عرضه اولیه چیست و چه زمانی آن را بفروشیم؟

به گزارش وبلاگ پیوست، رپرتاژ آگهی- سهام عرضه اولیه در واقع سهامی است که برای نخستین بار توسط شرکت بورسی به بازار سرمایه عرضه می گردد. هر یک از شرکت های سهامی خاص که به یک شرکت سهامی عام تبدیل شده و در بازار سرمایه وارد شوند، سهام خود را برای اولین بار عرضه نموده و به این سهام، سهام عرضه اولیه جدید گفته می گردد. بدیهی است که به دلیل عرضه نخستین سهام، معمولا و در بیشتر مواقع با رشد قیمت سهم (حداقل در روزهای آغازین پس از عرضه) روبرو هستیم.

عرضه اولیه چیست و چه زمانی آن را بفروشیم؟

جذابیت سهام عرضه اولیه برای سهامداران

با توجه به تحلیل سهم های عرضه اولیه و نیز سوابق حاکی از رشد این نوع سهام، معمولا جذابی خرید سهام عرضه اولیه برای سهامداران بسیار بالا است و کمتر سهامداری را می بینیم که در صف خرید این نوع سهام قرار نگیرد. از این روی معمولا سهام عرضه اولیه به تعداد محدودی به هر سهامدار رسیده و برای خرید آن باید به موقع سفارش خود را در قیمت اعلام شده ثبت نمایید.

در بعضی از کارگزاری ها این امکان وجود دارد که با ثبت سفارش سهام عرضه اولیه از روز قبل در کارگزاری، این سهام به صورت خود به خودی و بدون احتیاج به نظارت مستقیم سهامدار، از سوی کارگزاری خریداری شود. در صورتی که چنین قابلیتی را در کارگزاری خود داشته و آن را فعال نموده باشید، از آن پس تمام سهم های عرضه اولیه به صورت اتوماتیک از سوی کارگزاری برای شما خریداری خواهد شد و دیگر ریسک این که از عرضه یک سهام جدید غافل شده یا به موقع برای خرید آن اقدام نکنید، در امان خواهید بود.

عرضه اولیه را کی بفروشیم؟

اما ببینیم چه زمانی باید سهام عرضه اولیه را فروخت؟ برای فروش سهام عرضه اولیه چند رویکرد پیش رو داریم و باید دید شما کدام یک از مدل های سهامداری را دنبال می کنید:

سهامداری کوتاه مدت

در سهامداری کوتاه مدت، سهامدار انتظار مناسبی برای رسیدن به سودآوری سهم های خود را ندارد و ترجیح می دهد هر چه سریع تر و با برداشتن نخستین سودهای یک سهام، آن را به فروش رسانده و دوباره پول و سرمایه خود را نقد نموده یا حداقل مجدد سهامی دیگر خریداری کند. اگر چه این الگو از سهامداری با ریسک بسیار بالایی همراه است؛ اما به هر ترتیب در صورتی که شما سهامداری کوتاه مدت را انتخاب نموده اید؛ باید پس از چند روز رشد و رسیدن به سقف دامنه نوسان سهام عرضه اولیه، نسبت به فروش آن اقدام کنید.

طبق الگوهای رایج سهم های عرضه اولیه، این نوع سهام چندین روز پس از عرضه به سقف دامنه نوسان خود رسیده، سپس یک توقف و عقبگرد دارد. در این نقطه توقف و پیش از آن که سهام به صف فروش وارد شود، باید نسبت به فروش آن در مدل سهامداری کوتاه مدت اقدام کنید. در این حالت شما به سودی چند روزی (به طور مثال 15 تا 25 درصد دست یافته اید.)

سهامداری میان مدت

در الگوی سهامداری میان مدت، سهامدار قدرت انتظار بیشتری داشته و با اولین ریزش و عقبگرد سهام، عقب نشینی نمی نماید. در این حالت پس از توقف رشد سهام عرضه اولیه و بازگشت آن، سهامدار میان مدت به صف فروش وارد نشده و همچنان منتظر می ماند تا سهام عرضه اولیه مورد نظر پس از گذراندن دوره اصلاح، مجدد در جهت صعودی قرار بگیرد. سهامدار میام در کمین بوده و بازار و صنعت مورد نظر خود را دنبال و رصد می نماید تا در زمان صحیح، نسبت به فروش سهام اقدام کند. حتما شما باید یک دامنه ضرر و دامنه سود برای سهام خود در نظر گرفته باشید و احتمالا با رسیدن به دامنه سود یا حداقل لمس حوالی آن، می توانید در سهامداری میان مدت، نسبت به فروش سهم اقدام کنید.

سهامداری بلند مدت

اما در سهامداری بلند مدت که بهترین و جالب ترین شکل سهامداری و البته سودآورترین آن ها است، سهامدار برای به ثمر رسیدن سهم کاملا منتظر مانده و چیزی بیش از یک سال به آن موقع می دهد. البته در این الگو نیز همواره با موفقیت روبرو نیستیم و هرگز نباید بر این باور باشید که به شکل حتمی یک سهام که ریزش قیمت و افت را تجربه نموده است؛ حتما بازگشت داشته و دوباره به قیمت اولین خود یا حتی بیش از آن بازمی شود. گاهی اوقات ریزش بعضی سهم ها، هرگز با بازگشت روبرو نیست و از این جهت باید حتما حد ضرر خود را در معاملات بورس در نظر داشته باشید.

به طور مثال پس از گذشت زمان لازم، ممکن است با افزایش سرمایه در بورس در مورد سهام عرضه اولیه روبرو باشیم و این مورد تنها برای سهامداران بلند مدت شامل اثر خواهد بود و سهامداران کوتاه مدت و میان مدت از آن بهره برداری نخواهند داشت.

کلام آخر

به هر ترتیب ضروری است که شناخت و دقت کافی در معاملات بورس داشته و هرگز بر مبنای اخبار هیجانی و یا رفتار سایر سهامداران که درک درستی از بازار سرمایه ندارند، سهم های ارزشمند خود را به حراج نگذاشته و سرمایه تان را با ضرر روبرو نسازید. بورس احتیاجمند دانش، تجربه و مطالعه است و در غیر این صورت سرمایه خود را در معرض ریسک های عظیم قرار داده اید.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "عرضه اولیه چیست و چه زمانی آن را بفروشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه اولیه چیست و چه زمانی آن را بفروشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید