بوی قوی کلر در استخر، نشانه خوبی نیست!

به گزارش وبلاگ پیوست، رفتن به استخر و تنی به آب زدن در گرمای تابستان می تواند بسیار دلچسب باشد. اماCDC به تازگی هشدار می دهد که در بسیاری از استخرها خطر بیماری وجود دارد.

بوی قوی کلر در استخر، نشانه خوبی نیست!

شیوع بیماری کریپتوسپوریدیوم که باعث اسهال در فرد می شود، سالانه 13 درصد رو به افزایش است. در آمریکا از سال 2009 تا 2017 تعداد 7.465 مورد عفونت اسهال کریپتو گزارش شده است و بر اساس گزارش آژانس که هفته گذشته منتشر شد، تعداد شیوع این بیماری به 444 نفر رسید.

اما این تنها کریپتو نیست که شناگران باید مراقبت آن باشند. CDC می گوید: 27،219 نفر بر اثر شیوع نوعی باکتری، انگل، یا مواد شیمیایی بین سال های 2000 تا 2014 در مکان های تفریحی، از جمله استخر ها، حمام های گرم و زمین های بازی، بیمار شدند و هشت مورد جان خود را از دست دادند. بیشتر این مرگ و میر ناشی از باکتری ها یا سایر پاتوژن ها و 6 درصد بر اثر مواد شیمیایی است.

میکروب ها در استخر

از شیوع باکتری ها و ویروس ها، 58 درصد ناشی از کریپتوسپوریدیوم بود که موجب اسهال در فرد می شود و می تواند تا 3 هفته ادامه یابد. سیزده درصد ناشی از میکروب سودوموناس بود که در خاک، آب و دیگر پیرامون های نمناک یافت می شود و موجب بوجود آمدن کهیر و بثورات قرمز رنگ بر روی پوست می شود. 16 درصد دیگر مبتلا به میکروب لژیونر بودند که باعث سینه پهلو می شود و علائمی شبیه به نوعی آنفولانزا به نام تب پونتیاک دارد.

کریپتو به شدت در برابر کلر مقاوم است، و اگر وارد آب شود، از بین بردن آن بسیار سخت است.

میشل هلاسا، رئیس برنامه ریزی بهداشت و سلامتی CDC می گوید: بلعیدن تنها یک قلپ آب آلوده به کریپتو می تواند بچه ها و بزرگسالان را تا چند هفته بیمار کند و باعث اسهال، گرفتگی معده ، تهوع و استفراغ بیمار شود.

طبق گزارشCDC ، هر سال حداقل 15 تا 20 مورد بیماری مرتبط با شنا کردن در استخرهای عمومی مانند مسائل معده و اسهال، وجود دارد.

یک استخر پاک، بو نمی دهد

هنگام ورود به یک استخر عمومی، عطر و بوی کلر نباید چراغ سبزی برای شیرجه زدن در آب باشد. چیزی که شما بو می کنید آب پاک نیست. در حقیقت، برعکس است.

مری اوستروسکی، مدیر ارشد مسائل و مسائل مربوط به کلر در شورای شیمی آمریکا، می گوید: استخرهایی که به طور صحیح تمیز می شوند، بوی کلر زیادی نمی دهند. هنگامی که کلر در آب استخر با کثیفی ها، روغن بدن، عرق و ادرار شناگران ترکیب می شود، مواد شیمیایی به نام کلرامین تولید می کند.

اوستروسکی می گوید: چیزی که در آب های استخر وجود دارد، کلرامین ها هستند نه کلر. در اصل این بوی شیمیایی موجود در استخر و چیزی که چشم شناگران را می سوزاند و قرمز می کند، مربوط به کلرامین است.

بنابراین، این بوی قوی که به بینی شما می رسد، نشان می دهد که آب استخر کثیف است و باید سطح کلر و pH آن آزمایش شود. هنگامی که سطح کلرامین به نقطه ای برسد که بتوان بوی آن را حس کرد، می تواند چشم، پوست و بینی شما را تحریک کند.

همچنین میکروب هایی مانند کریپتو، E.Coli و گیاردیا در استخرهایی پخش می شوند که در آن سطح کلر و pH بسیار پایین است. نشانه های هر سه بیماری شامل اسهال، کاهش وزن، تهوع، استفراغ، کم آبی و گرفتگی معده می باشد.

مسائل ناشی از ادرار در آب استخر

همچنین مشکل دیگر، استفاده برخی شناگران از استخر به عنوان توالت است. در سال 2017، محققان آب 31 استخر و حمام آب را آزمایش کرده و سطح بالایی از پتاسیم آتیسلفام شیرین کننده مصنوعی را در همه مکان ها یافتند. این ماده از ادرار افراد در استخرها و حمام ها می آمد.

محققان می گویند ادرار به تنهایی مشکل نیست، اما هنگامی که با کلر و عرق مخلوط می شود، ترکیبات سمی ایجاد می کند.

پاسخ به این مسائل، ریختن کلر بیشتر در آب نیست. کلر باید در حد اعتدال اضافه شود در غیر اینصورت می تواند به شناگران صدمه بزند. کلر زیاد در آب، شناگران را در معرض خطر درماتیت (اگزما)، عفونت های پوستی و بثورات قرار می دهد. استخر های آب نمک نیز، در حالی که باعث طراوت می شوند، نمی توانند جایگزین خوبی محسوب شود. استخرهای آب شور نیز از کلر استفاده می کنند.

این تابستان ایمن باشید

در آخر به چند نکته برای محافظت از خود، هنگام رفتن به استخر توجه کنید:

  • اگر مبتلا به اسهال هستید، شنا نکنید
  • نمرات بازرسی استخر، حمام گرم و پارک های آبی را چک کنید.
  • برای تست pH و کلر آب، می توانید از نوار تست استفاده کنید.شما می توانید این کیت ها را از بازار تهیه کنید.
  • تا جایی که می توان، سعی کنید از رفتن آب استخر به دهان خود جلوگیری کنید.
  • بچه ها در فصل تابستان باید به طور منظم حمام کنند.
  • قبل از رفتن به استخر، حتما دوش بگیرید.
  • همیشه مایوی تمیز بپوشید.
منبع: فوت و فن / webmd.com

به "بوی قوی کلر در استخر، نشانه خوبی نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوی قوی کلر در استخر، نشانه خوبی نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید