چرا و چگونه سفر ما را به آدم بهتری تبدیل می نماید؟

به گزارش وبلاگ پیوست، ویژگی های مثبت سفر کردن

یک گفته مشهور وجود دارد که می گوید: سفر تنها چیزی است که شما برای آن هزینه می کنید، اما شما را ثروتمندتر می نماید. همه ما تا به حال در خصوص فواید سفر کردن شنیده ایم و دور و برمان افرادی را می شناسیم که دائم در حال سفر و مسافرت هستند. از جمله ویژگی های مثبت سفر کردن این است که ما را پخته تر می نماید، اطلاعاتمان را بیشتر می نماید و به ما نشان می دهد که ما جزئی کوچک از این دنیا پهناور هستیم و در نتیجه ما را متواضع تر می نماید. جالب است که دانشمندان هم اثبات نموده اند که سفر کردن از طرق مختلف می تواند باعث باهوش تر و عاقل تر شدن ما بشود و از ما آدم بهتری بسازد! اما سفر چطور این کار را انجام می دهد و چطور ما را به انسان بهتری تبدیل می نماید؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با این ویژگی های مثبت سفر کردن آشنا شویم.

چرا و چگونه سفر ما را به آدم بهتری تبدیل می نماید؟

قدرت تصمیم گیری سریع

سفر کردن با یک انتخاب آغاز می گردد و در طول سفر هم ما با مدام با انتخاب های کوچک و بزرگی روبرو هستیم. با سفر کردن ما از دایره امن (Comfort Zone) خود خارج می شویم و وارد کشور و شهری ناشناخته می شویم. مهم نیست که با تور سفر کنید یا به صورت شخصی، در هر صورت سفر آزمونی برای اراده، فکر و شرایط پیش داوری و قضاوت شما در خصوص دیگران است. البته اگر به ویژه تنها سفر کنید برای هر لحظه از سفرتان نیازمند تصمیم گیری هستید و گاه این کار را باید در زمانی کوتاه و بی درنگ انجام دهید. در مقایسه با زندگی روزمره که کارهایی ثابت را هرروز و به صورت تکراری و بدون فکر کردن انجام می دهید، در سفر باید در هشیاری کامل باشیم و نسبت به اطراف و موضوعات دور و برمان دقت بیشتری داشته باشیم. بنابراین یکی از ویژگی های مثبت سفر کردن این است که باعث تقویت قدرت تصمیم گیری ما می گردد و نشان می دهد که در مواقع بحرانی تا چه حد می توانیم درست و صحیح تصمیم بگیریم. به این ترتیب، سفر کردن ما را عاقل تر و بهتر می نماید.

آشنا شدن با افراد تازه

یکی دیگر از ویژگی های مثبت سفر کردن فرصت آشنا شدن با مردمانی از نژادها، فرهنگ ها، مذاهب و زبان های مختلف است. مخصوصا اگر مقصد سفرتان کشوری دوردست و بسیار متفاوت با محل زندگی تان باشد این ارتباط هیجان انگیزتر و لذت بخش تر خواهد بود. شما در سفر می توانید با فرهنگ ها، رسم و رسوم سنتی و محلی، غذاها و آشپزی خاص یک منطقه و سبک زندگی مردمانی آشنا بشوید که مانند آن را هیچ کجا ندیده اید. یکی از مجذوب نمایندهیت های سفر ناشناخته بودن آن است: شما نمی دانید قرار است با چه کسانی برخورد کنید، با چه کسانی دوست شوید و چه تجربیات شگفت انگیزی داشته باشید. با این حال خود را به جهت سفر می سپرید و از کشف ناشناخته های این دنیا لذت می برید. آشنا شدن با افراد مختلف با فرهنگ های متفاوت باعث توسعه دنیا بینی و فکریت شما می گردد و در نتیجه شما را به آدمی منعطف تر و بهتر تبدیل می نماید.

کشف جهتهای ناشناخته

خب، برای سفر کردن شما بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس را تهیه می کنید و دل به جاده می زنید. از همان ابتدای سفر و حتی قبل از آن، هزاران فکر و احتمال به فکرتان می آید. آیا این سفر تصمیم درستی بود؟ آیا مقصد سفرم را درست انتخاب نموده ام؟ آیا هتلی که می خواهم در آن اقامت کنم راحت و امن است؟ مبادا در سفر گم شوم یا پول و مدارکم را بدزدند! اگر کیفم گم شد چه کنم؟ آیا در مقصد به اینترنت دسترسی خواهم داشت؟ … می بینید؟ صدها و هزاران فکر مانند این مدام در فکر ما چرخ می زنند و باعث هیجان انگیزتر شدن سفر می شوند. هرچقدر هم در خصوص مقصد تحقیق نموده باشید باز هم دارید وارد جهتی ناشناخته و تازه می شوید. قرار است در یک مکان کاملا تازه قدم بزنید، جایی که حتی درختان، ساختمان ها و آب و هوای متفاوتی دارد. لباس پوشیدن و حرف زدن و رفتار مردم فرق دارد، در فروشگاه ها اجناس و محصولات تازهی را می بینید و با آداب و رسومی روبرو می شوید که همه برایتان تازه هستند. بنابراین ضروری است شما در سفر هشیاری بیشتری داشته باشید و با دقت و توجه بالاتری به اطراف نگاه کنید. در نتیجه، یکی از ویژگی های مثبت سفر کردن این است که شما را دقیق تر، تیزتر و باتوجه تر می نماید و شما را به آدم بهتری تبدیل می نماید.

لذت بردن از طبیعت

یکی از ویژگی های مثبت سفر کردن این است که ما را جنبه هایی تازه و مجذوب نماینده از طبیعت و حیات وحش آشنا می نماید. معمولا با به زیبایی های طبیعی محل سکونتمان عادت نموده ایم و متوجه زیبایی آن نمی شوید، اما در سفر تازه متوجه می شویم که چقدر طبیعت زیبا و لذتبخش است. حتی اگر مستندهای زیادی در خصوص طبیعت و حیات وحش یک منطقه هم دیده باشید حضور و تجربه و لمس نزدیک آن واقعا چیز دیگری است. ممکن است فکر کنید همه چیز را در خصوص طبیعت مقصدتان می دانید و بعد با قرارگیری در مقابل یک آبشار باشکوه یا یک منظره بی نظیر میخکوب می شوید. سواحل نقره فام و رویایی، جنگل های انبوه و بکر، حیات وحش و حیوانات عجیب و غریب که تا به حال ندیده اید و حتی آب و هوای خاص و متفاوت شما را به سفری اکتشافی و هیجان انگیز می برد. شکوه و عظمت طبیعت شما را از خودخواهی و خودبینی دور می نماید و شما را متواضع تر و فروتن تر می نماید.

پذیرش تجربه های تازه

تجربه های تازه در عین حال که هیجان انگیز هستند ترسناک هم هستند. ترس از ناشناخته ها همواره ما را از تجربه های بدیع و تازه دور نگه می دارد و همین موضوع در زندگی روزمره باعث می گردد ما از این تجربیات دوری کنیم. اما یکی از ویژگی های مثبت سفر کردن این است که شهامت امتحان تجربه های تازه را به ما می دهد. در سفر شما غذاهای تازه امتحان می کنید، با آدم های تازه آشنا می شوید، با فرهنگ ها و آداب و رسوم و لباس پوشیدن تازه روبرو می شوید و از مکان های تازه تماشا می کنید. تجربه های تازه و هیجان انگیز سفر به ما نشان می دهد که قبلا چقدر محتاط بوده ایم و چقدر از تجربه های تازه و حس خوب زنده بودن دور بوده ایم. در سفر با لذت های کوچک و رایگانی آشنا می شویم که به ما یادآوری می نمایند که شادی و لذت بردن از زندگی لزوما به پول وابسته نیست.

سفر ما را مهربان تر می نماید

یکی دیگر از ویژگی های مثبت سفر کردن آشنا شدن با آدم های تازه است. در سفر با آدم های تازه آشنا می شویم که از نظر زبان و فرهنگ با ما کاملا تفاوت دارند. گاهی ممکن است فردی که ما نمی شناسد و حتی زبان ما را هم بلد نیست در حق ما لطف و یاریی بکند. بعلاوه دوستی هایی که در سفر شکل می گیرند ما را متوجه ارزش محبت و دوستی می نمایند. شاید در سفر متوجه این موضوع نشوید، اما بعد از برگشت از سفر، چند روز که بگذرد متوجه می شوید که روابطتتان با دوستان و اعضای خانواده بهتر شده و قدر محبت و عشق آن ها را بیشتر می دانید. سفر به ما یاد می دهد که محبت، زبانی بین المللی در سرتاسر دنیا است و عشق و محبت ارزشمندترین هدیه ای است که می توان به یک نفر داد.

سفر شما را به انسانی تازه (و بهتر) تبدیل می نماید!

وقتی سفرتان تمام می گردد و به خانه برمی گشت وقت مرور کردن خاطرات سفر است. اگر خوب دقت کنید متوجه می شوید که به هرکجا که رفته اید چیزی از خودتان به جا گذاشته اید و در عوض، مکان ها و آدم هایی که در سفر با شما آشنا شده اند تغییراتی هرچند جزئی در شما ایجاد نموده اند. بنابراین وقتی از سفر بازمی گشت می توانید ببینید که آدم دیگری شده اید و با آدم قبل از سفر تفاوت هایی پیدا نموده اید. شما متواضع تر شده اید، مهربان تر شده اید، قدرت سازگاری بیشتری پیدا نموده اید و به طور کل، آدم بهتری شده اید. آشنایی با مکان ها، آدم ها و فرهنگ های تازه به شما یاری می نماید که در زندگی روزمره هم آدم منعطف تری باشید و بهتر عقاید و طرزفکرهای مخالف را بپذیرید.

سفر ما را از دایره تنگ و محدودِ خودبینی خارج می نماید و به ما نشان می دهد که ما بخشی کوچک، اما باارزش از این دنیا و هستی هستیم. سفر ما را آدم بهتری می نماید و باعث لذتبخش تر شدن تجربه سفر زندگی می گردد. با این همه ویژگی های مثبت سفر که گفتیم چرا نشسته اید؟ چه چیز شما را از سفر کردن باز می دارد؟

منبع: shoutlo.com

منبع: الی گشت

به "چرا و چگونه سفر ما را به آدم بهتری تبدیل می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا و چگونه سفر ما را به آدم بهتری تبدیل می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید