هوش مصنوعی تاریخ و خاطرات را هم دستکاری می نماید ، عکس

به گزارش وبلاگ پیوست، چند ترفند برای تشخیص جعلی بودن عکس های تاریخی وجود دارد که با بهره گیری از آنها تا حدودی می توان جعلی بودن تصاویر را مشخص کرد.

هوش مصنوعی تاریخ و خاطرات را هم دستکاری می نماید ، عکس

غزال زیاری: در هفته های اخیر کاربران شبکه های اجتماعی، در حال دست به دست کردن عکس های قدیمی از مردی هستند که در کنار یک اسب بزرگ ایستاده است. کاملا این طور به نظر می رسدکه این عکس مربوط به دوران گذشته است ولی واقعیت این است که این عکس به وسیله هوش مصنوعی فراوری شده. این تنها یکی از چندین عکس فراوری شده به وسیله هوش مصنوعی است که به عنوان عکس های تاریخی واقعی در دنیای آنلاین دست به دست می شوند.

جو هدویگ تیئوویسه، مورخی که متخصص کشف عکس های تاریخی جعلی است، در این رابطه صحبت های جالب توجهی را مطرح نموده.

اعتراف هنرمند و پس دادن جایزه معتبر

بوریس الداگسن، هنرمند آلمانی تصویری قدیمی را ثبت نموده بود که در آن دو بانو دیده می شوند که یکی دستش را روی شانه دیگری قرار داده است. این عکس که PSEUDOMNESIA نام داشت، در نهایت برنده جایزه جوایز جهانی عکاسی سونی شد؛ ولی الداگسن حاضر به پذیرفتن این جایزه نشد و دلیلش برای عدم دریافت این جایزه جالب است؛ چرا که عکس او به وسیله هوش مصنوعی فراوری شده بود.

بیشتر بخوانید:

  • صفرتا صد تردز؛ چرا کاربران از دست تردز عاصی شدند؟
  • در پشتی جهنم کجا پنهان شده است؟

الدگاسن در این باره شرح داد که او با این اقدام می خواسته بحثی درباره آینده عکاسی مطرح کند و در این رابطه در وب سایت شخصی اش نوشت: تصاویر هوش مصنوعی و عکاسی نباید برای کسب چنین جوایزی با یکدیگر رقابت نمایند. این تصاویر هویت متفاوتی دارند و هوش مصنوعی، عکاسی نیست.

عکس های جعلی نازی ها و اسب غول پیکر

افزایش تعداد برنامه هایی که این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهند که با استفاده از هوش مصنوعی، تصاویری را خلق نمایند، منجر به افزایش تعداد عکس های تاریخی جعلی شده است. در بعضی موارد، افراد با خلق چنین تصاویری، اطلاعات نادرستی را نشر می دهند.

روز ششم آوریل، اکانتی در توئیتر، تصویری نادر از یک آرشیو مجموعه فیلم خصوصی ناشناخته ای را به اشتراک گذاشت که ظاهرا وسایل و اشیای باستانی را به نمایش درآورده بود که در زمان لشکر کشی نازی ها به مصر و قطب جنوب، کشف شده بودند. این توئیت بیش از 380 هزار بازدید داشت. این ویدیو شامل تصاویری است که به وسیله مجله Infinite Odyssey در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شد و در بیوگرافی این صفحه با شفافیت تمام نوشته شده: اولین مجله علمی، تخیلی، فانتزی و ترسناک که برپایه هوش مصنوعی ساخته شده است.

مثال دیگر، عکسی است که به نظر می رسد که در قرن نوزدهم میلادی ثبت شده و در آن چند مرد را در کنار یک اسب غول پیکر می بینیم. این تصویر بعد از انتشار در صفحه ای با نام Animals are amazing در فیس بوک، بیش از 10 هزار بار به اشتراک گذاشته شد. البته اگر با دقت به این عکس نگاه کنید، چند نکته به شدت در آن جلب توجه می نماید: مردی که پشت سر اسب ایستاده، انگشتان خیلی بزرگی دارد و چهره افراد، کاملا شکل گرفته و درست به نظر نمی رسند. هردوی این ایرادات، در تصاویر خلق شده به وسیله هوش مصنوعی بسیار رایج هستند.

به نظر می رسد که این تصویر در حقیقت برای شوخی ساخته شده بوده ولی بعد، به وسیله صفحات دیگر، تحت عنوان یک تصویر واقعی مورد استفاده نهاده شد.

تصور اشتباه از گذشته

جو هدویگ تیئوویسه، مورخی ساکن هلند است که تخصص او در کشف تصاویر تاریخی جعلی است. او در این رابطه شرح داده:از نظر من، مشکل اصلی، تاریخچه جعلی است. تصاویر خلق شده به وسیله هوش مصنوعی برایم آنقدرها اهمیت ندارند ولی همواره باید بدانی که این تصویر جعلی است و یا اینکه تصور اشتباهی از گذشته به شما می دهد؛ مهم نیست که از چه دیدگاهی به این تصویر نگاه می کنید، شما باید بدانید که این تصویر یک دروغ بزرگ است.

او یک پست وبلاگی درباره یک عکس نوشته که حسابی در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده و در آن خانه ای را می بینیم که با سبک معماری آرت-نوو در بخارست رومانی ساخته شده است.

یکی از پست های صفحه Abandoned World در فیس بوک از 30 ژانویه تا به امروز بیش از 119 هزار بار به اشتراک گذاشته شده؛ اما در این تصویر اثری از واقعیت دیده نمی گردد و تیری لوشانته، هنرمند بلژیکی آن را با استفاده از هوش مصنوعی خلق نموده. اما چندین اکانت در عین به اشتراک گذاشتن این تصویر، از خالق آن نامی نبرده اند.

حالا تیئوویسه، اعلام نموده که او دوست داشته که این تصویر واقعی می بوده و در این رابطه در بلاگش نوشته:خیلی از مردم، از معماری مدرن و جنگل های بتنی در شهرها خسته شده اند. آنها سبک معماری قدیمی و رمانتیک، ویلاهای جادویی، خانه هایی با تزئینات زیبا و ساختمان های قدیمی را ترجیح می دهند؛ حتی اگر گاهی این گذشته حتی واقعا وجود نداشته باشد. ولی من درک نمی کنم که چرا افراد می خواهند جوری وانمود نمایند که انگار این تصاویر واقعی است. شما می توانید این تصاویر را با اعلام اینکه به وسیله هوش مصنوعی ساخته شده منتشر کنید؛ این چیزی از ارزش ها و زیبایی های تصویر کم نخواهد کرد.

نحوه تشخیص یک عکس تاریخی جعلی

تیئوویسه دراین باره شرح داد که در طول سال های اخیر متوجه چند ترفند برای تشخیص جعلی بودن عکس های تاریخی شده و در این رابطه گفت: قبل از هر چیز از غریزه ام بهره می برم. چند دهه است که تصاویر تاریخی را تجزیه و تحلیل می کنم و عکس های قدیمی را جمع می کنم. گاهی وقت ها حس می کنی که در یک عکس، یک جای کار می لنگد، حتی اگر نتوانی بگویی که مشکل کجاست. بعد از آن سعی می کنم بزرگترین نسخه ممکن از تصویر را پیدا کنم تا بتوانم دقیق تر جزئیاتش را مورد آنالیز قرار دهم.

او ادامه داد: اولین بخشی که در تصاویر آنالیز می کنم، دست های افراد است. بیشتر برنامه های مبتنی بر هوش مصنوعی، هنوز در ثبت تصاویر دست ها مشکل دارند و معمولا می بینید که در عکس های جعلی، دست افراد تعداد زیادی انگشت دارد یا عجیب و غریب به نظر می رسد. بعد از آن ، تصویر را در جستجوی عکس معکوس قرار می دهم و سعی می کنم کشف کنم که این عکس اولین بار در چه زمانی و کجا آپلود شده؛ در بعضی مواقع، این کار، اطلاعات بیشتری درباره منبع عکس در اختیارمان قرار می دهد. به علاوه من معمولا از نرم افزار تشخیص هوش مصنوعی استفاده می کنم که خیلی خوب است؛ هرچند که نرم افزار ایجاد هوش مصنوعی، دائما در حال پیشرفت است؛ پس همواره با نسخه های جدیدتر کار نمی نماید.

او هر زمانی که دچار تردید می گردد، از ابزارهای آنلاینی مثل Hive Moderation بهره می برد که می تواند به شما بگوید که چقدر محتمل است که یک تصویر به وسیله هوش مصنوعی فراوری شده باشد. به عنوان مثال تیئوویسه از این سایت برای آنالیز تصویری از افراد که در حال جشن گرفتن عید پاک با لباس خرگوش هستند بهره برده. اگرچه این نرم افزار، همواره و صد درصد درست نمی گوید، ولی در خصوص این تصویر خاص، تشخیص داد که 99% این تصویر به وسیله هوش مصنوعی ساخته شده است.

به نظر او، زندگی می تواند عجیب تر از داستان ها باشد. حالا این سوال مطرح است که چرا صحبت کردن در خصوص واقعی یا جعلی بودن تصاویر سخت است.

تیئوویسه در این باره گفت: من فکر می کنم که افراد عکس ها را منتشر می نمایند، چون به نظرشان این تصاویر واقعی هستند ولی وقتی متوجه می شوند که این تصاویر جعلی اند نیز آنها را به اشتراک می گذارند تا به مردم بگویند که این عکس ها جعلی هستند. مردم عکس های واقعی را هم به اشتراک می گذارند. حدس می زنم که آنها هرچیزی که به نظرشان هیجان انگیز باشد را بازنشر می نمایند و برایشان مهم نیست که در ابتدا واقعی یا جعلی بودن عکس را اعتبار سنجی نمایند و یا اصلا به این موضوع توجهی نمی نمایند.

منبع: observers.france24

5858

منبع: خبرآنلاین

به "هوش مصنوعی تاریخ و خاطرات را هم دستکاری می نماید ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی تاریخ و خاطرات را هم دستکاری می نماید ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید