جزئیاتی از پروژه آزادراه تهران، شمال، مسیری ایمن به مازندران

به گزارش وبلاگ پیوست، منطقه دو آزادراه تهران-شمال به طول 22 کیلومتر دارای بیشترین حجم تونل و پل در یک پروژه است، به نحوی که 80 درصد مسیر از پل و تونل تشکیل شده و به گفته مسئولان این پروژه و آنطور که شرکت ساخت هم تاکید نموده، این موضوع نشان دهنده حجم سنگین عملیات اجرایی به همراه پیچیدگی های فنی در ساخت یک آزادراه است.

جزئیاتی از پروژه آزادراه تهران، شمال، مسیری ایمن به مازندران

استفاده از توان و تخصصی مهندسان ایرانی و بومی سازی تجهیزات مورد احتیاج در این ابرپروژه، از ویژگی های اصلی این بخش از آزادراه تهران-شمال است. ساخت پل های بلند و بزرگ مسیر با استفاده از قالب های شاریو به وسیله پیمانکاران ایرانی و ساخته شده در داخل کشور یکی از افتخارات این پروژه است و ساخت پلی به بلندی 320 متر طول و 40 متر ارتفاع یکی از نمونه های این اقدام است.

بعلاوه به گفته محمود ملازینل، مدیرکل امور مجریان آزادراه ها، بیشترین حجم تاسیسات به کار رفته در پروژه های آزادراهی در منطقه دو آزادراه تهران-شمال است و رکورد بیشترین مقدار کابل کشی، سیستم های نظارت تصویری و فیبرنوری، سیستم های تهویه در تونل ها برای اولین بار در این پروژه آزادراهی به ثبت رسیده است. بعلاوه رکورد بیشترین حجم حفاری تونل در یک پروژه مختص منطقه دو آزادراه تهران-شمال است؛ کما اینکه بیش از 4.3 میلیون مترمکعب حفاری تونل های این منطقه اجرا شده که 1.3 میلیون متر مکعب آن در باند غربی اجرا شده است.

در عین حال سیستم مدیریت هوشمند تونل های این پروژه حاکی ازآن است که برای اولین بار در کشور تمام سیستم های مورد احتیاج سنجش آلاینده ها، دود، باد و ... به همراه سیستم اطفاء حریق هوشمند در تونل های بلند این پروژه با توان و تخصص مهندسان ایرانی و تجهیزات داخلی تجهیز شده است.

سفری ایمن تر و کوتاه تر از مرکز به مازندران

محمود محسن زاده -سرپرست مجری آزادراه تهران - شمال- نیز این پروژه را یکی از پیچیده ترین طرح های آزادراهی کشور در اجرا با حجم عملیات قابل توجه می داند و می گوید: منطقه 2 آزادراه تهران-شمال پروژه ای است که 86 درصد آن ابنیه فنی است و ساخت 20 دستگاه پل بزرگ در حدود 3 کیلومتر، 32 دستگاه آبرو به طول 383 متر، 84 دستگاه گالری به طول 3000 و 887 متر و 28 دستگاه دیوار به طول 2000 و 714 متر در کل منطقه دو این پروژه نمونه ای مثال زدنی در کل کشور است.

محسن زاده حجم حفاری تونل های منطقه 2 آزادراه تهران-شمال را 4.3 میلیون متر مکعب دانست و گفت: این اقدام یکی از کارهای سنگین این پروژه محسوب می گردد که در 43 رشته تونل به طول بیش از 39 کیلومتر در کل منطقه 2 اجرایی شده است و 1.3 میلیون متر مکعب حفاری در 16 رشته تونل به طول بیش از 12 کیلومتر در باند رفت اجرایی شده است.

سرپرست مجری آزادراه تهران-شمال در مورد ابنیه فنی اجرا شده در باند رفت منطقه 2 شرح داد و گفت: احداث 16 رشته تونل به طول 12 هزار و 300 متر، 9 دستگاه پل بزرگ به طول 987 متر، 15 دستگاه آبرو به طول 187 متر، 43 دستگاه گالری به طول 2279 متر و 11 دستگاه دیوار به طول 888 متر اعدادی هستند که نشان دهنده همت مهندسان ایرانی در ساخت این پروژه است.

باند رفت منطقه دو آزادراه تهران-شمال به عنوان بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب کشور با هدف کاهش زمان سفر، تسهیل و روانسازی ترافیک منطقه و افزایش ایمنی سفر طراحی و اجرا شده است و روز پنج شنبه به وسیله رئیس جمهوری افتتاح شده و از امروز زیر بار ترافیک عمومی می رود.

منبع: گردشبان

به "جزئیاتی از پروژه آزادراه تهران، شمال، مسیری ایمن به مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیاتی از پروژه آزادراه تهران، شمال، مسیری ایمن به مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید