نقدی بر شانزدهمین نمایشگاه گردشگری تهران و چند پیشنهاد

به گزارش وبلاگ پیوست، ایسنا/ این خبر پیرامون نقدی بر شانزدهمین نمایشگاه گردشگری تهران و چند پیشنهاد برای شما نگارش شده است.

نقدی بر شانزدهمین نمایشگاه گردشگری تهران و چند پیشنهاد

فرید جواهرزاده، رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران پیرامون نقدی بر شانزدهمین نمایشگاه گردشگری تهران و چند پیشنهاد آورد: امروز صنعت گردشگری بیش از هر زمان دیگری نیازمند امید و هیجان واقع بینانه است و بی تردید نمایشگاه های گردشگری فرصت مناسبی برای رسیدن به این مقصود تلقی می شوند. بطور کلی شرکت در نمایشگاه فواید بسیاری برای کسب و کارها دارد. حضور در نمایشگاه، خواه کوچک یا بزرگ، به شرکت ها ابزار قدرتمندی برای دسترسی به مشتریان فعلی و دیدار با مشتریان تازه می بخشد تا بتوانند برندی قابل اعتماد بسازند.

اما کسب و کارهای بسیاری به علت هزینه های این کار، در نمایشگاه ها شرکت نمی نمایند، علیرغم اینکه شرکت در نمایشگاه فرآیند کم هزینه ای نیست اما مانند بیشتر اشکال بازاریابی، با اتخاذ روش درست، شرکت در نمایشگاه می تواند گزینه ای بسیار سودمند تلقی گردد.

فارغ از اینکه این رویداد به صورت تخصصی برگزار گردد یا عمومی یا ترکیبی، موضوع اساسی آن است که یک نمایشگاه پیروز باید برای هر گروه از مخاطبانش کارنمودهایی داشته باشد و معیار پیروزیت آن براساس عملکرد در حوزه آن کارنمودها تعیین گردد و نه صرفا جامعه مخاطب. موردی که در نمایشگاه سال جاری بسیار پررنگ بود، عدم تفکیک مناسب بین بازدیدنمایندگان متخصص و عموم مردم است.

بگونه ای که ازدحام شدید در غرفه ها به علت حضور پر رنگ مردمی کار را برای خبرگان و متخصصان سخت میکرد تا جایی که اصلا ماهیت نمایشگاه تخصصی به یک جشنواره گردشگری تقلیل یافت. بنابراین پیشنهاد می گردد مانند نمایشگاه های خارجی 2 روز ابتدایی به بازدید تخصصی و روزهای پایانی برای عموم افراد در نظر گرفته گردد.

برندینگ بخش وسیعی از مفهوم پیروزیت تجاری است، به خصوص در صنایعی که اعتماد و معروفیت نقش مهمی در آنها ایفا می نمایند. شرکت در یک نمایشگاه راه فوق العاده ای است برای اینکه به صنعت خود بگویید که شرکت شما یک مجموعه جدی، قابل اعتماد و به مقدار کافی بزرگ است که توانایی حضور در نمایشگاه ها را ولو در شرایط اسف بار مالی دارد.

نمایشگاه ها اساسا برای نشان دادن دستاوردهای تازه در فضای صحیح رقابتی تشکیل می شوند، کمتر نمایشگاهی در کشورهای پیشرفته میتوان یافت که فناوری بروز شده ای را در خود نمایش ندهد. نمایشگاه های تخصصی به علت حضور همه شرکت های رقیب، عرصه رونمایی بسیاری از محصولاتی است که در طول سال از چشم رقیبان پنهان مانده و در جایی که همه اهل فن علاوه بر رسانه های جمعی حضور دارند، به رخ رقبا کشیده می شوند. بنابراین نمایشگاه جایی است که شرکت های کوچک با انتخاب راهبرد مناسب می توانند به جرگه برترین ها بپیوندند و کسب و کارهای کوچک همیشه می کوشند سهمی از بازار را برای خود حتی در شرایط رکود حفظ نمایند.

بطور سنتی نیز شرکت نمایندگان در نمایشگاه گردشگری یکی از اهداف تصویرسازی، معرفی، تقویت و تثبیت برند، بازاریابی یا افزایش فروش را دنبال نموده اند. در حالی که نمایشگاه های گردشگری شاخص جهان همگام با تحولات جهان پیش رفته اند و امروزه کارنمودهای گوناگون سازنده و موثرتری پیدا نموده اند.

بدیهی است در چنین فضایی برگزاری نشست های جانبی مانند کارگاه های آموزشی و دوره های علمی و تخصصی با حضور نخبگان علمی و دانشگاهی ایرانی و خارجی فرصت مغتنمی برای دست اندرکاران گردشگری است که با اتکا به دانش روز راهکارهای پیروزیت کسب و کار خود را در شرایط پیش رو بهبود بخشند و سطح علمی دست اندرکاران را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد.

در نمایشگاه سال جاری جای خالی متخصصان خارجی و ارائه دستاوردهای آنان برای مخاطب ایرانی بسیار خالی بود. عدم ثبت نام بازدید نمایندگان و دسته بندی مخاطبان نمایشگاه از موضوعات ضروری است. همه متخصصان و کارشناسانی که از نمایشگاه های بزرگ گردشگری جهان بازدید نموده اند به خوبی می دانند که قبل از ورود به نمایشگاه ثبت اطلاعات افراد و ارائه کارت ویزیت الزامی است. این امر عمدتا جهت استفاده از یک سامانه جامع برای شبکه سازی و قراردادن نام افراد به عنوان غرفه داران و متخصصان شرکت نماینده در کنار یکدیگر است و می تواند کارنمودهای بیشماری در حوزه های اطلاع رسانی، آموزش، نظرسنجی و...داشته باشد که جای خالی آن در این نمایشگاه کاملا احساس می گردد.

مسلم است اگر از این مزیت به نحو بهینه استفاده گردد و در برگزاری نمایشگاه ها منافع کلان و ملی کشور به همراه منافع برگزار نمایندگان منطبق با استانداردهای روز جهان در نظر گرفته گردد، میتوان امیدوار بود فرصت های مالی فراوانی نصیب کسب و کارهای گردشگری و صنایع وابسته در کشور خواهد شد.

ترویج نوآوری و خلاقیت در بدنه صنعت گردشگری از دیگر کارنمودهای موثر نمایشگاه هاست. به همین دلیل ضروری است به مراکز نوآوری، استارت اپ ها و موسسات علمی و پژوهشی به عنوان یک بخش ویژه نگاه گردد. بطور کلی جلب مشارکت دانشگاهیان و ارائه نتایج پژوهش های کاربردی و نوآوری های آنان تا به امروز در این نمایشگاه مورد توجه قرار نگرفته است. هرچند حضور پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی مغتنم بود، اما به نظر می رسد ضروری است در نمایشگاه های آینده یک فضای اختصاصی برای نمایش و معرفی انتشارات و پژوهش های مکتوب و دیجیتال همراه با معرفی رسانه های تخصصی حوزه گردشگری مدنظر قرار گیرد.

فضای نمایشگاه برترین فرصت برای جاری کردن مفاهیم تازه، روندها و راهبردها در بدنه صنعت گردشگری است، بطور مثال تا به امروز مصادیق و معیارهای گردشگری دسترس پذیر ویژه معلولین و افرد کم توان با عموم فعالان صنعت به اشتراک گذاشته نشده است. در حالی که با طراحی یک فضای تعاملی و آموزنده میتوان به صورت کاربردی و عملیاتی، زیرساخت ها، شرایط و لوازم تحقق این مفهوم را نیز به نمایش گذاشت.

یکی از دیگر اشکالات نمایشگاه عدم تناسب غرفه ها در کنار یکدیگر و تاکید به استانی شدن بسیاری از کسب و کارهاست این شیوه که تقسیم بندی را جغرافیایی و نه دانش بنیان جلوه می دهد در پاره ای از موضوعات نتیجه عکس به همراه خواهد داشت. هر چند بعضی پاویون ها معرف مناسبی از ظرفیت های استان خود نبودند و صرفا بخاطر اسپانسرینگ یا تامین هزینه های غرفه بعضی موسسات را همراه خود داشتند که بایستی با دیده اغماض آنالیز شوند، اما از طرفی وجود بعضی غرفه های شهرستان ها و برجستگی فعالیت آنها خود قابل تامل بود. شهرستان هایی که معمولا در سایه نام استان محو و کمتر شناخته می شدند در این نمایشگاه امکان ابراز هویت مستقل و معرفی توانمندی های خود را یافتند که میتوان به غرفه شهرستان های اردکان و بافق در کنار یزد اشاره نمود.

نکته پایانی اینکه شتاب زدگی و بی برنامگی به عنوان 2 آفت اساسی است که می توانند هر ایده و طرحی را تخریب نمایند و مانع از نیل به مقصود شوند. از این رو تصمیم گیری، برنامه ریزی و اطلاع رسانی به هنگام، پایش و ارزیابی مستقل کیفیت برگزاری نمایشگاه و رویدادهای جانبی آن به وسیله برگزاری یک نظرسنجی و جمع آوری نظرات، پیشنهادات و نقدها مشارکت نمایندگان و بازدید نمایندگان امری ضروری است که می تواند راهگشای پیروزیت این رویداد در سالهای آینده گردد.

منبع: همگردی

به "نقدی بر شانزدهمین نمایشگاه گردشگری تهران و چند پیشنهاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقدی بر شانزدهمین نمایشگاه گردشگری تهران و چند پیشنهاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید