مورچه ها از طریق بوسه رای گیری می نمایند!

به گزارش وبلاگ پیوست، مورچه ها کلنی شان را از طریق همین بوسه یا درست تر بگوییم فرایندی به نام تروفالاکسیس که مانند بوسه به نظر می رسد، به طور شگفت انگیزی کنترل می نمایند!

مورچه ها از طریق بوسه رای گیری می نمایند!

بقای کلنی مورچه ها به صمیمت بین اعضا وابسته است. هر مورچه ای که در کلنی زندگی می نماید مانند یک سلول است و کلنی مانند بدن. پس همکاری و هماهنگی بین هر عضو کلنی بسیار مهم است. دانشمندان به تازگی کشف نموده اند که برقراری ارتباط مورچه ها با هم، و یا حتی رای گیری، به وسیله تبادل مایع موجود در دهان مورچه ها صورت می گیرد! فرایندی که به نظر ما شبیه به بوسه می آید.

این فرایند که به نام تروفالاکسیس شناخته می گردد در میان حشراتی که زندگی اجتماعی دارند معمول است. اکولوژیست دانشگاه سوئیس و نویسنده ارشد مطلالعات نو، لورنت کلر، می گوید: در طی فرآیند تروفالاکسیس غذا بین افراد بالغ و مورچه های در حال رشد رد و بدل می گردد. بعلاوه به این طریق یک شبکه رد و بدل کردن اطلاعات در کلنی مورچه ها وجود دارد که باعث می گردد همه اعضا بتوانند با هم ارتباط داشته باشند.

همانطور که کلر و دیگر همکارانش در مجله ال لایف گزارش دادند، تروفالاکسیس یک روش برقراری ارتباط هم هست. مورچه ها از روی بو یکدیگر را می شناسد و با هم ارتباط برقرار می نمایند، اما با این حال به نظر می رسد رد و بدل کردن بزاق دهان هم نقش کلیدی در این مقوله بازی کند و به مورچه ها این امکان را بدهد که کلنی شان را به طرز باور نکردنی اداره نمایند.

پروفسور ریچارد بنتون، همکار نویسنده می گوید: خیلی از محققان تروفالاکسیس را تنها روشی برای رد و بدل کردن غذا دانستند. اما ما مشاهده کردیم مورچه ها در دیگر مسائل هم از تروفالاکسیس استفاده می نمایند. مثلا زمانی که یک مورچه با شریکش آغاز به ساختن لانه می نماید. در این زمان بود که ما در صدد بررسی آن برآمدیم تا بررسی کنیم که آیا در طی فرایند تروفالاکسیس مورچه ها به وسیله بذاق شان ملکول های دیگری، غیر از غذا، برای فرستادن پیغامی شیمیایی با همدیگر رد و بدل می نمایند یا خیر.

دانشمندان مایعات موجود در دهان مورچه های فلوریدایی را برای بررسی استخراج کردند. آنها انواع زیادی پروتئین های مختلف در این مایعات یافتند. این پروتئین ها شامل پروتئین هایی که به نظر می رسید در تنظیم رشد مورچه ها نقش داشته باشند، هیدروکربن، میکرو آر ان ای و یک هورمون جوانی که در تنظیم رشد، فراوری مثل و رفتار حشرات نقش دارد، هم بودند.

احتمال دگردیسی لاروهایی که به وسیله این مورچه ها تغذیه می شدند، و تبدیل شدنشان به کارگرهایی تنومند دو برابر بیشتر از بقیه بود. هورمون های یافت شده در مایعات دهان مورچه ها باعث می گردد مورچه ها در بزرگسالی سالم بمانند. این هورمون ها باعث می گردد مورچه های بالغ کلنی قوی تشکیل دهند و بر آن مدیریت و کنترل داشته باشند.

لی بوئوف اولین نویسنده این مطالعه نو می گوید: این تحقیقات نشان می دهد هورمون های جوانی و دیگر مولکول هایی که از طریع این مایعات دهان به دهان منتقل می شوند به مورچه ها این اجازه را می دهد که به صورت جمعی، همه با هم تصمیم بگیرند چگونه کلنی شان را توسعه دهند. پس زمانی که مورچه ها دارند به لاروهاشان غذا می دهند، تنها به آنها غذا نمی دهند؛ آنها دارند برای کلنی شان رای گیری می نمایند، رشد را تنظیم می نمایند و اعضا را تشویق می نمایند تا بر نسل بعد تاثیر و نفوذ داشته باشند.

همراه با پروتئین رشد و هورمون جوانی، محققان بعلاوه مواد شیمیایی و مولکول هایی مرتبط با پیغام رسانی را در مایعات دهان مورچه ها پیدا کردند که به آنها یاری می نماید جفت خود را پیدا نمایند. مواد شیمیایی دیگری در این مایعات وجود دارد که بوی خاص یک کلنی مربوط به آن است و به اعضای یک کلنی اجازه می دهد دوست را از دشمن تشخیص دهند.

لی بوئوف می گوید: تحقیقات ما نشان داد مایعاتی که مورچه ها به وسیله دهان شان رد و بدل می نمایند چیزی بیشتر از غذا و آنزیم های گوارشی است. این کشفیات نشان داد که تروفالاکسیس یک کانال برقراری ارتباط خصوصی است که مورچه ها از آن برای اداره کردن و راهنمایی کردن رشد نوزادان شان استفاده می نمایند، درست مانند شیر در پستانداران.

کشفیاتی مانند این به ما نشان می دهند دانش ما درباره جامعه مورچه ها کم است. فاش شدن رازهای مورچه ها می تواند مزایای زیادی برای ما داشته باشد، چرا که آنها همیشه الهام بخشی قوی برای بیومیمیکری بوده اند.

منبع: فوت و فن / mnn.com

به "مورچه ها از طریق بوسه رای گیری می نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مورچه ها از طریق بوسه رای گیری می نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید