جدیدترین مک بوک پروهای اپل از جدیدترین نسل وای فای پشتیبانی نمی نمایند

به گزارش وبلاگ پیوست، دیشب اپل از جدیدترین لپ تاپ های مک بوک پرو خود رونمایی کرد؛ آن هم با جدیدترین پردازنده های M1 Pro و M1 Max که از نظر کارایی و گرافیک و سرعت رجحان های محسوسی نسبت به پردازنده های اینتل دارند.

جدیدترین مک بوک پروهای اپل از جدیدترین نسل وای فای پشتیبانی نمی نمایند

احتمالا، مک بوک پرو 16 و مک بوک پرو 14 تازه اپل، قوی ترین لپ تاپ های تاریخ این شرکت و منعطف ترین مک بوک پروهای اپل از نظر درگاه های ارتباطی هستند ولی بهتر است بدانید به آخرین نسل از استاندارد وای فای مجهز نیستند؛ چیزی که شاید باورش سخت باشد!

مک بوک پروهای تازه اپل دارای طراحی تازهی هستند؛ از ناچ بهره می برند؛ درگاه های شارژ MagSafe 3 و اسلات کارت حافظه SDXC و سه درگاه USB-C Thunderbolt 4 به همره یک درگاه HDMI به آن ها افزوده شده است و به گفته اپل Most Advanced Connectivity در بین لپ تاپ های مک بوک پرو این شرکت هستند.

صفحه نمایش این لپ تاپ ها Liquid Retina XDR با فناوری mini-LED است که در حالت نرمال روشنایی 1000 نیت و در حالت 4K روشنایی 1600 نیت خواهند داد و نرخ بازسازی تصویر آن ها 120 هرتزی است.

درباره پردازنده های M1 Pro و M1 Max نشسته روی این لپ تاپ ها گفتنی ها زیاد است. این پردازنده ها 10 هسته ای هستند که 8 هسته برای کار در بالاترین کارایی و 2 هسته برای کار در برترین راندمان مصرف انرژی طراحی شدند.

پردازنده M1 Pro دارای 16 هسته پردازشی گرافیکی و پردازنده M1 Max دارای 32 هسته پردازشی گرافیکی است و به ترتیب حداکثر از 32 و 64 گیگابایت رم پشتیبانی می نمایند.

اما دیشب و همزمان با پخش رویداد اپل، در ذهنم این پرسش مطرح شد که از نظر ارتباطات بی سیم، این لپ تاپ ها و پردازنده ها از کدام استاندارد وای فای پشتیبانی می نمایند؟ Wi-Fi 6 یا Wi-Fi 6E؟

اپل در رویداد دیشب حرفی در این باره نزد اما امروز صبح با مراجعه به سایت این شرکت و خبر رسمی معرفی مک بوک پروهای تازه، خواندم که از Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.0 پشتیبانی می نمایند!

همان طور که می دانید؛ تازهترین نسخه استاندارد وای فای منتشر شده در جهان، وای فای 6E یا Wi-Fi 6E است و همه سازنده های سخت افزار دارند به سوی آن مهاجرت می نمایند اما اپل هم در آیفون 13 و هم در مک بوک پرو 2021 هنوز به Wi-Fi 6E مهاجرت نکرده است و ترجیح داده با استاندارد وای فای 6 پیش برود.

نه اینکه وای فای 6 استاندارد قدیمی و از دور خارج شده ای است ولی به هر حال تازهترین نسل وای فای جهان نیست.

چرا آیفون 13 و مک بوک پرو 2021 با وای فای 6 عرضه شدند؟

شاید این سوال مطرح گردد شرکتی که توانایی ساخت قدرتمندترین و خیره نماینده ترین پردازنده دسکتاپی مانند M1 Pro و M1 Max را دارد؛ چرا نمی تواند در محصولاتش از وای فای 6E پشتیبانی کند؟

جواب این است که اپل هنوز سازنده مودم و تراشه وای فای نیست و این تراشه ها را از شرکت های دیگری مانند کوالکام خریداری و با پردازنده های خود ادغام می نماید. بنابراین، در این حوزه هم از نظر تکنولوژیک و هم از نظر استانداردی عقب تر است و شاید تا یکی دو سال دیگر که خودش سازنده مودم و تراشه وای فای شد؛ در مشکل را نیز حل نماید.

ضمن اینکه اپل تصور می نماید کاربری که وای فای 6 دارد؛ چندان نیازی به وای فای 6E ندارد و چیزی از دست نمی دهد. در وای فای 6E شاهد یک باند رادیویی تازه 6 گیگاهرتز هستیم که سرعت انتقال اطلاعات بیشتری برای فواصل نزدیک دارد. اپل می گوید هنوز بسیاری از کاربران و مشتریانش مودم روتر یا روتر Wi-Fi 6E ندارند؛ پس مهم نیست که آیفون 13 یا مک بوک پروهای 2021 را با وای فای 6 عرضه کند یا با وای فای 6E.

این تفکر برای امروز و سال 2021 منطقی است ولی قطعا در سال آینده و همین طور سال 2023، استاندارد Wi-Fi 6E جریان اصلی بازار می گردد و آن گاه آیفون 13 یا مک بوک پرو 2021 واقعا از نظر وای فای یک محصول به روز نیست!

به هر حال، مک بوک پروهای تازه این قدر ویژگی و مزایای بزرگ و مجذوب کننده دارند که هیچ کس به فکر نسل وای فای آن ها نیست!

منبع: شبکه چی

به "جدیدترین مک بوک پروهای اپل از جدیدترین نسل وای فای پشتیبانی نمی نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدیدترین مک بوک پروهای اپل از جدیدترین نسل وای فای پشتیبانی نمی نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید