عکس ، کشف تمدن 2 هزار ساله مایا

به گزارش وبلاگ پیوست، دیجیاتو نوشت: گروهی از محققان بین المللی با یاری فناوری LiDAR پیروز به کشف یک تمدن 2000 ساله مایا شده اند که از 1000 روستا تشکیل شده است.

عکس ، کشف تمدن 2 هزار ساله مایا

گروهی از محققان از چند مؤسسه مختلف در آمریکا به همراه پژوهشگرانی از فرانسه و گواتمالا پیروز به کشف یک تمدن 2000 ساله مایایی در شمال گواتمالا شده اند. محققان برای پیداکردن این تمدن از فناوری لیدار (LiDAR) استفاده کردند تا بتوانند زیر جنگل های بارانی را ببینند.

محققان درحقیقت مشغول نقشه برداری از بخش هایی از گواتمالا بودند که به صورت اتفاقی این تمدن بزرگ مایاها را پیدا کردند. آن ها می گویند این تمدن ماقبل تاریخی در زمینی به وسعت 1680 کیلومتر مربع، بیش از 1000 روستا را دربرگرفته است و بیشتر آن ها به وسیله جاده های میان گذر به هم وصل شده اند.

یافته مهم بعدی این است که برخلاف تصور قبلی مبنی بر اینکه سکونتگاه های اولیه مردمان آمریکای میانه، معمولاً جمعیت پراکنده ای داشته اند، افرادی که در این روستاها زندگی می کردند با تراکم جمعیتی بالایی روبه رو بودند.

روستاهای این تمدن مایا با جاده به هم وصل بودند

این تمدن 2000 ساله حدود 177 کیلومتر جاده و مسیر داشته که راهی نسبتاً آسان برای جابه جایی افراد بین روستاهای مختلف بوده است. محققان می گویند این جاده بعلاوه برای انجام فعالیت های شغلی گروهی کاربرد داشته است.

در برخی از این روستاها سکوها و هرم های بزرگی وجود دارد که می تواند نشان دهنده اهمیت آن ها از بُعد سیاسی، شغلی و تفریح بوده باشد. بعلاوه در برخی روستاها میدان هایی وجود دارد که از آن ها برای برگزاری مسابقات منطقه ای مختلف استفاده می شده است. مردمان این تمدن مایایی برای ذخیره سازی آب در دوران خشکسالی از کانال ها و چاه های خاصی استفاده می نموده اند.

مردمان مایا در حدود 1500 سال قبل از میلاد مسیح زندگی می کردند. آن ها بیش از 40 شهر داشتند که جمعیت هر کدام از آن ها بین 5 تا 50 هزار نفر بود. مایاها از چیاپاس و یوکاتان مکزیک گرفته تا گواتمالا، هوندوراس، بلیز، السالوادور و نیکاراگوئه، پخش شده و بخش بزرگی از شمال غرب آمریکای مرکزی را زیر سلطه خود برده بودند.

مایاها حتی امروز هنوز در این منطقه ها زندگی می نمایند. جمعیت آن ها در اوایل قرن 21 به بیش از پنج میلیون نفر می رسید. نتایج تحقیق حاضر در مجله Ancient Mesoamerica منتشر شده است.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "عکس ، کشف تمدن 2 هزار ساله مایا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، کشف تمدن 2 هزار ساله مایا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید