آیا گوشی های بدون پورت آینده دنیای موبایل هستند؟

به گزارش وبلاگ پیوست، قصد داشتم که این مقاله را با یک انتقاد شدید شروع کنم و درباره شرکت هایی با ایده های شیطانی صحبت کنم که رفته رفته ویژگی ها را از دستگاه هایش حذف و علیه کاربرانشان توطئه کردند تا بتوانند از این طریق بزرگتر و به شکل بی شرمانه ای ثروتمندتر شوند.

آیا گوشی های بدون پورت آینده دنیای موبایل هستند؟

با وجود اینکه در این مقاله قصد انجام چنین کاری را داشتم، اما بگذارید این کار را انجام ندهیم. بدون شک بعد از حذف جک 3.5 میلی متری هدفون از تلفن های همراه، بسیاری از ما دلمان برای این پورت تنگ شد. البته باید بگوییم که ممکن است در آینده اتفاق مشابهی را برای محل قرار دادن حافظه خارجی میکرو SD هم تجربه کنیم.

بعد از رخ دادن این اتفاق راحت ترین کار برای بسیاری از ما این است که احساسی شده و انگشت اتهام خود را به سمت شرکت های تولید کننده گوشی و ایده هایشان بگیریم. البته احساسی شدن باعث می شود که نتوانیم بسیاری از واقعیت ها را به درستی ببینیم و درک کنیم.

با توجه به این موضوع، می خواهیم نگاهی به واقعیت های موجود داشته باشیم و به موضوع تلفن های همراه بدون پورت بپردازیم؛ پس با ما همراه شوید.

چگونه به اینجا رسیدیم؟

ایده تولید تلفن همراهی بدون پورت، دکمه های فیزیکی و اسلات برای قرار دادن سیم کارت و حافظه میکرو SD ایده جدیدی نیست. نگاهی به پتنت های ثبت شده نشان می دهد که در سال 2013 پتنتی با موضوع یک دستگاه الکترونیکی بدون پورت ثبت شده است.

در این پتنت به تلفن همراه بهبود یافته ای اشاره شده است که برای استفاده در محل هایی مانند کشتی ها، معدن ها و محل های که به طور معمول دارای محیط مناسبی نیستند، توسعه داده شده است.

نگاهی به این پتنت نشان می دهد که توسعه یک تلفن همراه بدون پورت برای محیط هایی خاص منطقی به نظر می رسد، البته در این مقاله باز هم به این پتنت و تلفن همراه توسعه داده شده برای استفاده در محیط های خاص خواهیم پرداخت.

البته باید بگوییم نکته جالب توجه درباره تلفن همراه بدون پورت این است که در زمان کنونی ایده تولید گوشی به این شکل در همه جا مطرح شده است و خیلی از افراد از این موضوع به عنوان اتفاق مهم بعدی در دنیای علم و تکنولوژی نام می برند.

حال که با هم به گذشته سفر کرده ایم، بد نیست نگاهی هم به سال 2019 داشته باشیم. در این سال شرکت Meizu از یک تلفن همراه بدون پورت و مفهومی به نام زیرو (Zero) رونمایی کرد. در آن زمان معین بود که تولید و رونمایی از این گوشی بدون پورت تنها یک نمایش تبلیغاتی است.

با وجود اینکه این تلفن همراه توسط برخی سایت های علم و تکنولوژی بررسی شد، اما شرکت تولید کننده هیچ گاه این گوشی را به صورت انبوه تولید نکرد. با وجود اینکه انجام این نمایش تبلیغاتی در آن زمان باعث ناراحتی بسیاری از کاربران از ایده توسعه گوشی بدون پورت شد، اما اکنون شاهد ثبت شدن پتنت های بسیار زیادی درباره تولید گوشی بدون پورت هستیم.

موضوع زمانی جدی شد که غول دنیای تکنولوژی یعنی اپل هم پتنتی را درباره این موضوع ثبت کرد. رخ دادن این اتفاق از این لحاظ در دنیای تکنولوژی مهم بود که یکی از بزرگترین و محبوب ترین شرکت های سازنده گوشی در دنیا این ایده را در نظر گرفته است. بدون شک زمانی که این ایده توسط یک شرکت چینی و به صورت آزمایشی مطرح می شود بسیاری از افراد تلاش این شرکت در راستای انجام این کار را منطقی نمی دانند.

این ایده زمانی مهم تر شد و بیشتر رنگ واقعیت به خود گرفت که مشهورترین و باسابقه ترین تحلیلگر محصولات اپل، مینگ چی کو، درباره این موضوع گفت: اپل قصد دارد تمامی پورت های به کار رفته در آیفون را، از گوشی پرمیوم آیفون 13 پرو مکس در سال 2021 حذف کند.

البته باید بگوییم که با وجود مطرح شدن این صحبت ها توسط کو، یکی دیگر از افشاگران اطلاعات به نام Jon Prosser گفت که احتمال انجام این کار و عرضه آیفون های 13 پرو بدون پورت توسط اپل، تنها %70 است.

  • اپل، قاتل زنجیره ای تکنولوژی های قدیمی

چرا باید گوشی بدون پورت تولید کرد؟

بدون شک این سؤالی است که زمانی که در حال خواندن این مقاله هستید در ذهن شما باقی خواهد ماند. البته باید بگوییم که مطرح شدن این سؤال توسط شما منطقی است. نگاهی به بازار گوشی های هوشمند نشان می دهد که گوشی های بسیاری اکنون بدون وجود جک 3.5 میلی متری هدفون عرضه می شوند، البته به صورت دقیق تر باید بگوییم که بیشتر گوشی های پرچم دار.

همچنین بسیاری از گوشی های کنونی دارای سیم کارت eSIM هستند تا بتوان از آن ها بدون وجود محلی برای قرار دادن سیم کارت فیزیکی استفاده کرد. همان گونه که می دانید اپل هیچ گاه در آیفون های تولیدش از محل قرارگیری حافظه خارجی میکرو SD استفاده نکرد و سامسونگ هم این ویژگی را در سری گوشی های گلکسی S21 حذف کرد.

با رخ دادن این اتفاق های می توانیم بگوییم که در بسیاری از گوشی های کنونی تنها یک پورت باقی مانده است. البته باید بگوییم که این پورت باقی مانده یک پورت عادی نیست و در واقع تنها مانعی است که جلوی راه رسیدن به گوشی های بدون پورت در آینده واقع شده است. همان گونه که می دانید این پورت همان پورت USB یا شارژ لایتنینگ یا پورت انتقال اطلاعات است.

باز هم با هم به سال 2013 بازگردیم، همان طور که پیش تر گفتیم در سال 2013 پتنتی درباره تلفن همراه بدون پورت به ثبت رسید. در این پتنت به این موضوع اشاره شده بود که گوشی های با طراحی بدون پورت می توانند که مقاوت بیشتری را در مقابل آب و گرد و غبار داشته باشند.

از نگاه طراحی ظاهری، توسعه یک گوشی به این شکل باعث می شود که طراحان در زمان طراحی یک گوشی به این شکل دارای آزادی و فضای بیشتری برای ارائه طراحی ظاهری بهتر باشند. البته باید بگوییم که تفاوت ایجاد شده در طراحی گوشی بعد از حذف پورت بسیار زیاد نخواهد بود.

نگاهی به طراحی ظاهری گوشی های کنونی نشان می دهد که گوشی های موجود در بازار به اندازه کافی نازک هستند و بدون شک حذف پورت از گوشی های کنونی باعث نخواهد شد که این گوشی ها باریک تر شوند.

می توان گفت که از نظر تئوری یک گوشی بدون پورت و دکمه های فیزیکی همانند گوشی زیرو رونمایی شده توسط Meizu (برای اطلاع باید بگوییم که این گوشی دکمه فیزیکی را هم نداشت و در لبه های آن از قسمت های حساس به لمس استفاده شده بود) و حتی بدون محلی برای قرار دادن سیم کارت و کارت حافظه خارجی میکرو SD و فاقد میکروفون و اسپیکر های مرسوم، می تواند که مقاوت فوق العاده ای را در برابر گرد و غبار و آب داشته باشد.

بدون شک توسعه یک گوشی به این شکل باعث می شود که گوشی بتواند در برابر فشاری مانند 5 اتمسفر مقاوت کند (فشار وارد شده در عمق 50 متری آب)؛ اما چه کسانی به چنین گوشی نیاز خواهند داشت؟ غواص ها؟ افراد شاغل در معدن؟ شرکت کننده های رالی داکار؟

شما می توانید بگویید که یک گوشی بدون پورت در حالت کلی دارای مقاوت بیشتری است، زیرا گوشی های توسعه داده شده به این شکل دارای نقطه ضعفی در بدنه خود نیستند. همچنین چون این گوشی ها دارای پورتی برای اتصال کابل نیستند پس احتمال خرابی پورت در چنین گوشی ها وجود ندارد.

با این وجود باید بگوییم که بدنه یک گوشی در واقع ضعیف ترین قسمت در گوشی های کنونی نیست. نگاهی به گوشی های کنونی نشان می دهد که این دستگاه ها دارای قسمت های شیشه ای در جلو و پشت خود هستند. اگر درباره خرابی پورت گوشی های جدید هم نگران هستید باید بگوییم که عمر این پورت ها به گونه ای است که به احتمال زیاد شما تا قبل از خراب شدن آن گوشی جدیدی را خریده اید.

  • حذف پورت لایتنینگ از آیفون حجم بی سابقه ای زباله الکترونیک ایجاد می کند

چالش اصلی گوشی های بدون پورت

فرض کنیم اپل که یکی از بزرگترین شرکت های تکنولوژی است تصمیم بگیرد آیفونی بدون پورت را عرضه کند. به عنوان نمونه فرض کنیم آیفون 14 به طور کامل بدون پورت باشد. استفاده از این طراحی در یک گوشی دو مشکل اساسی را به وجود خواهد آورد. البته باید بگوییم که مشکل سومی هم وجود دارد که ممکن است برای صاحبان این نوع گوشی ها پیش بیاید.

اولین مشکل در یک گوشی بدون پورت نحوه شارژ کردن آن است. بدون شک یک گوشی بدون پورت را تنها می توان با استفاده از شارژر های بدون سیم شارژ کرد. با وجود اینکه رفته رفته شارژر های بدون سیم دارای فناوری شارژ سریع در حال محبوب شدن هستند، اما این شارژرها نسبت به شارژر های با سیم بازدهی و سرعت شارژ کمتری را دارند.

البته ممکن است که در آینده تفاوت موجود میان شارژ رهای بدون سیم و با سیم به طور کامل از بین برود و این شارژر ها از لحاظ بازدهی و سرعت شارژ تفاوت چندانی را با یکدیگر نداشته باشند.

حتی ممکن است که شرکت های فعال در دنیای عمل و تکنولوژی، در آینده لپ تاپ های را با قابلیت شارژ کردن بدون سیم دستگاه های مختلف عرضه کنند. همان گونه که در خبر ها آمده است اپل به تازگی پتنت دیگری را درباره این موضوع ثبت کرده است.

هدف از انجام این کار این است که بتوان از دست شارژر ها و سیم های غیر ضروری به خصوص در هنگام مسافرت خلاص شد. این ایده جالب به نظر می رسد و بسیاری از افراد مشتاق رسیدن چنین روزی هستند. حال می خواهیم به مشکل دوم یعنی انتقال اطلاعات بپردازیم.

بسیاری از کاربران برای انتقال عکس ها و فیلم های موجود در گوشی هایشان از کابل استفاده می کنند. بدون شک استفاده از سیم برای انجام این کار یک روش مرسوم و سریع است. با وجود اینکه کاربران می توانند در زمان انجام این کار از فناوری ارتباطی Wi-Fi هم استفاده کنند، اما این فناوری در مقایسه با استفاده از سیم هم کندتر و هم غیرقابل اعتمادتر است.

با توجه به اینکه فناوری ارتباطی بلوتوث در زمان ارسال فایل های بزرگ بسیار کند است و به نظر نمی رسد که شرایط این فناوری ارتباطی به زودی تغییری کند، پس بلوتوث هم نمی تواند در زمان انجام این کار به خوبی عمل کند.

شاید در این جا بحث استفاده از فضا های ابری مطرح شود. باید بگوییم که استفاده از فضا های ابری در حال محبوب شدن هستند. با وجود رخ دادن این اتفاق، بسیاری از افراد حاضر نیستند که برای استفاده از طرح های پرمیوم ارائه شده برای فضا های ابری مبلغی را بپردازند و در مناطقی که هنوز ارتباط اینترنتی 5G یا LTE توسعه داده نشده است، نمی توان از این نوع فضا ها به شکل خوبی استفاده کرد و کاربران تنها مجبور به استفاده از کابل هستند.

تکلیف ریکاوری اطلاعات چه می شود؟

من فکر می کنم که سومین مشکل در مقایسه با دو مشکل دیگر کمتر آشکار است. ممکن است که در زمان استفاده از گوشی مسئله ای پیش بیاید که باعث شود سیستم عامل گوشی به درستی اجرا نشود یا گوشی به درستی کار نکند.

در هنگام رخ دادن این مشکل بسیاری از کاربران گوشی خود را با کابل به کامپیوتر متصل خواهند کرد و گوشی خود را با استفاده از بک آپ موجود ریستور می کنند. اگر یک گوشی بدون پورت باشد در زمان رخ دادن این مشکل، نمی توان که این کار را انجام داد.

شایعه های منتشر شده نشان می دهند که اپل برای رفع این مشکل سخت در حال کار کردن است و مهندسان این شرکت در حال کار کردن بر روی ایده هایی مانند حالت ریکاوری اینترنتی، ریکاوری بلوتوثی و دسترسی بدون سیم به گوشی در زمان رخ دادن این مشکل هستند.

با وجود مطرح شدن این ایده ها، باید بگوییم که هنوز توسعه این روش ها در مراحل اولیه خود واقع شده است و در زمان توسعه این روش ها فاکتور هایی مانند سرعت انجام ریکاوری، راحتی استفاده، امنیت و دیگر فاکتور ها را باید در نظر داشت.

  • آیفون 13 بدون پورت را چگونه می توان ریستور کرد؟

نتیجه گیری

حال به قسمت نتیجه گیری رسیده ایم. شما ممکن است به خاطر گفتن این حرف از دست من ناراحت شوید، اما باید بگویم که نتیجه گیری درباره این موضوع سخت است. اگر از من بپرسید باید بگوییم که به نظر من حداقل تا پنج سال آینده شرکت های سازنده گوشی نباید که با عرضه گوشی های بدون پورت به بازار کاربران را اذیت کنند.

بدون شک هنوز درباره محدودیت های به وجود آمده و مزایای انجام این کار سؤال های مختلفی وجود دارد که باید به آن ها پاسخ داده شود. همچنین برای انجام این کار شرکت های مختلف باید که شارژر های بدون سیم سریع تر و با بازدهی بالاتری را توسعه دهند.

علاوه بر این، کاربران برای انجام کارهایی مانند انتقال اطلاعات و ریکاوری گوشی های بدون پورت نیاز به روش های قابل اطمینان و سریعی دارند تا این کار ها را همانند قبل به راحتی انجام دهند.

  • حذف درگاه لایتنینگ از آیفون برای گوشی های اندرویدی چه معنایی خواهد داشت؟

منبع: Phone Arena

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا گوشی های بدون پورت آینده دنیای موبایل هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا گوشی های بدون پورت آینده دنیای موبایل هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید