7 عادت صبحگاهی که در کاهش وزن موثر است

به گزارش وبلاگ پیوست، کاهش وزن یک کار سخت است. متعهد بودن به یک برنامه جدید غذایی، فداکاری و سختکوشی می خواهد، چه رسد به اینکه در میان همه وسوسه ها کاملاً از آن پیروی کنید. اما اگر به شما بگوییم که مجبور نیستید به خاطر آن خودتان را به سختی بیندازید چه می کنید؟ انجام چند تغییر کوچک در برنامه صبحگاهی به راحتی می تواند به کاهش وزن و جلوگیری از آن یاری کند.

7 عادت صبحگاهی که در کاهش وزن موثر است

به گزارش وبلاگ پیوست، در این مقاله چند عادت ساده صبحانه برای یاری به کاهش وزن در رژیم شما ذکر شده است.

برخی از مراسم صبحگاهی وجود دارد که باید در برنامه روزانه خود بگنجانید تا بتوانید به سرعت لاغر شوید.

فقط برخی از تغییرات کوچک در برنامه صبحگاهی شما انجام می گردد. البته، مسلم است که شما باید عادات سالم را در طول روز نیز حفظ کنید و یک برنامه منظم برای تمرین خود داشته باید.

1. از وعده صبحانه غافل نشوید

یک صبحانه سرشار از پروتئین می تواند با کاهش هوس، اشتها و ترشح گرلین (هورمون گرسنگی) به کاهش وزن شما یاری کند. صبحانه مهم ترین وعده غذایی در طول شبانه روز است. به خاطر اینکه، آنچه در وعده صبحانه می خورید، فرایند غذا خوردن را در تمام روز تنظیم می نماید.

مثلا صبحانه ای که میل می کنید، تعیین می نماید تا رسیدن وعده ناهار احساس سیری خواهید داشت یا قبل از میان وعده صبحگاهی، گرسنه تان می گردد.

2. دقت کنید چند لیوان آب می نوشید

افزایش مصرف آب با افزایش کاهش وزن و مصرف انرژی و همچنین کاهش اشتها و مصرف غذا همراه است. آب باعث افزایش مصرف انرژی می گردد یا به عبارتی باعث سوختن کالری بیشتری می گردد.

بر اساس نتایج یک تحقیق، به طور متوسط، مصرف 500 میلی لیتر آب منجر به افزایش 30 درصدی نرخ سوخت وساز بدن است.

نوشیدن آب در برخی از افراد موجب کاهش اشتها و خوردن غذای کمتر می گردد. علاوه بر آب، نوشیدن مقدار کافی قهوه نیز می تواند به کاهش وزن یاری کند، با خرید انواع قهوه یا پودر قهوه اسپرسو با قیمت های متنوع موجود در بازار، گامی در جهت کمبود وزن خود بردارید.

3. به وزن گیری دوره ای توجه کنید

خودتان را مرتب وزن کنید، مطالعات نشان می دهد که وزن کردن پیوسته با کاهش وزن بیشتر و افزایش خویشتن داری همراه باشد. به طور معمول وزن خود را آنالیز کنید.

برای وزن کردن روزانه یا حداقل روزانه یک برنامه عادی تنظیم کنید. وزن کردن در صبحگاه تأثیر مطلوبی در کنترل وزن دارد، زیرا کسانی که این کار را انجام می دهند، نوعی نظم را نیز وارد رفتارها و عادات خود می نمایند. چنین نظمی اراده و انگیزه لازم برای کاهش وزن را تأمین می نماید.

4. ویتامین D ویتامین ضروری بدن

قرار دریافت در معرض آفتاب می تواند بر کم کردن وزن تأثیر بگذارد. نور خورشید همچنین می تواند به شما در تأمین نیازهای ویتامین D یاری کند. از نظر علمی نیز وجود ویتامین دی به مقدار کافی در بدن، به کاهش وزن یاری می نماید و مانع چاقی می گردد. خود را در معرض نور قرار دهید.

مستقل از فعالیت بدنی، زمان خواب، میزان کالری دریافتی، سن یا فصل، قرار دریافت در معرض نور صبحگاهی حدود 20 درصد از BMI فرد را تشکیل می دهد.

کمبود نور خورشید می تواند هماهنگ سازی ساعت داخلی بدن شما باشد، متابولیسم را تغییر داده و منجر به افزایش وزن گردد. فقط 20 تا 30 دقیقه نور صبح کافی است که بر BMI تأثیر می گذارد و سلامتی شما را بهبود می بخشد.

5. اهمیت مدیتیشن در آرامش و سلامت بدن

مدیتیشن و زندگی در زمان حال، می تواند باعث کاهش وزن و ارتقا رفتارهای غذایی سالم گردد. مدیتیشن را تمرین کنید، چندین مطالعه تأثیرات مثبت مدیتیشن بر بدن انسان، به ویژه به وسیله کاهش استرس و بهبود سبک زندگی را اثبات نموده است.

یکی از بزرگترین موانع در هر رژیم کاهش وزن یافتن انگیزه برای پایبندی به آن است. یک لقمه غذا می خورید، احساس گناه می کنید که تقلب نموده اید و سپس دو مورد دیگر را می خورید، به این دلیل با آگاهی، می توانید پذیرش خود را پرورش دهید و از این رو می توانید احساس گناه را کنار بگذارید، بنابراین کل کالری دریافتی شما را محدود می نماید و در نهایت باعث کاهش وزن می گردد. چند دقیقه از برنامه صبحگاهی خود صرف کنید تا فقط در آن لحظه حضور داشته باشید، می توانید این کار را هنگام غذا خوردن، آماده شدن یا حتی در راه کار انجام دهید. چند دقیقه وقت بگذارید و مراقبه کنید. فقط چند دقیقه تمرکز صبحگاهی روی نفس می تواند به افزایش ذهنیت شما یاری کند و منجر به انتخاب روزانه غذایی هوشمند گردد.

6. ورزش بخش جدانشدنی از زندگی بشر

ورزش در صبح می تواند با افزایش سیری و بهبود کنترل قند خون همراه باشد. برخی از ورزش ها را به طور منظم انجام دهید، انجام ورزش منظم در وقت صبح بسیار مهم است. این امر به افزایش فرایند کاهش وزن یاری می نماید. حتی در آنالیز سطح قند خون فرد نیز یاری می نماید. علاوه بر این، ورزش اجرا شده در هر زمان از روز مفید است.

پیاده روی، دوچرخه سواری و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در مقایسه با رانندگی در محل کار با افزایش وزن کمتر و کاهش وزن بدن و چربی بدن همراه بوده است.

7. مصرف به موقع وعده های غذایی

برنامه ریزی وعده های غذایی و خوردن وعده های غذایی خانگی و سالم با بهبود کیفیت رژیم غذایی و کاهش خطر چاقی همراه است.

یک ناهار و یک میان وعده سالم برای نیمه ظهر خود تهیه کنید، به همین منظور می توانید انواع بیسکویت ایرانی و ویفر با قیمت مناسب تهیه و مصرف نمایید. برنامه ریزی زودهنگام وعده های غذایی راهی عالی برای توسعه و پایبندی به عادات غذایی مناسب است.

حتما قبل از بیرون رفتن از درب صبح یک ناهار سالم کنار هم قرار دهید. با این کار احتمال انتخاب ناسالم غذا در یک رستوران یا فست فود از بین می رود. در خصوص میان وعده نیز همین مسئله صدق می نماید.

میوه یا مقداری آجیل برای کالری سالم به همراه داشته باشید و میل به خرید یک بسته چیپس یا آب نبات بعد از ظهر را کاهش دهید. کمبود خواب می تواند باعث افزایش اشتها و همچنین کالری دریافتی گردد.

استفاده از دفترچه یادداشت غذایی برای پیگیری میزان مصرف شما می تواند به کاهش وزن یاری کند.

غذای خود را بجوید، نه تنها در صبح، بلکه روز خود را با غذاهایی پر کنید که خوردن آنها زمان بیشتری می برد. هنگامی که غذاهای کامل حاوی فیبر بیشتری می خورید، جویدن آنها به طور قابل توجهی کوشش بیشتری می نماید. با این کار، شما بیشتر از حد معمول فک خود را به کار می گیرید، که در طی روز 5٪ کالری بیشتری از میزان معمول می سوزاند.

دوش آب سرد، هرکسی عاشق دوش آب گرم صبح است تا کم کم خودش را بیدار کند. اما حقیقت این است که، مطالعات نشان داده است که دوش آب سرد دریافت هنگام صبح می تواند به افزایش سطح انرژی، سوخت و ساز بدن و تنظیم هورمون ها یاری کند!

همچنین، هنگامی که بدن شما سرد می گردد، مقدار قابل توجهی کالری می سوزانید تا بدن شما همچنان شما را گرم نگه دارد و تمام توانایی های داخلی شما برای حفظ سلامتی بدن شما می پرند. با دوش آب سرد، متابولیسم بدن شما به سرعت بالا می رود.

یک لیوان آب بنوشید، متخصصان پیشنهاد می نمایند که 2 لیوان آب با معده خالی بنوشید زیرا می تواند به کاهش وزن یاری کند

آبرسانی مناسب برای آغاز روز بسیار مهم است. یک لیوان آب در صبح زود کارهای زیادی برای بدن شما انجام می دهد. اول، به تنظیم ساعت بیولوژیکی شما یاری می نماید و استرس را کاهش می دهد.

دوم، اینکه باعث کاهش گرسنگی می گردد و به شما در کاهش BMI (شاخص متابولیک پایه) یاری می نماید و در نهایت، برای هضم غذا مفید است. هضم خوب اطمینان حاصل می نماید که تمام مواد مغذی مهم را از مواد غذایی دریافت می کنید و در نتیجه، بدن را سالم نگه می دارید.

کلام آخر؛

ایجاد تغییراتی اندک در عادات صبحگاهی می تواند روشی مؤثر و ساده برای کاهش وزن باشد. وقتی صبح را با برنامه و انگیزه آغاز می کنید، در سایر ابعاد زندگی نیز پیروز تر خواهید شد. پس در کنار شکل دهی عادات مناسب صبحگاهی، ورزش و به کارگیری سبک زندگی سالم را نیز به خاطر داشته باشید. پس با این نکات و عزمی جزم، پیش به سوی ساختن اندامی زیبا و سالم.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین

به "7 عادت صبحگاهی که در کاهش وزن موثر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 عادت صبحگاهی که در کاهش وزن موثر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید