پنجاه و چهارمین سالگرد تختی در قدیمی ترین آرامگاه مرکز

به گزارش وبلاگ پیوست، مراسم گرامیداشت درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختی در حالی روز جمعه 17 دی ماه برگزار خواهد شد که یاد و خاطره این اسطوره جوانمردی هیچگاه از تاریخ ورزش ایران زمین محو نخواهد شد.

پنجاه و چهارمین سالگرد تختی در قدیمی ترین آرامگاه مرکز

با وجود ماندگاری نام دنیا پهلوان در تار و پود تاریخ معاصر ایران، خورشید زندگی او خیلی زود غروب کرد. روایت های فراوانی از علت و چگونگی مرگ دنیا پهلوان تختی وجود دارد که عدم سندیت و قطعیت هر کدام از آنها باعث رازآلود ماندن این اتفاق تلخ شده است.

غلامرضا تختی روز پنجم شهریور ماه سال 1309 در جنوب تهران به دنیا آمد و در روز هفدهم دی ماه 1346 در اوج محبوبیت و افتخار چشم از دنیا فروبست. از دنیا پهلوان یک فرزند به نام بابک به یادگار مانده؛ فرزندی که بر خلاف پدر، راه کشتی را در پیش نگرفت، اما همواره با یاد و خاطره پدر زندگی می کند و حتی نام فرزندش را نیز به یاد دنیا پهلوان، غلامرضا گذاشته است.

دنیا پهلوان تختی در سالهای انتهای عمر کوتاهش با فراز و نشیب های فراوانی از سوی دوستان، هم تیمی ها و حتی مسئولان ورزشی و سیاسی آن دوران روبرو بود. او در آن ایام فشارهای مختلف روحی و مالی را تحمل کرد و انتها روز هفدهم دی ماه 1346 جسدش در اتاقی در هتل آتلانتیک تهران پیدا شد. نکته عجیب آنجا بود که او دو روز قبل از مرگش وصیت نامه ای را در دفترخانه اسناد رسمی به ثبت رساند و کاظم حصیبی را به عنوان سرپرست فرزندش بابک که آن زمان تنها 4 ماه داشت معرفی کرده بود. تختی تبلور آرزوهای یک ملت بود. او سمبل تاریخ ماست. مردی که در میان مردم زیست و در نهایت پیکرش با حضور خیل عظیمی از همین مردم و کوچه و بازار در ابن بابویه شهر ری آرام گرفت.

متأسفانه سالهاست صحنه ورزش ایران از وجود قهرمانان و پهلوانان این چنینی خالی است و شاید بتوان ادعا کرد کمتر ورزشکاری توانسته همچون تختی تأثیرگذاری خاصی در بحث فرهنگ و زندگی روزمره هوادارانش داشته باشد.

مهمترین افتخارات دنیا پهلوان تختی به شرح زیر است:

بازی های المپیک

1952 هلسینکی: مدال نقره وزن 79 کیلوگرم

1956 ملبورن: مدال طلای وزن 87 کیلوگرم

1960 رم: مدال نقره وزن 87 کیلوگرم

1964 توکیو: چهارم وزن 97 کیلوگرم

رقابت های دنیای

1951 هلسینکی: مدال نقره وزن 79 کیلوگرم

1954 توکیو: نفر پنجم وزن 87 کیلوگرم

1961 یوکوهاما: مدال طلای وزن 87 کیلوگرم

1962 تولیدو: مدال نقره وزن 97 کیلوگرم

بازی های آسیایی

1958 توکیو: مدال طلای وزن 87 کیلوگرم

قهرمانی آسیا

چهار مدال طلا و چهار مدال نقره

تمامی مدال های این اسطوره کشتی ایران در مسابقات المپیک، دنیای، آسیایی و کشوری هم اکنون در موزه مرکزی آستان قدس رضوی واقع شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "پنجاه و چهارمین سالگرد تختی در قدیمی ترین آرامگاه مرکز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنجاه و چهارمین سالگرد تختی در قدیمی ترین آرامگاه مرکز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید