رکورد بازدید از آثار داوینچی در موزه لوور شکسته شد
به گزارش وبلاگ پیوست، بررسی میزان بازدید از نمایشگاه آثار لئوناردو داوینچی که به مناسبت پانصدمین سالگرد وی برپا شده، نشان داد میزان بازدید از آثار این هنرمند در موزه لوور پاریس بسیار فراتر از رکوردهایی رفت که تا به امروز اعلام شده است.
24 اکتبر 2019 (دوم آبان) 500 سال از مرگ نقاشی گذشت که به نابغه توسکان مشهور است؛ لئوناردو داوینچی را بزرگ ترین نقاش دوره رنسانس می دانند. موزه لوور به همین مناسبت نمایشگاهی را به مدت 104 روز برگزار کرد که 27 فوریه (5 اسفندماه) به خاتمه رسید. به گزارش روزنامه فرانسوی لوفیگارو، این نمایشگاه یک میلیون و یکصد بازدیدکننده داشته است.
مسئولان موزه لوور در بیانیه ای اعلام کردند: تا روز 27 فوریه (5 اسفند) زمان اختتامیه نمایش ویژه آثار داوینچی در این موزه پاریسی، نمایشگاه آثار این هنرمند یک میلیون و 71 هزار و 840 بازدیدکننده داشته است. این رقم با آمار مربوط به سال 2018 میلادی که 540 بازدیدکننده را نشان می داد، اختلاف زیادی دارد.
ژان-لوک مارتینز (Jean-Luc Martinez) رئیس موزه لوور در این بیانیه با اعلام رضایت از اقدام این موزه در جمع آوری و نمایش تعداد زیاد و متنوع آثار داوینچی برای نمایش آنها در مناسبت سال 2019، آمده است: شگفت آنکه 500 سال پس از مرگ این هنرمند ایتالیایی دوره رنسانس، آثار او همچنان برای عموم جذاب است.
لوور در پانصدمین سال تولد داوینچی در حالی 10 تابلو از این هنرمند را به علاوه مونالیزا که پیشتر نیز در این موزه قرار داشت در معرض دید عموم گذاشت که آثار تایید شده داوینچی اکنون در سراسر جهان حدود 20 اثر است. در کل، این نمایشگاه حدود 150 اثر هنری دیگر شامل طراحی، دستنویس، مجسمه و اشیای هنری متعلق داوینچی، فلوراتنین و سایر نزدیکان و شاگردان داوینچی گردهم آورد. بسیاری از این آثار از مجموعه خانواده سلطنتی انگلیس، موزه بریتانیا، گالری ملی لندن، موزه پیناکوتک واتیکان در رم، موزه متروپولیتن رم و بنیاد فرانسه به شکل امانی به لوور آورده بود.
در بیانیه لوور، متوسط بازدید روزانه از نمایشگاه داوینچی، 9 هزار و 783 نفر اعلام شده است.
اثر داوینچی؛ محبوب ترین اثر لوور
تابلو مونالیزا را با همه داستان های واقعی و غیرواقعی اش در مورد ژکوند، می توان از محبوب ترین بازدیدهای آثار لوور دانست آن هم در موزه ای که تنها در سال 2018 میلادی 10 میلیون و 200 هزار بازدیدکننده را مسحور خود کرد. در بازدیدهای معمول از لوور همیشه جمعیتی قابل توجه در مقابل تابلو مشغول تماشا هستند که تفاوتی انکارنشدنی با فضای مقابل سایر آثار این موزه دارد.
این شلوغی برای موزه بی دردسر هم نبوده است؛ لوور در تابستان گذشته، گالری مونالیزا را مرمت و بازسازی کرد. انبوه بازدیدکنندگان از این مکان به حدی بود که درهای موزه چند روز به روی مراجعان بسته شد. کارکنان و تیم محافظت موزه لوور به دلیل حجم بالای تعداد بازدیدکنندگان از این مکان و ناکافی بودن تعداد کارکنان برای ارائه خدمات به مراجعان، اعتصاب کردند.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در شرح وقایع روی داده در موزه لوور نوشت: ژان لوک مارتینز گفت موزه باید برای فرو نشاندن جنون مونالیزا، در سال های پیشِ رو گام های بیشتری بردارد که از جمله این موارد می توان به ایجاد ورودی های جدید و بلیت های زمان بندی شده اشاره کرد. حجم بازدید از مکان نصب تابلوی مونالیزا در حالی بالاست که بخش های دیگر این موزه تقریبا خالی از جمعیت است. در واقع، لوور به خودی خود مسئله ای با انبوه جمعیت ندارد، بلکه با معضل مونالیزا روبرو است.
اگر تعداد مراجعان به مکان نصب تابلوی مونالیزا افزایش یابد و اگر 10 میلیون بازدیدکننده پارسال به 11 یا 12 میلیون نفر در سال آینده رسد، این مکان با آسیب جدی روبرو می شود. وقت آن است که لوور به ناکامی خود اعتراف و مونالیزا را از این مکان منتقل کند.
مونالیزا اثر دست لئوناردو داوینچی هنرمند ایتالیایی دوره رنسانس است که به عنوان معروفترین و پربازدیدترین اثر هنری در سراسر جهان شناخته می شود که مطالب بسیاری در موردش نوشته شده است. این تابلو همچنین یکی از ارزشمندترین تابلوهای نقاشی در جهان است، به طوری که رکورد جهانی گینس را با بالاترین مبلغ بیمه در تاریخ برای یک اثر، به مبلغ 100 میلیون دلار آمریکا در سال 1962 از آن خود کرد.
بسیاری می گویند مونالیزا پرتره لیزا جراردینی (Lisa Gherardini) همسر فرانچسکو دل جوکوندو (Francesco del Giocondo) است و گمان می رود که بین سال های 1503 تا 1506 نقاشی شده است. با این حال، لئوناردو احتمالا کار روی این تابلو را تا سال 1517 ادامه داده است. نتایج مطالعات دانشگاهی اخیر حاکی است که کار روی این تابلو نباید قبل از سال 1513 آغاز شده باشد.
فرانسوای اول پادشاه سال های 1515 تا 1547 فرانسه تابلو را از آن خود کرد. این تابلو اکنون در تملک دولت فرانسه است و از سال 1797 در موزه لوور پاریس نگهداری می شود. این اثر تاریخی چند بار ربوده شد و با وجود گذشت بیش از 500 سال از زمان خلقش، آسیب چندانی ندیده است. تابلوی مشهور لبخند ژکوند به دلیل لبخند بسیار مرموز مونالیزا همچنین سبک نوین نقاشی داوینچی در آن زمان، به شهرت جهانی رسیده است.
منبع: ایرنا
منبع: چمدان