توانید طبیعت را به داخل خانه خود راه دهید و تا حدی از مزایای آن بهره مند شوید.

وقتی در خانه و محل کار خود محصور هستیم، چگونه از فواید حضور در طبیعت بهره مند شویم؟ چندین راه حل وجود دارد که در ادامه آورده شده اند.

تعدادی گیاه به فضای خود اضافه کنید

وجود گیاهان نه تنها سموم را از هوا حذف می نماید، بلکه تحقیقات نشان می دهد که افرادی که زمانی را در اطراف گیاهان می گذرانند، توجه، همدلی و شفقت بیشتری نسبت به دیگران و بعلاوه بهبود روابط دارند.

فضای خود را با آثار هنری یا تصاویری از طبیعت دکور کنید

منظره ها زیبا، باغ های سرسبز یا منظره ها طبیعی را به عنوان یک وسیله دکوری در فضای خود انتخاب کنید. در مطالعه دیگری درباره فواید طبیعت برای سلامتی، محققان دریافتند که تماشای منظره ها سبز و دلنشین، منجر به کاهش استرس در میان افراد می گردد.

از امکانات صوتی بهره ببرید

به یاری برنامه های پخش صدای مختلف، به صداهای آرامش بخش طبیعت گوش کنید. قدرت گوش دادن به صدای آبشار یا باران را دست کم نگیرید. نتیجه فقط افزایش آرامش و احساس دلنشین نیست، نتایج بعلاوه شامل بازیابی توجه و عملکرد شناختی بهتر است.

در یک مطالعه خاص نشان داده شد که شرکت کنندگانی که به صداهای طبیعت، به ویژه امواج اقیانوس و جیرجیرک ها گوش می دادند، در آزمایش ها بهتر از همتایان خود که به صداهای شهری مانند ترافیک و بوق ماشین گوش می دادند، عمل نموده اند.

کافی است یک بار مدیتیشن با صدای طبیعت را امتحان کنید تا این حس وصف نشدنی به یکی از دلنشین ترین تجربه های شما تبدیل گردد.

جمع بندی

طبیعت درمانی به تأثیر طبیعت بر سلامت روان که شامل طبیعت سبز مثل جنگل ها و گیاهان و طبیعت آبی مانند دریا و آب است، گفته می گردد. بسیاری از افراد از تأثیر شگفت انگیز طبیعت بر سلامت روانی و بهبود عملکرد انسان در بعدهای مختلف زندگی خود مطلع نیستند.

طبیعت درمانی می تواند شامل فعالیت های جدی تر و تحت نظر روانشاسان متخصص در این زمینه باشد یا تنها شامل کارهای ساده ای مانند قدم زدن در یک فضای سرسبز باشد. طبیعت بر افزایش شادی، کاهش اضطراب و استرس، بهبود عملکرد مغز، خلاقیت و… تأثیرگذار است. تنها کافی است به هر نحوی که می توانید و در این مطلب گفته شد، حضور در طبیعت را وارد زندگی خود کنید و در درازمدت شاهد تأثیر و نتایج شگفت انگیز آن در زندگی خود باشید.

منبع: verywellmind

منبع: دیجیکالا مگ

به "طبیعت درمانی چگونه به سلامت روان یاری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبیعت درمانی چگونه به سلامت روان یاری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید