طرز تهیه 55 مدل شیرینی عید شهرهای مختلف ایران

به گزارش وبلاگ پیوست، درست کردن انواع شیرینی عید درست مثل و سبز کردن نوستالژی و خاطره انگیز است. با نزدیک شدن به روزهای عید خیلی از خانم ها دست به کار می شوند تا برای پذیرایی از مهمان ها با دست خودشان شیرینی های خانگی برای عید درست نمایند و با تهیه انواع شیرینی عید به روش قنادی به استقبال پذیرایی از مهمان های نوروزی بروند. در این میان طرز تهیه شیرینی عید در هر شهر و هر استان فرق دارد. در این مقاله از سرویس می توانید با فوت و فن های طرز تهیه شیرینی عید خانگی در شهرهای مختلف آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص انواع شیرینی عید پاسخ خواهیم داد. با همراه باشید.

طرز تهیه 55 مدل شیرینی عید شهرهای مختلف ایران

تاریخچه شیرینی پزی در ایران

شاید برای تان جالب باشد که بدانید ریشه نخستین شیرینی ها به ایران باستان برمی گردد. اگر بخواهیم در خصوص تاریخچه شیرینی پزی در ایران باستان صحبت کنیم به یک نوع کیک به نام لاویش می رسیم که در قرن هفتم میلادی پخته می شده است.

خوب است بدانید که ایرانیان باستان زنبور عسل پرورش می دادند و انجیر و خرما هم جزو برنامه غذایی مردم و البته از جمله مواد اساسی برای پختن انواع شیرینی بودند. ایرانیان باستان بز هم پرورش می دادند و از شیر بز برای پختن شیرینی و البته درست کردن دوغ و ماست استفاده می کردند.

تاریخچه شیرینی پزی در ایران باستان

در دوران هخامنشی جو مهم ترین ماده غذایی در سبد غذای مردم بود که به شیوه های مختلف از آن استفاده می کردند. علت استفاده از جو، سختی کاشت و برداشت گندم بود. ایرانیان باستان جو را نیم کوب و با میوه و شیر مخلوط می کردند و به صورت حریره می خوردند؛ یا آن را آرد می کردند و نان و شیرینی می پختند.

شیرینی پزی در ایران معاصر

پختن شیرینی به مناسبت های مختلف از عید نوروز و تولد، عروسی و مرنام ختم گرفته تا مهمانی و دورهمی و حتی یک مهمانی محبت آمیز عصرگاهی و به جز این ها، مصرف این خوردنی به صورت روزانه با انواع چای و قهوه آن قدر اهمیت دارد که هر منطقه ای در ایران شیرینی خاص خودش را دارد.

از طرفی شیرینی سنتی شهر های مختلف هم معمولا به عنوان سوغاتی آن قدر دست به دست شده اند که حالا دیگر بسیاری از مردم ایران، با سوغاتی ها و شیرینی های شهرهای مختلف آشنایی دارند.

طرز تهیه انواع شیرینی عید در شهرهای مختلف

نوروز یک مرنام سمبلیک برای ایرانیان است. خوردن آجیل و شیرینی و آماده کردن آن ها برای پذیرایی از میهمان بیش از هر زمان دیگری در این ایام مرسوم است. معمولا در ایام نوروز بیشتر خانم های خانه برای درست کردن شیرینی عید خانگی دست به کار می شوند و هر کس سعی می نماید تا خوشمزه ترین شیرینی های نوستالژی عید نوروز را برای پذیرایی از مهمان ها آماده کند.

خوردن شیرینی های قدیمی عید در خانه مادربزرگ در کنار چشیدن طعم انواع شیرینی عید خانگی مدرن و امروزی که مادر خانه آماده می نماید، می توانید تک تک لحظات عید را به کام ما خیلی شیرین تر کند.

اما آیا می دانید انواع شیرینی عید خانگی در شهرهای مختلف چطور آماده می گردد؟ اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که با دیدن شیرینی شب عید قنادی به فکر درست کردن انواع شیرینی و کیک عید نوروز خانگی می افتید، بهتر است در ادامه با ما همراه باشید.

9 مدل شیرینی سنتی نوروزی اصفهان

برای مرنام عید نوروز اهالی هر شهر و هر استان بیشتر تمایل دارند شیرینی های مخصوصی منطقه خود را برای پذیرایی از میهمان آماده نمایند. شیرینی های سنتی اصفهان برای عید نوروز را هم به آسانی در منزل می توانید درست کنید.

معروف ترین شیرینی های اصفهان برای عید شامل شیرینی کرکی، گز آردی و ساده، پولکی، برشتوک، گوشفیل، باقلوا، سوهان عسلی و لوز مخلوط هستند که از معروف ترین شیرینی های قدیمی عید در اصفهان محسوب می شوند.

اگر اهل کرمان هم باشید حتماً می دانید که گز در دسته شیرینی خانگی عید کرمان نیز محسوب می گردد و بعضی از این شیرینی ها در شهرها و استان های دیگر نیز در عید نوروز سرو می شوند. برای خواندن طرز تهیه انواع شیرینی های سنتی اصفهان برای عید روی لینک مقاله کلیک کنید.

فیلم طرز تهیه گوشفیل را دیدن کنید:

9 مدل سنتی یزد برای عید نوروز

شیرینی های سنتی یزد برای عید نوروز تنوع بی نظیری دارد و طعم و مزه آن ها شما را به یاد طعم شیرینی های نوستالژی عید خواهد انداخت. معروف ترین شیرینی های یزدی مثل جاذبه های گردشگری یزد قدمتی به طول تاریخ دارند.

اما می دانید معروف ترین شیرینی های سنتی استان یزد برای عید نوروز کدامند؟ طرز تهیه شیرینی های خانگی سنتی یزد مخصوص عید نوروز چگونه است؟ کیک یزدی که جزو کیک خانگی عید نوروز است، حاجی بادام یزدی، شیرینی قطاب گردویی، باقلوا یزدی، پشمک یزدی، شیرینی پنجره ای، سوهان آردی و نان برنجی از محبوب ترین و خوشمزه ترین شیرینی های خانگی عید در یزد هستند.

برای خواندن طریقه درست کردن انواع شیرینی خانگی عید مخصوص شهر یزد می توانید به مقاله مراجعه کنید.

10 مدل شیرینی سنتی قزوین برای عید نوروز

شیرینی های عید بخش جدانشدنی پذیرایی از مهمانی های نوروزی هستند. معمولاً شیرینی های نوروزی قزوین مثل اغلب شیرینی های عید نوروز ماندگاری زیادی دارند و در سایز و میزان ای نسبتاً کوچک تهیه گردد.

تنوع شیرینی های سنتی قزوین برای عید نوروز آن قدر زیاد است که اگر در ایام عید نوروز قدم به این شهر بگذارید، ممکن است با دیدن انواع و اقسام شیرینی های خوش عطر و رنگارنگ آن سردرگم شوید.

اگر دوست دارید عید سال جاری در ظرف شیرینی سال نو تنوع بیشتری از شیرینی ها را داشته باشید پیشنهاد می گردد حتماً بعضی از شیرینی های معروف قزوین را در خانه درست کنید.

شیرینی قندی، پادرازی، باقلوا پرچمی، نخودچی، نان چرخی، اتابکی، بادامی، نان برنجی، کیک شربتی و نان چای از خوشمزه ترین انواع شیرینی عید در قزوین هستند. برای خواندن طریقه درست کردن انواع شیرینی عید خانگی در قزوین می توانید به مقاله برای عید نوروز مراجعه کنید.

10 مدل سنتی تبریز برای عید نوروز

شیرینی های سنتی تبریز آن قدر متنوع هستند که به جرات می توان گفت کمتر شهری چنین تنوعی بی نظیری از انواع شیرینی دارد. اما معروف ترین شیرینی های تبریز برای عید نوروز چه شیرینی های هستند؟ طرز تهیه انواع شیرینی تبریزی برای عید چگونه است و شیرینی های سنتی تبریز چطور آماده می شوند؟

شیرینی قرابیه، نوقا، باقلوا، شیرینی لطیفه، راحت الحلقوم، چای مراغه، لوز زعفرانی، شیرینی اریس، شیرینی پفکی گردویی و شیرینی کنجدی از معروف ترین انواع شیرینی عید خانگی تبریز هستند. برای خواندن طریقه درست کردن انواع شیرینی های سنتی تبریز برای عید نوروز می توانید به مقاله مراجعه کنید.

فیلم آموزش تهیه باقلوا ترکی را دیدن کنید:

7 مدل شیرینی سنتی ارومیه برای عید نوروز

آوازه و معروفیت شیرینی های سنتی ارومیه قدمتی طولانی دارد. درست است که ارومیه ای ها تنقلات یا شیرینی های سنتی متعددی دارند، اما بعضی از آن ها را به صورت ویژه برای عید نوروز درست می نمایند.

معمولاً ویژگی اصلی و مشترک انواع شیرینی عید ارومیه که جزو معروف ترین سوغاتی های ارومیه هم محسوب می شوند مدت زمان ماندگاری طولانی آن ها است. از معروف ترین شیرینی های خانگی ارومیه می توان به لوزانک، سوجوق، تنور شیرینی سی، باقلوا، نوقا، قرابیه و انواع نقل اشاره نمود.

برای خواندن طریقه درست کردن شیرینی های قدیمی عید در ارومیه می توانید به مقاله مراجعه کنید.

8 مدل شیرینی سنتی گیلان برای عید نوروز

شیرینی های سنتی گیلان برای عید شاید آنقدرها معروف نباشد، اما عطر و بوی خوش و طعم بی نظیر این شیرینی های سنتی گیلانی آن ها را در دسته خوشمزه ترین شیرینی های عید قرار می دهد. بیشتر شیرینی های خانگی سنتی گیلان سرشار از عطر تازه آرد برنج تازه هستند و بعد از این همه سال هنوز بافت و مزه سنتی خود را حفظ نموده اند.

احتمالا در سفر به گیلان طعم شیرینی های مخصوص عید نوروز در گیلان را چشیده اید؟ معروف ترین شیرینی های نوستالژی عید نوروز در گیلان عبارتند از شیرینی نون پنجره ای، خرش حلوا، سوهان بادام سوخته، شیرینی نخودچی، شیرینی برنجی، شیرینی گردویی، حلوا ضیابری و شیرینی میان پر.

برای خواندن طریقه درست کردن انواع شیرینی قدیمی عید در گیلان می توانید به مقاله مراجعه کنید.

شیرینی آلمانی یا مشهدی

شیرینی خشک آلمانی یا شیرینی مشهدی که ترکیه ای ها به آن قرابیه مارمالادی می گویند، خود مشهدی ها به نام شیرینی مربایی آن را می شناسند و در بعضی جاها هم به شیرینی شاه پسند معروف است از جمله قدیمی ترین شیرینی های عید نوروز با ماندگاری بالا است.

شیرینی مربایی را با مواد مختلف مزه دار می نمایند: از پودر پسته و شکلات آب شده گرفته تا مغز بادام و مارمالادهای مختلف. اما طرز تهیه شیرینی آلمانی بازاری چگونه است؟ آیا می دانید برای درست کردن شیرینی مشهدی از چه مواد اولیه ای استفاده می گردد؟

برای خواندن یا همان شیرینی آلمانی مربایی به سبک قنادی ها برای پذیرایی عید نوروز روی لینک مقاله کلیک کنید.

شیرینی عید بدون فر

اگر می خواهید برای عید شیرینی درست کنید ولی به فر یا مایکروفر دسترسی ندارید، می توانید انواع شیرینی های با ماندگاری بالا را در خانه با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت برای خودتان و مهمان هایتان تهیه کنید. معمولا در طرز تهیه شیرینی عید بدون فر، شیرینی ها را در روغن سرخ می نمایند و یا آن ها را در ماهیتابه یا قابلمه می پزند.

بسیاری از این شیرینی های خانگی آنقدر خوشمزه هستند که بعد از درست کردن آن ها ترجیح می دهید، از این به بعد همواره این شیرینی های نوروزی را در خانه و بدون استفاده از فر آماده کنید.

اما اگر دوست دارید بدانید که دستور تهیه انواع شیرینی عید نوروز بدون فر چگونه است و چطور می توان انواع شیرینی ساده و کم هزینه بدون فر را در خانه آماده کرد، روی لینک مقاله بزنید و شیرینی های متنوع و خوشمزه را به روش خانگی و آسان درست کنید.

سوالات متداول

خرش حلوا از معروف ترین شیرینی های عید در کدام شهر است؟

خرش حلوا از معروف ترین شیرینی های خانگی عید در گیلان است.

معروف ترین شیرینی های سنتی تبریز برای عید چه شیرینی هایی هستند؟

شیرینی قرابیه، نوقا، باقلوا، شیرینی لطیفه، راحت الحلقوم، چای مراغه، لوز زعفرانی، شیرینی اریس، شیرینی پفکی گردویی و شیرینی کنجدی از معروف ترین انواع شیرینی عید خانگی تبریز هستند.

شیرینی های عید نوروز باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

شیرینی های مخصوص عید باید ماندگاری زیادی داشته و در سایز و میزان ای نسبتاً کوچک تهیه شوند که مناسب پذیرایی در روزهای عید باشند.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه 55 مدل شیرینی عید شهرهای مختلف ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه 55 مدل شیرینی عید شهرهای مختلف ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید