اولین آشپزی انسان با آتش چه زمانی انجام شد؟

به گزارش وبلاگ پیوست، دانشمندان اولین شواهد از پختن غذا به وسیله انسان ها به وسیله استفاده کنترل شده از آتش را کشف نموده اند که قدمت آن به حدود 800 هزار سال پیش می رسد.

اولین آشپزی انسان با آتش چه زمانی انجام شد؟

یک پژوهش نو نشان داده است که شواهد اولیه از آشپزی انسان با آتش به 780 هزار سال قبل باز می گردد.

دانشمندان اولین شواهد از پختن غذا به وسیله انسان ها به وسیله استفاده کنترل شده از آتش را کشف نموده اند که قدمت آن به حدود 800 هزار سال پیش می رسد.

دانشمندان می گویند، یک سایت باستان شناسی در سرزمین های اشغالی حاوی بقایای ماهی است که با آنالیز دقیق تر، نشانه های واضحی از پخته شدن آن ها دیده می گردد.

این کشف در سایت باستان شناسی Gesher Benot Yaaqov (GBY) در سرزمین های اشغالی اجرا شده است، جایی که گروهی از پژوهشگران از هشت موسسه پژوهشی، مقادیر زیادی دندان ماهی پیدا کردند و معین شد که صاحبان اصلی این دندان ها ماهی های کپور بزرگی بوده اند که احتمالا تا دو متر طول داشته اند و در دریاچه هولا در نزدیکی این منطقه زندگی می نموده اند.

این گروه پژوهشی دندان های حلقی را که ماهی ها از آن برای خرد کردن مواد سخت استفاده می نمایند، مورد مطالعه قرار دادند. وقتی این دندان ها در معرض حرارت زیاد قرار می گیرند، کریستال های مینای دندان منبسط می شوند، بنابراین تجزیه و تحلیل اندازه و ساختار آن ها می تواند اطلاعات زیادی را در خصوص دمایی که تحمل نموده اند، نشان دهد.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که این دندان ها در معرض حرارت نسبتاً کم به اندازه کمتر از 500 درجه سانتیگراد (932 درجه فارنهایت) قرار گرفته اند. پژوهشگران می گویند این نشانه واضحی است که این ماهی ها با کمی فاصله از شعله های آتش عمدا پخته شده اند. چرا که اگر ماهی به عنوان زباله یا یک نوع سوخت مستقیماً به داخل آتش پرتاب می شد یا در یک آتش طبیعی سوزانده می شد، علائم باید تحمل دمای بسیار بالاتری را نشان می دادند.

دکتر ایریت زوهار و دکتر ماریون پروست، پژوهشگران این مطالعه می گویند: اندازه زیادی از بقایای ماهی های یافت شده در این مکان، مصرف مکرر آن ها به وسیله انسان های اولیه را ثابت می نماید که تکنیک های پخت خاصی را توسعه داده اند.

این یافته های نو نه تنها اهمیت زیستگاه های آب شیرین و ماهی های موجود در آن ها را برای زندگی انسان ماقبل تاریخ نشان می دهد، بلکه توانایی انسان های ماقبل تاریخ را در کنترل آتش به منظور پختن غذا و درک آن ها از فواید پختن ماهی قبل از خوردن نشان می دهد.

قدیمی ترین دندان های موجود در این مکان مربوط به حدود 780 هزار سال پیش است که آن ها را به قدیمی ترین شواهد مستقیم از استفاده کنترل شده از آتش برای پختن غذا تبدیل نموده است.

این یک جهش بزرگ نسبت به تخمین قبلی است که پختن غذا با استفاده از آتش را به 170 هزار سال قبل نسبت می داد. اکنون مسلماً این احتمال وجود دارد که انسان های باستانی این عمل را حتی زودتر آغاز نموده باشند.

به هر حال، شواهدی وجود دارد که انسان تبارانی مانند هومو ارکتوس (انسان راست قامت) بیش از یک میلیون سال پیش کنترل آتش را آموخته بودند. استفاده از آتش برای آن ها در ابتدا برای استفاده از گرما و نور آن بوده است و سپس به پتانسیل آن برای پخت و پز، ساخت ابزار و کاربرد های دیگر پی برده اند.

این پژوهش در مجله Nature Ecology & Evolution منتشر شده است.

منبع: فرادید

به "اولین آشپزی انسان با آتش چه زمانی انجام شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین آشپزی انسان با آتش چه زمانی انجام شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید