خبرنگاران زنان پیشگام صیانت از خانواده در مقابل کرونا هستند

به گزارش وبلاگ پیوست، همدان- خبرنگاران- کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: زنان در صندلی مادری و همسری نقش مهمی در خودمراقبتی و حفاظت از اعضای خانواده مقابل ویروس کرونا دارند.

خبرنگاران زنان پیشگام صیانت از خانواده در مقابل کرونا هستند

نرگس باباخانی روز پنجشنبه به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان در گفت وگوی اختصاصی با وبلاگ پیوست اضافه نمود: با توجه به نقش موثر بانوان در پیشگیری و درمان بیماری کرونا در خانواده، اجتماع و سیستم بهداشتی درمانی کشور آنها باید نسبت به بیماری کرونا و آثار بی توجهی به دستورالعمل های بهداشتی حساس باشند.

وی اضافه نمود: لزوم و اهمیت خودمراقبتی در شرایط کنونی مسوولیتی اجتماعی، اخلاقی و مبتنی بر باورهای دینی است.

باباخانی ادامه داد: رسیدگی به بیمار مبتلا، ضدعفونی کردن مداوم محیط و وسایل شخصی بیمار، توجه به تغذیه فرد مبتلا و سایر افراد خانواده، خرید مایحتاج خانواده در شرایطی که پدر خانواده مبتلا به بیماری است، رسیدگی به دروس فرزندان، حفظ نشاط در خانواده، حفظ روابط عاطفی زناشویی از یکسو و همزمان مراقبت از خود در برابر ابتلا به بیماری و حضور در محل کار برای بانوان کارمند، فشار فیزیکی و روانی بسیار زیادی را بر زنان وارد می نماید.

کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: شیوع ویروس کرونا نه تنها سبب نگرانی در زمینه سلامت همگانی می گردد بلکه سبب بروز تعدادی از بیماری های روانشناختی، شامل اضطراب، ترس، افسردگی، رفتارهای اجتنابی، تحریک پذیری، اختلال خواب و استرس می گردد.

وی خاطر نشان کرد: اما در این میان زنان حتی در صورت داشتن شغل، بار اصلی مسوولیت خانه و کار با فرزندان را به عهده دارند و این بار روانی بیشتری را به آنها تحمیل می نماید.

باباخانی توصیه کرد: با توجه به انتشار هر روزه مطالب متعدد و متنوع در انواع رسانه های خبری، مخاطبان به ویژه کسانی که بیشترین اطلاعات و اخبار خود را به وسیله شبکه های مجازی در خصوص بیماری دریافت می نمایند قبل از باور، کاربرد و انتشار مطالب، اعتبار و صحت خبر را مد نظر قرار دهند.

وی بیان نمود: در این راستا همچنین باید از تماشا و گوش دادن به اخباری که ایجاد اضطراب می نماید پرهیز و تنها به اطلاعات منابع معتبر توجه کرد که در این باره نیز زنان به عنوان مادر و همسر نقش موثری در ترویج منابع معتبر آموزشی و اطلاعات معتبر و پیشگیری از انتشار باورهای غلط دارند.

کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر ضرورت توجه به سبک زندگی سالم گفت: چاقی و دیابت از مهمترین عوامل خطرساز برای بیماران مبتلا به کرونا است و طبق یک مطالعه چاقی احتمال بستری شدن به علت کرونا را 2 برابر افزایش می دهد.

باباخانی با بیان اینکه زنان مشخص نماینده الگوی تغذیه برای خود و همه اعضای خانواده هستند گفت: نوشیدن روزانه هشت لیوان آب، استفاده از شیر و لبنیات کم­ چرب حداقل روزانه 2 لیوان شیر، مصرف ماهی حداقل 2 نوبت در هفته، پرهیز از مصرف مواد غذایی سرخ شده، فست فود­ها و نوشابه ­های گازدار، استفاده از روغن مایع گیاهی و گنجاندن انواع آجیل و مغزهای بی ­نمک الگوی تغذیه سالم است.

وی اضافه نمود: آثار ناگوار و مخرب بی تحرکی و نشستن طولانی مدت بر سلامتی، می ­تواند منجر به عواقب ناخوشایندی مانند سکته قلبی و مغزی، دیابت، فشارخون بالا، چاقی، چربی خون بالا، کبد چرب، افسردگی، کاهش قوای عضلانی گردد.

کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: از سوی دیگر، فعالیت بدنی با شدت متوسط، ایمنی بدن را در مقابل کرونا بالا می ­برد همچنین در کاهش استرس­ های ناشی از پاندمی موثر است همچنین انجام فعالیت بدنی و ورزش لازم نیست به طور حتم در زمین بازی یا کوچه و خیابان یا در دل صحرا و دامن طبیعت باشد، در خانه و در دوران قرنطینه خانگی نیز می ­توان فعال بود.

باباخانی با تاکید بر ضرورت پاسداشت و تکریم بانوان فداکار کادر بهداشت و درمان به عنوان پیشتازان پیشگیری و درمان کرونا بیان نمود: شرایط کنونی، کارکنان نظام سلامت شامل بهورز، مراقب سلامت، ماما، پرستار و نیروهای خدماتی تا کادر تخصصی بیمارستان ها که بیشتر آنان را زنان تشکیل می دهند، با مخاطرات جدی سلامت جسم و روان روبرو نموده و در طولانی مدت، اثر آن بر سلامتی، حقوق و آزادی های زنان می تواند به همه ما آسیب برساند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر زنان 70 درصد از کارکنان مراقبت های سلامت را تشکیل می دهند اما در مدیریت سلامت تعداد مردان بسیار بیشتر از زنان است؛ هنگامی که تصمیم هایی در خصوص این بیماری همه گیر گرفته می گردد، ما به زنان احتیاج داریم تا از سناریوی بدترین حالت مانند افزایش دوباره سرایت ها، کمبود نیروی کار جلوگیری گردد.

کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره سلامت باروری زنان در دوران همه گیری کرونا هم گفت: زنان باردار باید از اقدامات احتیاطی برای محافظت از خود در برابر کرونا استفاده نمایند و علائم احتمالی شامل تب و لرز، سرفه یا مشکل در تنفس را به ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی گزارش دهند.

باباخانی اضافه نمود: اگرچه باید تعداد دفعات رفت و آمد برای زنان باردار کاهش یابد، اما برای داشتن بارداری سالم و کم خطر باید حداقل مراقبت های دوره ای صورت گیرد.

وی تاکید نمود: رابطه زناشویی در افرادی که علامتی ندارند و در معرض آلودگی قرار نگرفتند می تواند یک روش برای بهبود روابط بین زوجین و در بعضی افراد روشی برای کاهش اضطراب در این دوران پر استرس باشد بنابراین توصیه می گردد از فرصت ماندن در خانه برای تقویت رابطه عاطفی و بهبود روابط زناشویی استفاده گردد.

وی گفت: در هفته سلامت بانوان سال جاری، زنان نگرانی هایی در زمینه بیماری و مرگ و میر ناشی از این ویروس، حفظ سلامت مادر و نوزاد در دوره بارداری و پس از زایمان دارند علاوه بر این افزایش وظایف و مسوولیت های زنان برای اداره خانواده در جریان شیوع کرونا آسیب های جدی به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان وارد می آورد.

هفته ملی سلامت بانوان ایران از 24 مهر شروع می گردد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران زنان پیشگام صیانت از خانواده در مقابل کرونا هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زنان پیشگام صیانت از خانواده در مقابل کرونا هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید