عکسی که راز عظمت مشتری را فاش کرد!، عکس

به گزارش وبلاگ پیوست، یک تصویر دیدنی تازه منتشر شده به وسیله رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) سرنخ هایی در خصوص چگونگی تشکیل سیاراتی به جرم مشتری به ما می دهد.

عکسی که راز عظمت مشتری را فاش کرد!، عکس

به گزارش خبرگزاری وبلاگ پیوست ، محققان با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ ESO (VLT)، توده های غبار بزرگی را، نزدیک به یک ستاره جوان، شناسایی نموده اند که می تواند در ایجاد سیارات غول پیکر نقش داشته باشد.

عکس | نخستین واکنش ایلان ماسک به جلسه جنجالی آدم فضایی ها در کنگره آمریکا!

مانور خیره نماینده جنگنده قدرتمند چینی رقیب اف 35 آمریکا! + فیلم

آلیس زورلو، محقق دانشگاه دیگو پورتالس، شیلی، که در مشاهدات شرکت دارد، می گوید: این کشف واقعاً حیرت انگیز است زیرا اولین کشف توده هایی در اطراف یک ستاره جوان است که پتانسیل ایجاد سیارات غول پیکر را دارند.

این کار بر اساس یک تصویر مسحورنماینده به دست آمده با ابزار تحقیقاتی سیاره فراخورشیدی با کنتراست طیفی-پلی متریک (SPHERE) بر روی VLT ESO است که جزئیات شگفت انگیزی از مواد اطراف ستاره V960 Mon را نشان می دهد. این ستاره جوان در فاصله بیش از 5000 سال نوری از ما در صورت فلکی تک سروس قرار گرفته است و هنگامی که در سال 2014 به طور ناگهانی درخشندگی خود را بیش از بیست برابر افزایش داد، توجه اخترشناسان را به خود جلب کرد.

این یافته به اخترشناسان انگیزه داد تا مشاهدات آرشیوی مشابهی را که با ALMA اجرا شده است، که ESO در آن شریک است، تجزیه و تحلیل نمایند. مشاهدات VLT سطح مواد غبارآلود اطراف ستاره را آنالیز می نماید، در حالی که ALMA می تواند عمیق تر به ساختار آن نگاه کند. زورلو می گوید: با ALMA، آشکار شد که بازوهای مارپیچی در حال تکه تکه شدن هستند و در نتیجه توده هایی شبیه به سیارات تشکیل می شوند.

اخترشناسان بر این باورند که سیارات غول پیکر یا به وسیله برافزایش هسته، زمانی که دانه های غبار به هم می رسند، یا با ناپایداری گرانشی، زمانی که قطعات بزرگی از مواد اطراف یک ستاره منقبض شده و فرو می ریزند، تشکیل می شوند. در حالی که محققان قبلاً شواهدی برای اولین مورد از این سناریوها پیدا نموده بودند، مدارک برای اثبات تئوری دوم ناچیز بوده است.

فیلیپ وبر، محقق دانشگاه سانتیاگو، شیلی، که رهبری این مطالعه را که در 25 جولای در ژورنال Astrophysical Letters منتشر شد، برعهده داشت، می گوید: هیچ کس تا به حال مشاهده واقعی ناپایداری گرانشی را در مقیاس سیاره ای مشاهده ننموده بود.

سباستین پرز، یکی از اعضای تیم از دانشگاه سانتیاگو، شیلی، می گوید: گروه ما بیش از ده سال است که در پی نشانه هایی از چگونگی شکل گیری سیارات بوده است و ما نمی توانیم از این کشف باورنکردنی هیجان زده نباشیم.

ابزارهای ESO به اخترشناسان یاری می نمایند تا جزئیات بیشتری از این منظومه سیاره ای فریبنده در حال ساخت را آشکار نمایند و تلسکوپ بسیار بزرگ ESO (ELT) نقش کلیدی ایفا خواهد نمود.

منبع: SCITECHDAILY

227227

منبع: خبرآنلاین

به "عکسی که راز عظمت مشتری را فاش کرد!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکسی که راز عظمت مشتری را فاش کرد!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید