احساسات ناخوشایند بازماندگان قربانیان خودکشی و لزوم توجه به آنها

به گزارش وبلاگ پیوست، رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران با تاکید بر اینکه بازماندگان قربانیان خودکشی نیازمند توجه هستند گفت: از دست دادن فرد به دلیل خودکشی بسیار با از دست دادن فردی که دچار بیماری جسمی است، فرق دارد و این اتفاق می تواند اثرات روانی بسیار طولانی مدتی بر روی بازماندگان بگذارد و آنها ممکن است احساسات متفاوتی به ویژه احساس گناه، پوچی، افسردگی و بیهودگی داشته باشند و سریال وار این داستان ادامه پیدا کند.

احساسات ناخوشایند بازماندگان قربانیان خودکشی و لزوم توجه به آنها

به گزارش وبلاگ پیوست، مجید صادقی در نشست هم اندیشی جامعۀ روانپزشکی با اهالی رسانه با بیان اینکه خودکشی معضل مهمی نه تنها در کشور ما بلکه در همه دنیاست و یک وجهی و یک بعدی نیست، اظهار کرد: خودکشی جنبه های پزشکی، روانپزشکی، روانشناختی و اجتماعی دارد و اگر بخواهیم با خودکشی برخوردی داشته باشیم و با این پدیده روبرو شویم و بتوانیم مداخلات و پیشگیری انجام دهیم، ضرورت به یک کار تیمی و گروهی دارد که بخشی از آن به بیماری های روانپزشکی، بخشی به عوامل روانشناختی فرد و بخشی به عوامل اجتماعی برمی گردد و مجموعه ای از این عوامل ممکن است دخیل باشند و در فردی ممکن است بعضی از این عوامل پررنگ تر باشد و فرد را به طرف این اقدام سوق دهد.

وی ادامه داد: انجمن علمی روانپزشکان به اسم یکی از متولیان یا نهادهایی که سلامت روانی جامعه را برعهده دارد، به تنهایی قادر به مقابله، آنالیز و روبروه با این پدیده نیست و از سایر نهادها و دست اندرکاران هم باید کمک گرفت. صرفا با تجویز دارو یا اقدام درمانی پزشکی و روانپزشکی شرط کافی برای پیشگیری از خودکشی نیست.

رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران یادآور شد: یکی از بازوهای مهمی که روانپزشکان می توانند به آنها تکیه نمایند، رسانه هستند. رسانه ها باتوجه به نفوذی که در جامعه دارند، می توانند صدای روانپزشکان را به گوش جامعه برسانند، با روانپزشکان همکاری نمایند و اینگونه از روش های علمی ثابت شده برای مقابله با خودکشی، پیشگیری و مداخله کمک گرفته گردد.

وی با اشاره به مراحل بعد از خودکشی اظهار کرد: در خودکشی ممکن است فردی نجات پیدا نموده و حیات خود را به دست آورده یا به حیات خود انتها داده باشد اما مسئله مهم بهداشت روان اطرافیان و خانواده است که اینهم باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران با بیان اینکه بازماندگان قربانیان خودکشی مسئله مهمی هستند که باید به آنها توجه گردد، گفت: از دست دادن فرد به دلیل خودکشی بسیار با از دست دادن فردی که دچار بیماری جسمی است، فرق دارد و این اتفاق می تواند اثرات روانی بسیار طولانی مدتی روی بازماندگان بگذارد، احساسات متفاوتی به ویژه احساس گناه، پوچی، افسردگی و بیهودگی باشد و سریال وار این داستان ادامه پیدا کند.

صادقی اضافه نمود: لذا توجه به این موضوع مسئله مهمی است و صرفا مسئله اجتماعی، پزشکی و روانپزشکی نیست و همه این موارد با هم باید در نظر گرفته گردد و اگر می خواهیم کاری انجام دهیم، امید و آرزویمان را به روش های عملی تبدیل کنیم و با کمک انجمن علمی روانپزشکان و همه افرادی که می توانند دست کمک دهند، جان افراد را نجات دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "احساسات ناخوشایند بازماندگان قربانیان خودکشی و لزوم توجه به آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احساسات ناخوشایند بازماندگان قربانیان خودکشی و لزوم توجه به آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید