قصه مهرنگار ساسانی و باغ پهلوان پور

به گزارش وبلاگ پیوست، توریسم آنلاین: یزد عروس شهرهای کویری دنیا هر گوشه اش زیبایی خاص و بی نظیر خودش را دارد. مهریز نگینی بر گیسوان طلایی کویر و باغ پهلوان پور بهشتی زیبادر قلب آن .

قصه مهرنگار ساسانی و باغ پهلوان پور

به گزارش وبلاگ پیوست، در قسمت جنوبی دشت یزد و جنوب شرقی شیرکوه نیز شهری جا خوش نموده است به نام مهریز مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی . می گویند مهرنگار دستور احداث و ایجاد قنات های متعدد را در این منطقه داده است. قنات هایی که با گذر از یک مسیر نسبتا کوتاه به سرچشمه آن می رسیدند و بعد از اینکه این قنات ها سبب آبادانی روستاهای این منطقه شد فرماندهان و امرای زیر دست این بانو و شاهزاده ساسانی به روستای نو نام مهرگرد دادند و مهرگرد در گذر زمان به مهریجرد تبدیل شد و رفته رفته به مهریز معروف شد.

در مهریز باغ زیبایی است به نام باغ پهلوان پور! یکی ار از زیباترین باغ های ایرانی که امروزه تبدیل به یک هتل رویایی شده است. باغی که در لیست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

از لحاظ موقعیت قرارگیری هم این باغ در شهر مهریز در شهرک زارعین و محله مزویرآباد نیز واقع شده است.

از لحاظ مشخصات ظاهری باغ پهلوان پور مهریز زیبایی خاصی دارد و اولین نکته ای که در ورود به باغ پهلوان پور مهریز با آن روبرو می شوید این است که روحتان نوازش با صدای آبی که از جوی های اصلی باغ می گذرد نوازش می شود و گویی که به بهشت وارد شده اید. آب این نهرها از زیر درختان چنار این باغ می گذرد و فضای سرسبزی را در این منطقه کویری فراهم آورده است. علاوه بر این قنات، قنات های دیگری به نام شاه حسینی و مزویرآباد نیز در آبیاری این باغ زیبا نقش دارند. نکته قابل توجهی که باید به آن اشاره کنیم این است که باغ پهلوان پور مهریز دارای 16 حقابه است که هر 12 روز یکبار به آن تعلق می گیرد و زمان کدام از این حقابه ها نیز حدود 10 دقیقه است.

درون محوطه این باغ درختان کهنسال و استواری از چنار درون این باغ وجود دارند که هنگام قدم زدن در باغ خودنمایی می نمایند. علاوه بر این ها درختان دارای میوه نیز در باغ کاشته شده اند که از جمله آن ها می توان به درختان بادام، خرمالو و انار اشاره نمود. کاشت این درختان نشان می دهد که علی رغم آب و هوای گرم استان یزد، این منطقه دارای آب و هوایی نسبتا خنک است که کمی با سایر منطقه ها استان تفاوت دارد.

در بخش ورودی باغ بخش هایی همانند برج، اصطبل و کاهدان را می توانید ببینید؛ این سه بخش همگی در زمان قاجاریه ساخته شده است ولی باید اشاره کنیم که تزئینات به کار رفته در بنای برج همانند تزیینات بناهای دوره زندیه است.

به جرات می توان گفت که باغ پهلوان پور مهریز یکی از زیباترین و باشکوه ترین باغ های این شهرستان است و بنای موجود در داخل آن هم جلوه بی نظیری را به این باغ بخشیده است. این بنا که کوشک یا شربت خانه نام دارد در زمان قاجاریه ساخته شده و دارای دو و نیم طبقه می باشد که در امتداد مسیر اصلی باغ واقع می باشد. اگر به داخل این کوشک بروید، قسمت های مختلف آن همانند تالار، گوشوارها و حوضخانه را خواهید دید. نکته جالب اینجا است که آب قنات حسن آباد از وسط این کوشک نیز عبور می نماید و در باغ جریان می یابد.

بعد از بنای شربت خانه، یکی دیگر از بناهای شاخص در باغ پهلوان پور مهریز زمستان خانه نام دارد. این بنا نسبت به دیگر بناهای این باغ قدیمی تر است و به دوره پ هلوی اول باز می شود. این بنا یک طبقه داشته و شامل اتاق های نشیمن، پستو، مطبخ و طنبی می شود؛ زمستانخانه به گونه ای ساخته شده بود که در فصل زمستان بتوان از آن استفاده کرد.

جالب است بدانید که در حفاری های بعدی که درون این باغ صورت گرفت، بخش هایی همانند آشپزخانه، انباری و حمام این باغ هم از زیر خاک بیرون آورده شدند. این بخش ها در کنار کوشک باغ قرار دارند. علاوه بر این ها، در سمت شمالی باغ پهلوان پور نیز بنایی وجود دارد که مکان زندگی و کارگاه خدمتگزاران باغ بوده است.

ا توجه به تمام تفاسیری که در بالا گفتیم، باغ پهلوان پور مهریز به عنوان یکی از نمونه های برتر و زیبای اصیل ایران شناخته شده است و در سال 1381 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید، اما ماجرا به همین جا ختم نشد و در سال 2011 در طی نشست سی و پنجم در لیست آثار جهانی یونسکو این باغ زیبای مهریزی به ثبت رسید و بر اهمیت آن بیش از پیش افزوده شد.

چه چیزی می تواند بهتر از این باشد که شما در یک باغ تاریخی اقامت داشته باشید! در سال های اخیر به منظور حفاظت از این جاذبه تاریخی با تغییر کاربری آن به وسیله سازمان میراث فرهنگی سبب شد تا باغ پهلوان پور مهریز به هتلی با صفا تبدیل شود.

قطعا تجربه اقامت در دل باغی باصفا با قدمت بالای تاریخی می تواند برای هر مسافری لذت بخش باشد. در محیط باغ پهلوان پور مهریز امکاناتی نظیر زمین فوتبال ساحلی و والیبال ساحلی، میز تنیس و فوتبال دستی و بعلاوه چندین تخت و امکاناتی از این قبیل نیز وجود دارد تا مسافران بتوانند تجربه به یاد ماندنی را از این هتل برای خود بسازند. ضمن آن که سوییت های باغ به طبع دارای ساختار سنتی هستند و این می تواند برای خیلی از گردشگران مجذوب کننده باشد.

منبع: توریسم آنلاین

به "قصه مهرنگار ساسانی و باغ پهلوان پور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصه مهرنگار ساسانی و باغ پهلوان پور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید