چشمه های باداب سورت یکی از جاهای دیدنی ساری به شمار می فرایند

به گزارش وبلاگ پیوست، ایسکانیوز/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، چشمه های باداب سورت یکی از جاهای دیدنی ساری به شمار می فرایند.

چشمه های باداب سورت یکی از جاهای دیدنی ساری به شمار می فرایند بیشتر بخوانیدباداب سورت مازندران؛ طبیعتی نارنجی رنگ

چشمه های باداب سورت ایران استخرهای طبیعی بسیار شگفت انگیزی از جنس تراورتن هستند که در بلندای 1841 متری از تراز دریا قرار دارند. اطراف چشمه ها پوشیده از درختچه های زرشک وحشی است و رنگ زیبای نارنجی منحصر بفرد آنها در نتیجه غلظت بالای رسوبات دارای اکسید آهن بوجود آمده است. این باداب ها شامل چندین چشمه با آبهای کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب می گردد. باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است. چشمه های باداب سورت در سال 1387 به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد.

چشمه های باداب سورت در استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست قرار گرفته است. این چشمه ها از شمال به ارتفاعات و تپه های پوشیده از جنگلهایی با درختان سوزنی برگ و از جنوب مشرف به دره های پایین دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته ای و درختچه ها می رسند. غرب آن را نیز روستای اروست احاطه می نماید.

برای رسیدن به روستای اروست از تهران می توانید به ترتیب زیر از جاده های استان سمنان یا مازندران بهره ببرید. جاده های استان سمنان با مسافت کمتر، ایمنی بیشتری دارند اما جاده های استان مازندران به مراتب زیباتر هستند:

  • جهت 1: تهران، سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، فولادمحله، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت
  • جهت 2: تهران، ساری، کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

از شهرهای سمنان و ساری تا روستای اروست جاده کاملا آسفالت است و از این روستا تا چشمه های باداب سورت که در یک کیلومتری شرق این روستا قرار گرفته است، جاده خاکی است.

در هر دو جهت پس از اینکه به تلمادره رسیدید، یک پمپ بنزین و پس از آن پاسگاه پلیس قرار گرفته است. جاده روبروی این پاسگاه به سمت اروست می رود. در این جهت از روستاهای پشرت، کوات و قلعه سر می گذرید و در نهایت به یک سه راهی می رسید که به سه خط معروف است (سه راهی اروست - مالخواست - باداب سورت)

اغلب افراد بعد از رسیدن به این سه راهی راه اشتباه را انتخاب می نمایند. جهت سمت چپ (جهت آسفالته) پس از دو کیلومتر به روستای زیبای اروست می رسد. جهت آسفالته سمت راست نیز به روستای مالخواست می رود؛ اما جهت مستقیم که خاکی است و البته در حریم روستای اروست قرار گرفته است، به سمت چشمه ها می رود.

این جهت خاکی را باید حدود سه کیلومتر طی کنید. اگر این جهت را تا پایان طی کنید، ممکن است به روستای دیگری برسید. پس از طی حدود سه کیلومتر در این جهت خاکی، برای رسیدن به چشمه ها دو راه وجود دارد که هر دو نیز خاکی هستند و در سمت چپ جاده قرار دارند و از نظر کیفیت فرق چندانی با هم ندارند. یکی از آنها که دورتر است، قدیمی و دیگری نو و البته خصوصی است که به یک معدن متروکه تعلق دارد. در جهتتان اول به این جاده برمی خورید. در صورت عدم تمایل می توانید به راهتان ادامه دهید تا به جهت قدیمی و عمومی برسید. هر دوی این جهتها به بالای تپه ای می رسند که چشمه ها روی آن واقع است.

اگر قصد عبور از جاده خصوصی را دارید، باید سمت چپ جاده خاکی را بروید که از سه خط طی کردید. با پیشروی در این جهت، به یک استخر ذخیره آب کشاورزی می رسید. کنار این استخر محل پارک خودرو و یک جاده خاکی سر بالایی وجود دارد که همان جاده معدن است. البته باید آن را تا چشمه ها پیاده بروید؛ مگر اینکه از خودروی شاسی بلند بهره ببرید. به دلیل وجود معدن سنگ متروکه باید مراقب ریزش سنگ از بالای کوه باشید. اما تا به امروز گزارشی از ریزش ارائه نشده است. در صورت بی احتیاطی خود فرد خاطی مسئول است.

پس از آنکه این جاده خاکی سر بالایی و خصوصی را طی کردید، به یک کانکس نگهبانی می رسید که از آن به بعد ورود خودرو ممنوع است. 30 متر جلوتر از آن کیوسک چشمه ها قرار دارند.

چشمه های باداب سورت اروست هم زمان با آخرین چین خوردگی البرز در پلیوستوسن و پلیوسن شکل گرفته است. جریان آبهای رسوبی و معدنی این چشمه ها طی سالها،در شیب پایین دست کوهستانی خود صدها طبقه و ده ها حوضچه بسیار زیبا به رنگهای نارنجی، زرد و قرمز در مقدار های مختلف پدید آورده است. این طبقات و حوضچه ها در واقع جاذبه اصلی و ویژگی منحصر بفرد چشمه های باداب سورت است. زیبایی این طبقات و محل ویژه قرارگیری چشمه در دامنه کوهستان و چشم مقدارای اطراف بویژه در غروب تحسین برانگیز است.

چشمه پرآب اول آبی بسیار شور و استخری با قطر حدود 15 متر و عمق زیاد دارد که برای درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و مخصوصا سردرد میگرن سودمند است. بعلاوه این چشمه به دلیل شور بودن در فصل زمستان یخ نمی زند. چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار گرفته است، ترش مزه است و آبی به رنگ قرمز و نارنجی است. در اطراف این چشمه کمی رسوب آهن نشسته است.

متاسفانه این مجموعه دارای امکانات چندانی نیست. سرویس بهداشتی پایین جهت و در پارکینگ قرار گرفته است. این سرویس بهداشتی طبق گزارش بسیاری از گردشگران فاقد مایع دستشویی و آب است. بعلاوه برای خرید، باید در روستاهای جهت مایحتاج خود را تهیه کنید. کسانی که قصد اقامت شبانه را در این منطقه دارند، می توانند از در اطراف روستا و مکانهای عمومی کمپ برپا نمایند. بعلاوه خانه هایی برای کرایه شبانه در روستای اروست برای گردشگران وجود دارد. در نظر داشته باشید برپایی کمپ در حوالی چشمه ها ممنوع است. بعلاوه هنگام کمپینگ به محل دقت داشته باشید تا به اشتباه در زمینهای کشاورزی متعلق به روستاییان چادر خود را برپا نکنید. سعی کنید پیش از بازدید از محل اقامت خود مطمئن باشید.

منبع: همگردی

به "چشمه های باداب سورت یکی از جاهای دیدنی ساری به شمار می فرایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه های باداب سورت یکی از جاهای دیدنی ساری به شمار می فرایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید