️کاهش رشد توت فرنگی ها در نتیجه استفاده از آفت کش ها

به گزارش وبلاگ پیوست، پژوهشگران دریافتند آفت کش کلوتیانیدین، سرعت حرکت زنبور های عسل را کندتر و توانایی این حشرات را در گرده افشانی گل های توت فرنگی مختل می نماید.

️کاهش رشد توت فرنگی ها در نتیجه استفاده از آفت کش ها

پژوهش های قبلی نشان داده بود هنگامی که زنبور های عسل به سراغ گل های توت فرنگی می روند، رشد توت فرنگی ها افزایش می یابد؛ اما اگر زنبور های عسل در معرض آفت کش های نئونیکوتینوئید قرار گیرند، این رشد متوقف می گردد.

پژوهشگران دانشگاه لوند سوئیس زنبور هایی را آنالیز کردند که کلوتیانیدین، آفت کشی که قبلاً برای کنترل سوسک های کک در هنگام کشت کلزا استفاده می شد، مصرف نموده بودند. آن ها به این نتیجه رسیدند که این ماده، سرعت حرکت زنبور ها را کندتر و توانایی آن ها را در گرده افشانی گل های توت فرنگی مختل می نماید.

پژوهشگران طی آزمایش هایی، زنبور ها را در 12 قفس منفرد نگه داشتند. آن ها به زنبور ها اجازه دادند غذای مورد احتیاج خود را از گیاه کلزا و گل های توت فرنگی تأمین نمایند؛ اما برای نیمی از گیاهان کلزا آفت کش کلوتیانیدین استفاده شده بود.

پژوهش های قبلی بیانگر این بود که آفت کش کلوتیانیدین روی زنبور ها تأثیر می گذارد و آن ها را کندتر می نماید؛ این موضوع در پژوهش نو نیز تأیید شد. پژوهشگران بعلاوه دریافتند که وقتی زنبور ها ابتدا به گل های کلزا، که تحت درمان با آفت کش ها بودند و سپس گل های توت فرنگی سر زدند، توت فرنگی ها کوچک تر شدند.

پژوهش های قبلی نشان داده بود که کلوتیانیدین بر سرعت جست وجوی غذا، رشد و فراوری مثل زنبور های وحشی تأثیر منفی می گذارد. پژوهش نو حاکی از این است که این آفت کش توانایی زنبور های عسل در گرده افشانی گل های توت فرنگی را نیز مختل می نماید.

پژوهشگران علت کاهش وزن توت فرنگی را شناسایی نکردند و پس از انجام یک مطالعه در شرایط نسبتاً خاص، همچنان نمی دانند که آیا این یک الگوی کلی است یا خیر.

در هر صورت، این یافته علت دیگری برای احتیاط در زمینه استفاده از آفت کش ها است. تعداد زنبور های عسل در سرتاسر دنیا در حال کاهش است و بیشترِ آن به علت استفاده از آفت کش ها، به خصوص نئونیکوتینوئیدها، است. این دسته از آفت کش ها بر سیستم عصبی زنبور ها تأثیر می گذارد و آن ها را در برابر بعضی از مسائل مانند بیماری ها آسیب پذیر می نماید.

استفاده از کلوتیانیدین از سال 2018 در اتحادیه اروپا ممنوع شده است؛ اما هنوز در کشور های دیگر استفاده می گردد. در اتحادیه اروپا نیز ممکن است سایر آفت کش ها تأثیر مشابهی داشته باشند؛ ضمن اینکه مواد دیگری جایگزین کلوتیانیدین شده اند که تأثیری مشابه بر سیستم عصبی حشرات دارند. بنابراین، ادامه این پژوهش و آنالیز چگونگی تأثیر این مواد بر رفتار و گرده افشانی زنبور عسل حائز اهمیت است.

نونیکوتین گون ها یا نئونیکوتینوید ها دسته ای از حشره کش های سیستماتیک مؤثر بر دستگاه عصبی هستند که از نظر شیمیایی به نیکوتین شباهت دارند. از مشهورترین نمونه های نئونیکوتینوید ها می توان به ایمیداکلوپرید، تیامتوکسام و کلوتیانیدین است.

منبع:وبگاه زِداِم ای سایِنس

وبلاگ پیوست علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "️کاهش رشد توت فرنگی ها در نتیجه استفاده از آفت کش ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "️کاهش رشد توت فرنگی ها در نتیجه استفاده از آفت کش ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید