هشدار برای جوان (11)

به گزارش وبلاگ پیوست، از کجا بفهمیم که اوضاع بدنمان خوب است یا نه؟یک سردرد ساده یا خون دماغ معمولی را همه در عمرشان تجربه می نمایند. با این حال از کجا می گردد فهمید که این سردرد آخری یا خون دماغ بی موقع، نشانه آنفلوانزای خوکی یا تومور بدخیم سرطانی نیست؟ همین سوال ساده می تواند جرقه یک توهم درست و حسابی درباره سلامتی باشد.

هشدار برای جوان (11)

هشدار برای جوان (11)

نویسنده: نسیم صباغان

از کجا بفهمیم که اوضاع بدنمان خوب است یا نه؟

یک سردرد ساده یا خون دماغ معمولی را همه در عمرشان تجربه می نمایند. با این حال از کجا می گردد فهمید که این سردرد آخری یا خون دماغ بی موقع، نشانه آنفلوانزای خوکی یا تومور بدخیم سرطانی نیست؟ همین سوال ساده می تواند جرقه یک توهم درست و حسابی درباره سلامتی باشد. در زندگی هر کس ممکن است زمانی پیش بیاید که برای یک سرماخوردگی کوچک به قدر یک جراحی قلب باز هزینه کند و بترسد. اما بدتر از آن زمانی است که یک غده کوچک را با بی خیالی و تنبلی به چندین و چند جلسه شیمی درمانی بکند.

حالا نمی خواهد خودتان را نگران کنید. برای اینکه بین ترس از بیماری و خوشحالی ناشی از سلامت گیر نکنید. مهم ترین اقدام این است که آگاهی تان را از علائم بیماری ها بالا ببرید یا در واقع نشانه های سلامتی بدن را بشناسید. این شماره از سبک زندگی راهنمای ساده ای است برای اینکه هشدارهای سلامتی تان را بشناسید.

آیا نصب یک داشبورد واقعی روی بدن ممکن است؟

امروزه وسایل زیادی برای مقدار گیری تمام این موارد وجوددارد. حتی اگر حوصله سرزدن به مراکز بهداشتی برای گرفتن برگه معاینه فنی بدن تان را هم نداشته باشید. با یک دور زدن در اولین داروخانه خیابانتان، می توانید یک داشبورد در حد پیکان (57)دست و پا کنید. دستگاه های مقدار گیری فشار، قند و کلسترول خون به صورت خانگی و ساده در همه داروخانه ها پیدا می شوند و مقدار گیری وزن، نبض و حرارت بدن هم با یک تراوزی خانگی، یک ساعت معمولی و یک دماسنج طبی امکان پذیر است، به درجه های روی داشبورد بالا نگاه کنید. اینها مقدار های طبیعی یک بدن سالم هستند.

وزنم چقدر است؟

نسبت به (6)ماه قبل تغییری نموده ام؟

فشار خونم در حد قابل قبولی هست یا نه؟

آخرین باری که آن را مقدار گیری کردم، به چه عددی رسیدم؟

مقدار طبیعی: حد بالا (12-9)و حد پایین (8-6)

در هر اتومبیلی جایی هست به نام داشبورد. از قضا این داشبورد فقط آن کمد کوچک نیست که به اسم موزه تاریخ طبیعی ماشین مورد استفاده قرار می گیرد؛ داشبورد به تمام آن طاقچه جلویی می گویند.

یکی از مهم ترین جاهای داشبورد، پنل (صفحه) پشت فرمان است؛ جایی که کلی درجه، عقربه و چراغ های زرد و قرمز خاموش و روشن در تمام مدت به راننده چشمک می زنند تا به او بفهمانند ماشین چقدر روپا و سالم است.

به وسیله این صفحه راننده می تواند بفهمد چقدر بنزین برایش مانده یا درجه حرارت و سرعت ماشین چطوری است تا هرگونه ناهماهنگی را فورا برطرف و رجوع کند. جالب اینجاست که هر صاحب ماشینی این چیزها را راجع به ماشینش خوب می داند اما بیشتر ما کمتر چیزی درباره عقربه ها و چراغ های بدنمان می دانیم.

شاید اگر یک داشبورد برای بدن آدمیزاد دائم جلوی چشمش بود، اوضاع سلامتی اش بهتر از اینها بود؛ دست کم قبل از سفر، همراه چک کردن آب و روغن و برگه معاینه فنی ماشینش، قلب و اعصاب خودش را هم چک می کرد.

حالا بیایید فرض کنیم چنین داشبوردی روی بدن ما وجود دارد. در این صورت چه چیزهایی روی صفحه اش می بینند؟ اینها عقربه ها و چراغ های بدن ما هستند.

درجه حرارت بدن من چقدر است؟

دیروز چقدر بوده؟

مقدار طبیعی:(37)درجه سانتیگراد

ضربان قلب من چقدر است؟

6 ماه پیش چطور؟

مقدار طبیعی:(80-50)ضربه در دقیقه

مقدار گلسترول خونم چقدر است؟

مقدار طبیعی: کمتر از (200)میکروگرم در لیتر

قند خونم چقدر است؟

مقدار طبیعی: (110-80)میکروگرم در لیتر

مردها و زن ها

چه تفاوتی در بیماری هایشان دارند؟

تبعیض تا اینجا!

زن ها و مردها حتی در شرایط سلامت و بیماری هم با یکدیگر متفاوتند. این موضوع هم به خاطر ساختار بیولوژیکی شان است و هم سبک زندگی متفاوتشان.

در مقایسه با زن ها، مردها:

(7)سال کمتر عمر می نمایند

(2)برابر بیشتر به ناراحتی های قلبی دچار می شوند

(4 تا 5)نفر سالانه بیشتر قربانی قتل می شوند

(2)برابر زن ها در اثر تصادفات می میرند

+ بیشتر به سرطان دچار می شوند و بعد از تشخیص هم زودتر می میرند!

چرا مردها اینقدر درب و داغان هستند؟

مردها بیشتر خودشان را توی دردسر می اندازند و رفتارهای خطرآفرین از خود بروز می دهند.

معمولا اهمیتی به سلامتی خود نمی دهند و همواره زمانی برای درمان اقدام می نمایند که بهتر است به فکر آخرتشان باشند.

اگر دختر باشید، این چیزها بیشتر تهدیدتان می نماید:

(15 تا 17)درصد زن ها در مقابل (3 تا 6)درصد مردها: سردرد در زن ها خیلی بیشتر از مردها دیده می گردد.

(33)درصد سریع تر از مردان پوکی استخوان در زنان رخ می دهد و اصولا هم در زنان بیشتر وجود دارد.

(42)درصد از زنانی که دچار حمله قلبی می شوند، ظرف یک سال می میرند؛ در حالی که این رقم در مردها به (21)درصد می رسد.

+ سیستم دفاعی زن ها در برابر انواع بیماری ها نسبت به مردها کاملا فرق دارد؛ مثلا زن ها بیشتر در معرض بیماری های پوستی، روماتیسم، آتروز و گرفتگی مفاصل قرار دارند.

منبع: همشهری جوان شماره 211

منبع: راسخون

به "هشدار برای جوان (11)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار برای جوان (11)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید