ایرانی ها با نانو به جنگ ویروس چینی رفتند ، ماسک ها مشهورتر از جوراب های نانویی در بازار کرونازده!

به گزارش وبلاگ پیوست، پس از جوراب های نانویی رونق محصولات کاربردی حوزه نانو برای شکست کرونا چهره دیگری از این فناوری را برای مردم روشن کرد.

ایرانی ها با نانو به جنگ ویروس چینی رفتند ، ماسک ها مشهورتر از جوراب های نانویی در بازار کرونازده!

گروه فناوری وبلاگ پیوست، محیا معصومی - هنگامی که صحبت از فناوری نانو می شد مردمان عادی معمولا مصداقش را جوراب های نانویی می دانستند و از نوع و کیفیتش تعریف می کردند، اما چند ماهی می گردد که به لطف کرونا ماسک هایی نانویی هم در کنار جوراب ها جای خود را بین مردم باز کردند.

کرونا با تمام مسائل و سختی هایش برای مردم، اما فرصت های بسیاری را به ارمغان آورد که از آن جمله می توان فعال تر و شناخته تر شدن نقش شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها را به ویژه در حوزه نانو بیان نمود. کرونا فرصتی شد تا چهره دیگری از فناوری نانو و کوشش های ایران در این حوزه برای مردم روشن گردد.

مزایای ماسک های نانویی برای روزهای کرونایی

کدخدایی مسئول ترویج نانو در صنعت در تبادل نظر با خبرنگار فناوری خبرگزای دانشجو در این باره شرح داد: یکی از مهمترین محصولاتی که خیلی به جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و انتقال آن یاری کرد، ماسک ها و فیلتر های نانو الیافی بود که هم جامعه پزشکی و هم مردم از آن ها استفاده کردند درحقیقت ماسک های N95 و N99 که قابلیت خیلی خوبی برای جلوگیری از نفوذ عوامل بیماری زایی مثل ویروس کووید 19 داشت به دلیل آن بافت ریز و منسجم و در هم پیچیده نانو الیاف باعث می گردد که فیلتر مناسبی باشد و از بیماری ها و ویروس های موجود در هوا جلوگیری کند.

کدخدایی با بیان اینکه استفاده از ماسک های نانویی مسئله ای برای تنفس فرد ایجاد نمی نماید، بیان کرد: بیشتر اوقات با استفاده از ماسک های الیاف ریز، حالت خفگی به ما دست می دهد، ولی نانویی بودن ماسک ها این ویژگی مثبت را دارد که در عین داشتن بافت ریز و جلوگیری از ویروس ها، اما در تنفس فرد مسئله ای ایجد نمی نماید.

گذر از بحران ها با فناوری نانو

اما در این راه تنها ماسک های نانویی نیستند که مردم ایران را در عبور از بحران کرونا همراهی می نمایند، نانویی ها اقلام و تجهیزات موثر دیگری را برای مبارزه با کرونا طراحی و عرضه کردند که هرکدام در نوع خود گره ای از کار باز می نماید.

مسئول ترویج نانو در صنعت با اشاره به محلول های نانویی ضدعفونی نماینده سطوح منحصرا درمورد ویروس کووید 19 گفت: از آنجایی که یکی از راه های انتقال کرونا آلودگی سطوح است در این روز ها استفاده از محلول های ضدعفونی نماینده مورد استقبال نهاده شد که علیرغم قابلیت ضدعفونی مناسب، اما به دلیل بو و متصاعد کردن گاز هایی خاص برای افراد مختلف به ویژه آنان که آلرژی داشتند، ایجاد حساسیت کرد و این به بحث دیگری برای کاربرد نانو تبدیل شد.

وی درباره دیگر محصولات نانویی برای شکست کرونا شرح داد: به صورت مقطعی پرداختن به طراحی و فراوری عوامل و تجهیزات مناسب برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا رادر دستور کار قرار دادیم مثلا دستگاه های مجهز به فناوری نانو برای تصفیه و پاکسازی هوا و محیطی که فرد در آن تنفس می نماید یا کیت های تشخیصی که با مکانیزم های اعمالی تنها با گذاشتن چند قطره خون بیمار مشکوک می تواند آنتی بادی ها و عوامل ویروس کرونا را به خوبی نشان دهد.

پیش به سوی شکست کرونا

وی بیان نمود: علاوه بر محصولات صنعتی در این حوزه، کار های مطالعاتی و تحقیقاتی بسیاری برای مبارزه با کرونا در زمینه فناوری نانو درحال انجام است که تا تائید نهایی نشدن تست های بالینی و تحقیقی آن ها را اعلام نمی کنیم.

به گفته کدخدایی، تمامی این محصولات در دوران کرونا صندلی خود را پیدا نموده و رونق یافته اند چرا که تا پیش از این مردم اهمیت ضدباکتری یا ضدویروس بودن بعضی محصولات نانویی را نمی دانستند، اما با بروز چنین بحران هایی آثارش دیده و توجه آن ها جلب شده است. به عنوان مثال تا پیش از این اهمیت زدن ماسک به چشم نمی آمد، اما با انتشار کرونا ویروس همگان دریافتند که ماسک های به ویژه نوع نانویی آن ها می تواند در بحث پیشگیری موثر باشد.

مسئول ترویج نانو در صنعت ادامه داد: مطالعات و تحقیقاتی که برای پیشگیری و مقابله با کرونا مطرح است استفاده از فناوری نانو روی دارو های ضدویروس کووید 19 است که البته پس از تائید تست های نهایی اعلام خواهند شد.

بازار محصولات نانویی رونق یافت

وی در پاسخ به این سوال که رونق بازار محصولات نانویی در چند ماه اخیر تا چه اندازه چشمگیر بوده است، بیان کرد: تا قبل از کرونا تنها چند شرکت دانش بنیان ماسک های نانویی فراوری می کردند و کارشان رونق زیادی نداشت، اما در این دوران کرونازده نه تنها فراوری و عرضه ماسک های آن ها افزون شد بلکه خط فراوری دستگاه های فراوری ماسک در چند نقطه کشور راه اندازی شد و حتی شرکت هایی که تا پیش از این ماسک های معمولی فراوری می کردند با خرید نانوالیاف و ارتقای محصولات خودشان به فراوری ماسک های نانویی روی آوردند و اینگونه شد که ماسک های نانویی به فراوری انبوه رسید و اهمیت محصولات هایتکی مثل نانو خیلی خوب بر مصرف نماینده نشان داده شد.

اولویت با تامین احتیاج ایرانیان است

کدخدایی گفت: درصورتی که فناوری فراوری ماسک در کشور نبود بابت خرید هر ماسک از خارج کشور باید 4 دلار پرداخت می شد، اما این فناوری در کشور و فراوری داخل آن نشان داد که برای هر ماسک می گردد کمتر از یک دلار هزینه کرد و وقتی توانایی داشته باشیم خودکفا شده و می توانیم خود را از محصولات مشابه و کم کیفیت خارجی بی احتیاج کنیم.

وی درباره صادرات محصولات حوزه فناوری نانو در دوران شیوع کرونا بیان نمود: توانایی صادرات خوبی داریم و این کار را به وسیله دفاتر خود در بعضی کشور ها از جمله چین یا اندونزی می توانیم دنبال کنیم، اما اولویت نخست را بر تامین احتیاج های کشور گذاشتیم، چون حال که جهان از شیوع یک پدیده غافلگیر شده بحث تامین احتیاج داخل سخت است.

مسئول ترویج نانو در صنعت ادامه داد: درحال حاضر تقاضای خارجی ها برای دریافت ماسک های نانویی ایران بالاست و علیرغم توانایی شرکت های دانش بنیان برای این امر، اما اولویت ما همچنان بر تامین احتیاج کشور است البته شرکت هایی که لزوما به اسم فناوری نانو شناخته نشدند به وسیله همین فناوری تا به امروز صادرات محدودی را به کشور های دیگر داشتند مثل صادرات شیلد های فراوری داخل.

ما می توانیم گامی مطمئن برای فراوری ثروت از نانو

به گفته وی، دستگاه های نانو الیاف به کره جنوبی صادر می شوند و برای ارسال آن ها به چین نیز مذاکراتی شده است بنابراین این قابلیت در کشور وجود دارد، اما پس از تامین احتیاج داخل صادرات انجام می گردد.

کدخدایی تاکید نمود: در حال حاضر بحث پژوهش و تحقیقات حوزه نانو برای مقابله با کرونا بسیار مطرح است که فاز های قبل از صنعتی شدن را می گذرانند و امیدواریم هرچه زودتر این تحقیقات هم وارد فاز صنعتی و به بازار عرضه شوند تا بتوانیم ضمن بهبود کیفیت زندگی مردم، فراوری ثروت از فناوری نانو را بیش از پیش ببینیم. وقتی ما می توانیم باور داشته باشیم مطمئنا گام بزرگی را برای فراوری برداشته ایم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ایرانی ها با نانو به جنگ ویروس چینی رفتند ، ماسک ها مشهورتر از جوراب های نانویی در بازار کرونازده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانی ها با نانو به جنگ ویروس چینی رفتند ، ماسک ها مشهورتر از جوراب های نانویی در بازار کرونازده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید