تحقق رویای تجارت 6 میلیارد دلاری ایران و قزاقستان با برطرف موانع تجاری و حمل و نقل

به گزارش وبلاگ پیوست، نشست مجمع تجاری ایران و قزاقستان با حضور غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، کایرات توربایف، معاون وزیر تجارت قزاقستان، اسخت اورازبای سفیر قزاقستان در ایران، محمدرضا کرباسی معاون بین الملل اتاق ایران، روسای اتاق های بازرگانی سراسر کشور، روسای تشکل های تولیدی و صادراتی، فعالان مالی طرف قرارداد با قزاقستان، اعضا و هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و قزاقستان، نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی، راه آهن، سازمان توسعه تجارت، شهرداری تهران و وزارت امور خارجه برگزار گردید.

تحقق رویای تجارت 6 میلیارد دلاری ایران و قزاقستان با برطرف موانع تجاری و حمل و نقل

حجم روابط تجاری ایران و قزاقستان در سطح مطلوبی نیست

در این نشست غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با بیان اینکه دو کشور ایران و قزاقستان اشتراکات زیادی در حوزه تمدن و فرهنگ داشته و روابط دیرینه ای داشته اند گفت: مناسبات ایران با کشورهای همسایه اولویت ویژه ای دارد که در این بین قزاقستان به اسم یکی از بزرگ ترین کشورهای آسیای مرکزی برای ما از صندلی مهمی در سیاست خارجه ایران برخوردار است. به طوری که در دو سال گذشته باوجود کرولا مرزهای دو کشور هیچ گاه بسته نبود و کالاهای تجاری به وسیله مرزهای آبی مبادله می شد.

او تأکید کرد: با توجه به منابع و توانایی های دو کشور در زمینه های مختلفی همانند نفت، گاز و کشتیرانی در دریای خزر، پتروشیمی، کشاورزی، فلزات، مواد معدنی و شیمیایی، دام پروری، مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی توسعه روابط با جمهوری قزاقستان برای ایران از صندلی ویژه ای برخوردار است. به خصوص که با توجه به حضور فعال قزاقستان در تعاملات جهانی و بعلاوه عضویت این کشور در اتحادیه مالی اوراسیا و پیمان شانگهای پتانسیل توسعه روابط تجاری دو کشور بیش از پیش ایجاد شده است.

شافعی با تأکید بر اینکه حجم روابط تجاری دو کشور باوجود این فرصت ها در سطح مطلوبی قرار ندارد گفت: بر اساس آمار حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2020، 235 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با حجم 85 میلیارد دلاری تجارت خارجی قزاقستان این عدد بسیار ناچیز است. لذا ضروری است برای توسعه روابط تجاری نسبت به برطرف موانع از جمله تسهیل صدور ویزا گام های عملیاتی برداشته گردد.

رئیس اتاق ایران کریدور بندرعباس-ترکمنستان-قزاقستان را به اسم فرصتی مهم برای ترانزیت کالا و تأمین نیازهای کشورهای مرتبط با این کریدور ارزیابی نموده و بیان نمود: این کریدور باعث اتصال قزاقستان و سایر کشورهای cis، خلیج فارس و کشورهای جنوب شرقی آسیا می گردد. بنابراین فعال شدن این کریدور به توسعه تجارت کشورهای طول جهت یاری خواهد نمود.

شافعی ادامه داد: فعال کردن حمل ونقل دریایی بین دو کشور هزینه های تمام شده کالا را به مراتب کاهش داده و باعث تسریع و تسهیل در موضوع حمل ونقل خواهد شد. لذا ضروری است زیرساخت های بندری دو کشور تقویت و زمینه حمل ونقل دریایی دو کشور توسعه یابد.

او تأکید کرد: در صورت توسعه زیرساخت ها و برطرف موانعی مانند مسائل نقل وانتقال پول و تسهیل روابط بانکی و برطرف مشکل صدور ویزای تجاری بلندمدت قزاقستان برای تجار ایرانی می توان در زمینه صادرات کالاهای صنعتی، خدمات فنی و مهندسی و همکاری های علمی به خصوص در زمینه نانو و بیوتکنولوژی و توسعه گردشگری سلامت دو کشور می توانند با یکدیگر همکاری بیشتری در آینده داشته باشند. به خصوص اینکه ایران می تواند در ساخت طرح های زیربنایی، صنعتی و تجاری قزاقستان سرمایه گذاری و اکتشاف و بهره برداری از معادن و بعلاوه سرمایه گذاری مشترک در حوزه های تولیدی در قزاقستان مشارکت کند.

اتاق مشترک قزاقستان و ایران در قزاقستان تشکیل گردد

در بخش دیگری از این نشست محمدرضا کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران با بیان اینکه ایران هیچ گونه محدودیتی برای توسعه همکاری های خود با قزاقستان ندارد بیان نمود: اتاق ایران در راستای سیاست های مالی کشور برای توسعه روابط مالی با قزاقستان کاملاً آماده است. دو کشور ایران و قزاقستان در چند سازمان مهم مالی از جمله اکو و سازمان همکاری های اسلامی عضو هستند و در کنار این ها دو کشور می توانند در اوراسیا و شانگهای روابط نزدیک داشته باشند.

کرباسی تأکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده ظرفیت همکاری های تجاری و مالی ایران و قزاقستان تا سقف 6 میلیارد دلار پیش بینی شده است. این عدد به راحتی در دسترس است. بخش خصوصی نیازمند بسترسازی برای مباحث تجاری است. در این راستا تسهیل حمل ونقل و صدور ویزا و ایجاد تعرفه های ترجیحی دو جانبه (جدا از تعرفه های ترجیحی در قالب اوراسیا) می توانند زمینه توسعه همکاری های ایران و قزاقستان را افزایش دهند. و سقف پیش بینی شده محقق گردد.

او ادامه داد: بعلاوه جدا از ظرفیت 6 میلیاردی پیش بینی شده، شرکت های ایرانی در حوزه های فنی و مهندسی تا سقف 1.5 میلیارد دلار امکان ارائه خدمات به قزاقستان را دارند. امیدواریم بستر مناسب برای حضور شرکت های ایرانی در مناقصه ها فراهم گردد.

کرباسی گفت: امیدواریم نظام بانکی دو کشور به گونه ای سامان یابند که تسهیل تجارت ممکن شده و مقامات دولتی ایران و قزاقستان بسترهای لازم را برای توسعه همکاری ها فراهم نمایند.

او در خاتمه با اشاره به تشکیل اتاق مشترک ایران و قزاقستان پیشنهاد تشکیل اتاق مشترک متقابل در قزاقستان را مطرح و تأکید کرد: با تشکیل این اتاق در قزاقستان پیگیری طرح ها و موافقت نامه های تجاری میان تجار دو کشور تسهیل شده و با کیفیت بهتری عملیاتی خواهند شد.

سرمایه گذاری بیش از 4 میلیون دلاری تجار ایرانی در قزاقستان

در ادامه اسخت اورازبای سفیر قزاقستان در ایران هم با بیان اینکه برگزاری این نشست در آستانه سی امین سالگرد استقلال قزاقستان برای این کشور اهمیت ویژه ای دارد گفت: قزاقستان نه تنها بزرگ ترین کشور آسیای میانه است بلکه بزرگ ترین اقتصاد در میان این کشورها هم هست. در حال حاضر قزاقستان جز 50 کشور پیشرفته جهان است و با برنامه ریزی های انجام شده می خواهیم در آینده در ردیف 30 کشور برتر جهان برسیم.

او با تأکید بر اینکه قزاقستان در میان کشورهای آسیای میانه برترین شرایط را برای تجارت فراهم نموده است بیان نمود: ما در سال گذشته توانستیم 350 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مستقیم جذب کنیم که این مقدار 70 درصد کل سرمایه جذب شده در آسیای میانه است.

اورازبای با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران اضافه کرد: باوجود این تحریم های ناعادلانه خوشحالیم که تجار ایرانی توانستند به فعالیت های خود در قزاقستان ادامه دهند. به طوری که در سال 2020 تجار ایرانی 4.30 میلیون دلار در قزاقستان سرمایه گذاری کردند.

او در خاتمه تأکید کرد: توافق نامه موقت ایجاد منطقه تجاری بین ایران و کشورهای اوراسیا توافق نامه مهمی است و امیدواریم با تبدیل آن به توافق نامه دائمی حجم تبادلات تجاری میان ایران و قزاقستان افزایش پیدا کند.

قزاقستان مصمم به افزایش حجم مبادلات مالی با ایران است

غیرت توربایف معاون وزیر تجارت قزاقستان از دیگر سخنرانان این نشست با بیان اینکه ایران و قزاقستان همیشه روابط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی محبت آمیز و نزدیکی با یکدیگر داشته اند گفت: امکان ارتباط به وسیله راه های ریلی، دریایی و هوایی بین دو کشور روابط آن ها را به هم نزدیک تر نموده است.

او با بیان اینکه توافق موقت ایجاد منطقه آزاد تجاری ایران و اوراسیا به افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و قزاقستان یاری نموده است گفت: امیدواریم این توافق به یک توافق دائمی تبدیل گردد.

توربایف تأکید کرد: در جولای و اوت سال 2020 حجم تجارت دو کشور 318 میلیون دلار بود بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل دو برابر شده است. این نشان می دهد که دو طرف تمایل زیادی برای افزایش همکاری ها دارند. در حال حاضر شرکت های قزاقستانی ظرفیت 162 میلیون دلاری برای سرمایه گذاری و ارائه خدمات به ایران دارند و این قابل افزایش است.

او با اشاره به راه اندازی خط آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان گفت: با راه اندازی این خط، رشد تجارت ما 5 برابر شد. اما این کافی نیست و ظرفیت های دو کشور خیلی بیش از این هاست.

توربایف با بیان اینکه باید روش های چندگانه تجارت را میان دو کشور افزایش دهیم تأکید کرد: وزارت تجارت قزاقستان بسته حمایتی از سرمایه گذاران و تجار دارد که 15 راه برای تسهیل و حمایت از سرمایه گذاری ارائه نموده است. تجار ایرانی با توجه به این بسته می توانند فعالیت های خود درقزاقستان را افزایش دهند.

برگزاری اولین نمایشگاه توانمندی های ایران در شهر نورسلطان قزاقستان

در ادامه این نشست امیر عابدی رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان از برگزاری اولین نمایشگاه توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در شهر نور سلطان قزاقستان خبر داده و گفت: اتاق مشترک ایران و قزاقستان در بهار سال 1401 یعنی سال 2022 میلادی این نمایشگاه را برگزار خواهد نمود.

او با بیان اینکه حجم روابط مالی ایران و قزاقستان درشان دو کشور بزرگ منطقه نیست به بعضی از پتانسیل های همکاری در حوزه های مختلف اشاره نموده و گفت: ایران در حوزه هایی همانند مواد غذایی از جمله خشکبار، خرما و پسته، محصولات پزشکی، بهداشتی و دارویی و صنایع وابسته، محصولات ساختمانی از قبیل سیمان، کاشی و سرامیک و شیرآلات ساختمانی، رنگ و رزین، مواد شیمیایی، صنعت برق و صنایع وابسته، صنایع پلاستیک، شوینده ها، تجهیزات کشاورزی و سیستم های آبیاری تحت فشار، نساجی و پوشاک، فرش ماشینی، خدمات فنی و مهندسی، راه سازی، سدسازی و شهرک سازی، نیروگاهی، نفت و گاز، پتروشیمی، مخابرات، معدن و کشاورزی فرا سرزمینی توانایی های زیادی دارد و می تواند سرمایه گذاری های خوبی در قزاقستان انجام دهد.

او بیان نمود: اتاق مشترک ایران و قزاقستان در چند سال گذشته ده ها شرکت ایرانی را در قزاقستان پایه گذاری نموده است و شرکت های ایرانی در حوزه های معدنی و خدمات فنی و مهندسی سرمایه گذاری های خوبی انجام داده اند.

عابدی تأکید کرد: اتاق مشترک ایران و قزاقستان آماده است هرگونه خدمات مشاوره در حوزه لجستیک، قراردادهای بازرگانی و امور گمرکی و معرفی شرکت های توانمند ایرانی به طرف های قزاقستانی را به فعالین مالی ارائه دهد.

او با اشاره به بعضی موانع موجود در جهت تجارت ایران و قزاقستان اضافه کرد: تقویت ناوگان لجستیکی در حوزه دریا باید در دستور کار اصلی دو دولت ایران و قزاقستان قرار بگیرد. در بخش ترانزیت پیشنهاد می گردد با توجه به موضوع یک جاده و یک راه از چین تمهیداتی دیده گردد که کشورهای عضو اوراسیا و شانگهای هرچه مالی کردن هزینه حمل ونقل در موضوع ترانزیت را در دستور کار قرار بدهند و به وسیله یک کمیته مشترک این موضوع را برای تجار حل نمایند.

او ادامه داد: برطرف محدودیت های ویزا منجر به افزایش پروازهای تجاری و گردشگری سلامت خواهد شد و حجم سرمایه گذاری را قطعاً افزایش خواهد داد.

عابدی گفت: در صورت برطرف موانع حجم تجارت دو کشور به طور واقع بینانه به یک میلیارد دلار در سال خواهد رسید. توسعه همکاری ها بدون برطرف این محدودیت ها در حد شعار خواهد ماند.

بعلاوه در بخش خاتمهی نورژان آیتبای نماینده رئیس لجستیک توسعه بندر کوریک توضیحاتی درباره پیشرفت پروژه سارژا در این بندر قزاقستان ارائه نموده و گفت با افتتاح کامل این پروژه ما توانایی پذیرش 3 میلیون تن بار را خواهیم داشت.

او تأکید کرد: انتقال بار تجار ایرانی به وسیله این بندر دو مزیت مهم دارد. اول کوتاه تر شدن جهت و کاهش هزینه حمل به طوری که از هر 4 سفر یک سفر رایگان خواهد بود. و دوم تعرفه گمرکی مقرون به صرفه تر در این بندر؛ چرا که تعرفه انتقال بار در این بندر 8 درصد نسبت به موارد مشابه مقرون به صرفه تر خواهد بود.

امضای موافقت نامه همکاری مشترک

در خاتمه این نشست موافقت نامه همکاری میان اتاق ایران و سازمان QazTrade وابسته به وزارت تجارت و همبستگی قزاقستان به امضا رسید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "تحقق رویای تجارت 6 میلیارد دلاری ایران و قزاقستان با برطرف موانع تجاری و حمل و نقل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقق رویای تجارت 6 میلیارد دلاری ایران و قزاقستان با برطرف موانع تجاری و حمل و نقل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید