موتور ME16 سایپا و تفاوت های آن با TU5 پلاس ایران خودرو

به گزارش وبلاگ پیوست، موتور ME16 روز قبل طی مراسمی در گروه خودروسازی سایپا رونمایی شد. بسیاری بر این باورند که این قوای محرکه نو سایپا، همان TU5 پلاس ایران خودرو است. اما حقیقت آن است که موتور ME16 تفاوت های زیادی با نمونه ایران خودرویی دارد.

موتور ME16 سایپا و تفاوت های آن با TU5 پلاس ایران خودرو
فیلم معرفی شاهین پلاس سایپا با موتور ME16

بیت ران - محمد فتح اللهی - سایپا اردیبهشت سال قبل تصمیم گرفت تا موتور ME16 را فراوری کند. اما خمیر مایه واقعی این موتور چه بود؟ ME16 در واقع همان موتور EC5 (نمونه به روز موتور TU5 ایران خودرو) گروه پژو - سیتروئن است.

سایپا سالها قبل قراردادی با سیتروئن امضاء کرد که به این کمپانی اجازه داد به دانش فنی موتور EC5 دست پیدا کند. پس از ماجراهای تحریم صنعت خودرو و رفتن سیتروئن از ایران، سایپا توانست این موتور را در مگاموتور بومی سازی کند.

موتور ME16 اولین موتور 16 سوپاپ سایپا است و این خودروساز ایرانی برنامه های بسیاری برای آن دارد. داستان فراوری این موتور در مگاموتور به زمان فراوری تندر 90 برمی گردد.

فیلم معرفی سایپا کادیلا

مگا موتور در آن دوران خط فراوریی کاملاً اتوماتیکی را برای فراوری این موتور مهیا کرد. این خط فراوری قابلیت آن را دارد تا بدون خطا، موتورهای شناسنامه دار فراوری کند.

یعنی تعیین است که کدام قطعه در چه روز، تاریخ و زمانی، در کدام موتور استفاده شد. این موضوع باعث می گردد که در بخش خدمات پس از فروش، فعالیت موثرتری انجام گردد.

سایپا روز گذشته و در جریان رونمایی از موتور ME16 خاطرنشان کرد که خط فراوری قدیمی مربوط به این موتور، به روز شد. این خط فراوری اکنون قادر است روزانه تا 610 موتور فراوری کند.

خودروساز داخلی با تکیه بر این خط فراوری باور دارد که موتور ME16 هم خدمات پس از فروش خوبی دارد و هم زنجیره تأمین قطعات آن کامل است.

تعیینات فنی موتور ME16

موتور ME16 سایپا

ME16 دقیقاً 1587 سی سی حجم دارد. این قوای محرکه چهار سیلندر 16 سوپاپه است که نسبت تراکم 11 به یک دارد. این موتور با تعییناتی که عنوان شد می تواند 115 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه نیرو فراوری کند.

گشتاور خروجی آن نیز به 147 نیوتن متر رسید که در دور 4200 از تمام پتانسیل آن می توان استفاده کرد. ضروری است تأکید کنیم که در ME16 پمپ روغن و دینام جدیدی در مقایسه با موتور EC5 مشاهده می گردد.

موتور ME16 شاهین پلاس سایپا

اگر ME16 را با TU5 پلاس ایران خودرو مقایسه کنیم، می بینیم که توان خروجی آن 2 اسب بخار از TU5 پلاس بیشتر است. در بحث گشتاور هم ME16 به اندازه 3 نیوتن متر افزایش راندمان را تجربه کرد.

سایپا بیان نمود نخستین خودروهایی که مجهز به این موتور خواهند شد، کادیلا و شاهین پلاس هستند. این قوای محرکه که فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ ها را دارد توانست استاندارد آلایندگی یورو 5 را پاس کند.

این موتور که در مگا موتور فراوری می گردد در بحث فن آوری ساخت به بیان سایپا با موتور TU5 پلاس ایران خودرو تفاوت هایی دارد.

از جمله تفاوت های موتور ME16 با TU5 پلاس می توان به ساختار متفاوت بلوک سیلند، اجزای سرسیلندر، رینگ ها و یاتاقان ها، پاشش سوخت و سیستم جرقه زنی اشاره نمود. در نتیجه این اختلاف ها سایپا مدعی است که این موتور توان بیشتر و مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور ایران خودرو دارد.

سایپا باور دارد که موتور ME16 در هماهنگی با گیربکس پنج سرعته دستی، 7 لیتر در هر صد کیلومتر بنزین می سوزاند. با اینکه این رقم به بیان سایپا عدد مناسبی است، اما کارشناسان این خودروساز ایرانی همچنان مشغول کالیبره کردن بهتر آن هستند.

گیربکس اتوماتیک چینی DAE

گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ساخت DAE چین

گفتنی است که موتور ME16 سایپا برای نخستین بار با گیربکس اتوماتیک هم هماهنگ می گردد. این گیربکس شش سرعته و ساخت برند DAE (کمپانی Harbin DongAn Automotive Engine چینی) است. گیربکس شش سرعته چینی، شاهین پلاس را تبدیل به اولین محصول اتوماتیک این برند خواهد نمود.

گیربکس اتوماتیک DAE برای خودروهایی در محدوده وزنی 1.2 تا 2.6 تن طراحی و فراوری شد. اما این جعبه دنده نمی تواند گشتاورهای بالاتر از 300 نیوتن متر را تحمل کند.

به همین علت، گیربکس اتوماتیک DAE بیشتر از آنکه مناسب خودروهای SUV قدرتمند باشد، برای خودروهای شهری مناسب تر است.

DAE این گیربکس شش سرعته اتوماتیک را به بسیاری از برندهای خودروساز می فروشد. خودروسازانی چون هایما، Zotye، دانگ فنگ و غیره مشتریان این گیربکس هستند و حالا سایپا هم به این جمع اضافه شد.

کمپانی Harbin DongAn Automotive Engine به عنوان فراوریکننده این گیربکس باور دارد این محصول از لحاظ تجاری، دوبار جایزه حضور در میان ده گیربکس برتر چین را دریافت کرد.

فیلم موتور ME16 سایپا بر روی کادیلا را اینجا ببینید

شاهین پلاس با موتور 16 سوپاپ معرفی گردید / آنالیز فنی شاهین پلاس

پارس خودرو کادیلا با اولین موتور 16 سوپاپ سایپا رونمایی شد / آنالیز تخصصی

کامیون و کشنده گران شد / بنز مایلر صفر پنج میلیارد تومان!

قیمت لاستیک خودرو در بازار / جدول قیمت انواع مدل لاستیک خودرو

منبع: بیت ران

به "موتور ME16 سایپا و تفاوت های آن با TU5 پلاس ایران خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موتور ME16 سایپا و تفاوت های آن با TU5 پلاس ایران خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید