خبرنگاران کاشت بابونه

به گزارش وبلاگ پیوست، بابونه گیاهی ظریف اما سرسخت است که همه ما آن را به عنوان گیاهی دارویی می شناسیم. علاوه بر مصارف دارویی، گل بابونه را می توان به صورت خام یا پخته در سالاد و غذا هم مصرف کرد!

خبرنگاران کاشت بابونه

دو عدد از محبوب ترین گونه های بابونه، بابونه آلمانی و بابونه رمی است. از گونه رمی بیشتر به عنوان پوشاننده زمین استفاده می گردد چرا که به سرعت رشد می نماید و همه جا را می گیرد.

این گونه گیاهی چند ساله است. اما گونه آلمانی برای دم کردن و تهیه چای بابونه و خوردن به صورت خام مصرف دارد و به صورت گیاهی یک ساله است. البته از بابونه رمی هم می توان برای درست کردن چای و یا مصرف به صورت خام استفاده کرد.

شما مجبور نیستید یکی از این دو گونه را تهیه کنید، هر گونه بابونه ای که دانه اش را در گلفروشی پیدا کردید و قابل خوردن بود را می توانید با روشی که به شما آموزش خواهیم داد، بکارید.

چه زمانی بابونه را بکاریم؟

بابونه را می توان در پاییز و بهار کاشت. کشت بهاره این گیاه از هفته دوم اسفند آغاز می گردد.

چه زمانی بابونه را برداشت کنیم؟

گل های بابونه را زمانی که به طور کامل باز شدند برداشت کنید. می توانید آنها را تازه مصرف کنید و یا خشک کنید و برای مصارف بعدی کنار بگذارید. برگ ها هم در درست کردن چای کاربرد دارند اما طعم آن را مقداری تلخ می نمایند. اگر دیدید که چای تان بیش از میزان تلخ شد، برگ ها را دور بیاندازید و چای را تنها با گل های بابونه درست کنید.

دوره گلدهی

گل های گیاه معمولا در اواخر بهار درمی آیند اما اگر برگ ها را هرس کنید این گلدهی می تواند دیرتر اتفاق افتد.

شرایط رشد

- نور

این گیاه در آفتاب کامل تا مقداری سایه رشد می نماید. گیاه در آفتاب کامل گلدهی بهتری دارد اما اگر در مناطقی با آب و هوای خیلی گرم هستید، مکانی با مقداری سایه بهتر خواهد بود.

- آبیاری

آبیاری منظم باعث می گردد گیاه بیشتر در دوره گلدهی اش بماند و گل های بیشتری دهد. اما زمانی که بابونه در زمین ثابت و جاگیر شد می تواند بسیار به خشکی مقاوم باشد. اگر در مکانی با آب و هوای گرم زندگی می کنید، بهتر است گیاه را مرتبا آبیاری کنید و شرایطی فراهم آورید که در عصر هنگام مقداری سایه داشته باشد.

- خاک

بابونه دوست دارد در آفتاب کامل و خاکی ارگانیک باشد. گیاه خاک های خیلی غنی را دوست ندارد. بابونه در خاک های ضعیف تر دوام می آورد، اما در این حالت ریشه ها سست می شوند. بابونه به پی اچ خاکش حساس نیست و یک پی اچ نرمال بین 5.6 تا 7.5 را ترجیح می دهد.

- کاشت

کاشت این گیاه از طریق کاشت بذرش آسان است. بهتر است دانه ها را ابتدا در خانه بکارید. حدودا 6 هفته قبل از آخرین موج سرما بابونه ها را در خانه بکارید. دانه های بابونه برای جوانه زنی به نور احتیاج دارند. برای کاشت به راحتی دانه های بابونه را بر روی سطح خاک پخش کنید و سپس آنها را به آرامی فشار دهید، اما روی بذرها را با خاک نپوشانید. بذور بعد از 7 تا 14 روز جوانه می زنند.

البته می توانید دانه ها را از همان ابتدا در بیرون از خانه و در زمین اصلی هم بکارید. اما بهتر است این کار را برای پاییز بگذارید، در پاییز دانه ها را در زمین اصلی بکارید و اجازه دهید زمستان را در سرما سپری نمایند تا محصول بهاره پر باری داشته باشید.

می توانید برای پاشیدن بذور بابونه بر روی زمین از یک روش دیگر هم بهره ببرید. به این ترتیب که مقداری شن یا خاک خشک در کف دست تان بریزید، مقداری کافی از بذر بابونه را هم در کف دست تان بریزید و خاک و بذر را به خوبی با هم مخلوط کنید و سپس آن را بر زمین یا در گلدان بکارید. به این ترتیب دانه ها به طور یکنواخت تری در سطح خاک پخش می شوند.

به هر حال اگر در بهار این مطلب را می خوانید، هنوز برای کاشت بابونه وقت هست!

آفات و بیماری ها

بیشتر آفات علاقه ای به بابونه ندارند و از آن دوری می نمایند. در واقع این گیاه به عنوان دور نماینده آفت از محصول خیار کاربرد دارد. با این وجود شته ها و تریپس ها گاهی مشکل می آفرینند که هر دوی آنها را می توان از طریق شستشوی گیاه و یا استفاده از صابون های حشره کش از بین برد.

منبع: فوت و فن / thespruce.com

به "خبرنگاران کاشت بابونه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کاشت بابونه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید