آکوا فای؛ وای فای زیردریایی ، اتصال محیط های زیرآب به اینترنت جهانی ممکن شد

به گزارش وبلاگ پیوست، بعد از اینترنت زمینی، حال نوبت به ساخت اینترنت دریایی افتاده است و دانشمندان با ارسال اطلاعات از طریق پرتو های نوری به غواصان کمک می کنند که فورا فیلم هایی که از زیر دریا گرفته اند را به سطح دریا بفرستند.

آکوا فای؛ وای فای زیردریایی ، اتصال محیط های زیرآب به اینترنت جهانی ممکن شد

به گزارش خبرنگار فناوری وبلاگ پیوست، اینترنت ابزاری برای ارتباطات واجب و ضروری است که ده ها میلیارد کامپیوتر و گوشی در سراسر جهان را به هم متصل می کند، اما این بار محققان تصمیم گرفته اند جهانی زیر آب را نیز به وب وصل کنند.

دانشمندان از هر دانشگاه و صنعتی می خواهند محیط های زیر آب را به صورت دقیق زیر نظر بگیرند و کشف کنند. از همین رو، قصد دارند با کمک اینترنت بی سیم در زیر دریا، به غواصان کمک کنند بدون اینکه لازم باشد اطلاعات شان را به زبان اشاره در آب توضیح دهند، داده هایشان را به صورت زنده به سطح آب منتقل کنند.

ارتباط زیر دریا از سه روش سیگنال های رادیویی، صوتی و نور مرئی امکان پذیر است. با این حال، امواج رادیویی فقط می توانند داده ها را در مسافت کوتاه منتقل کنند. سیگنال های صوتی می توانند از ارسال اطلاعات در مسافت های طولانی پشتیبانی کنند، اما سرعت آن ها بسیار محدود است. گزینه سوم یعنی نور مرئی می تواند اطلاعات را به مسافت های دور ارسال کند، اما پرتو های نوری باریک نیاز به یک راستا واضح نوری بین فرستنده و گیرنده دارند.

از همین رو، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه علم و صنعت عربستان سعودی یک سیستم بی سیم زیردریایی با نام آکوا-فای طراحی کرده اند که از خدمات اینترنتی مثل ارسال پیام های چندرسانه ای پشتیبانی می کند و این کار را با استفاده از لامپ های LED و لیزر انجام می دهد. لامپ های LED برای ارتباط در مسافت های کوتاه گزینه بسیار خوبی هستند و بسیار کم مصرفند. از سوی دیگر لیزر داده های بیشتری را حمل می کند و به انرژی بیشتری نیاز دارد.

نمونه اولیه آکوا-فای از LED های سبز یا یا یک لیزر 520 نانومتری برای ارسال اطلاعات از یک کامپیوتر کوچک و ساده به یک ردیاب نوری متصل به کامپیوتر دیگر استفاده می کند. در ابتدا، کامپیوتر عکس ها و ویدئو ها را به یک سری صفر و یک تبدیل می کند که بعدا به پرتو های نوری ای تبدیل می شوند که با سرعت بسیار زیاد روشن و خاموش می شوند. آشکارساز نور این روشن و خاموش شدن را حس می کند و دوباره آن را به صفر و یک تبدیل می کند. این سری صفر و یک توسط کامپیوتر دیگر دریافت می شود و آن را به فیلم و عکس اولیه تبدیل می کند.

محققان این سیستم را با آپلود و دانلود فایل چند رسانه ای بین دو کامپیوتر در چند متر زیر آب ساکن امتحان کردند. حداکثر سرعت انتقال داده ای که محققان در این آزمایش ها ثبت کردند 11/2 مگابیت در ثانیه بود و متوسط تاخیر این سیستم در یک راستا طولانی حدود یک میلی ثانیه ثبت شد.

محققان ادعا می کنند که این نخستین باری است که کسی از اینترنت به طور کاملا به صورت بی سیم در زیر آب استفاده می کند. در جهانی واقعی، آکوا-فای از امواج رادیویی برای ارسال اطلاعات از تلفن هوشمند غواص به یک ابزار دروازه نیاز دارد. در ارتباطات، دروازه به گره ای از یک شبکه برای میانجی گری با شبکه ای دیگر که از پروتکل های دیگری بهره می برد، گفته می شود. در اینجا گره به معنای ابتدا یا انتهای راستا حرکت است؛ یعنی قسمتی از یک شبکه که برای ارتباط با شبکه ای دیگر به کار می رود.

این دروازه همانند یک تقویت کننده که محدوده وای فای یک روتر اینترنت خانگی را گسترش می دهد، داده ها را از طریق یک پرتوی نوری به کامپیوتری در سطح دریا ارسال می کند که از طریق ماهواره به اینترنت وصل است.

با این حال تا زمانی که محققان بر یک سری موانع غلبه نکنند، آکوا-فای قابل استفاده نخواهد بود. آن ها امیدوارند که کیفیت لینک و دامنه انتقال را با قطعات الکترونیک سریع تر بهبود ببخشند. همچنین محققان تا به امروز این سیستم را در آب های ساکن آزمایش کرده اند و باید بتوانند پرتوی نوری را در آب های متحرک با گیرنده مطابقت دهند و برای این کار نیز می خواهند از گیرنده کروی استفاده کنند که می تواند از همه زوایا نور را دریافت کند.

محققان می گویند: ما روشی نسبتا ارزان و انعطاف پذیر برای اتصال محیط های زیر آب به اینترنت جهانی ابداع کرده ایم و امیدواریم که روزی آکوا-فای به اندازه وای-فای قابل استفاده شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "آکوا فای؛ وای فای زیردریایی ، اتصال محیط های زیرآب به اینترنت جهانی ممکن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آکوا فای؛ وای فای زیردریایی ، اتصال محیط های زیرآب به اینترنت جهانی ممکن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید