خلخال؛ منطقه ای با 3 اقلیم

به گزارش وبلاگ پیوست، شهرستان خلخال واقع در جنوب شرق استان اردبیل دارای سه اقلیم مدیترانه ای خشک و گرم، مدیترانه ای گرم و مدیترانه ای معتدل است. به دلیل کوهستانی بودن منطقه ، اندازه بارندگی آن از سالی به سال دیگر فرق دارد. خلخال دارای زمستان های سرد و تابستان های معتدل و بسیار مفرح است.

خلخال؛ منطقه ای با 3 اقلیم

خلخال؛ منطقه ای با 3 اقلیم

شهرستان خلخال واقع در جنوب شرق استان اردبیل دارای سه اقلیم مدیترانه ای خشک و گرم، مدیترانه ای گرم و مدیترانه ای معتدل است. به علت کوهستانی بودن منطقه ، میزان بارندگی آن از سالی به سال دیگر فرق دارد. خلخال دارای زمستان های سرد و تابستان های معتدل و بسیار مفرح است.

ارتفاعات شرقی و کوهستانی تالش سرد و پربرف و کنار رود قزل اوزن گرم و مرطوب است. طول مدت سرمای این شهرستان بیش از پنج ماه است و برف سنگین زمستانی سبب بسته شدن جاده اسالم به خلخال در گردنه الماس می گردد.

این شهرستان یک منطقه کوهستانی است که ارتفاع آن از شرق به غرب و از شمال به جنوب کاهش می یابد.

رشته کوه های تالش در شرق آن از شمال به جنوب کشیده شده است و مانند سدی بین دریای خزر و استان های گیلان و اردبیل قرار گرفته است به طوریکه برخلاف دامنه های شرقی در دامنه های غربی آن در منطقه خلخال به جهت کاهش باران و خشکی هوا و پوشش گیاهی انبوه و قابل توجهی ملاحظه نمی گردد.

در این شهرستان رود مهم قزل اوزن و شاخه های آن مانند شاهرود، هروچای، آرپاچای و شنگ آباد به طرف جنوب جریان دارد و پس از جمع شدن در سد منجیل، در خاتمه به دریای خزر می ریزد.

خلخال قبل از میلاد

بنا به نقل بعضی از منابع، مردم ناحیه خلخال، ممزوجی از قوم بزرگ ایرانی کاسیان یا کاسی با قوم آریایی ماد ها هستند.

از گفتار مورخان و زبان شناسان چنین پیداست که خلخال از زمان های بسیار دور و سالها پیش از میلاد مسیح(ع) وجود داشته و با این نام هم شناسایی می شده است.

آثار باستانی پیش از اسلام که در خلخال کشف شده است، مانند کوزه سفالی مربوط به دوران قبل از تاریخ که در سال 1343 کشف شد یا یک کارد از جنس مفرغ مربوط به هـزاره اوّل قبل از میلاد که در سال 1353کشف شد، نشانگر وجود این شهر در آن موقع و قدمت و باستانی بودن آن است.

زمین شناسان و باستان شناسان، غار معروف و دامنه شرقی کوه ازناو (آذنو) در 5 کیلومتری خلخال که به کوکاوان معروف است و تپّه های قدیمی راه خوجین طولاش و بفراجرد را به دوره ساسانیان نسبت می دهند.

در بعضی کتب آمده در این منطقه نظامیان و افسران ساسانی با پیمودن راستا ها و صخره های تند آذنو مورد امتحان قرار گرفته و به درجه سپهبدی می رسیدند و سپس آیین سوگند ویژه به جا می آوردند.

راجع به اواخر قرن اول و اوایل قرن دوّم سّید جمال ترابی طباطبایی در کتاب سکّه های اسلامی ایران به سه نوع سکه منقش به لا اله الا الله، وحده لا شریک له و محمد رسول الله اشاره داردکه متعلق به سال های 105و145 هجری قمری هستند و می نویسد با توجّه به علائم و حروف اختصاری، محل ضرب این سکّه ها آذربیجان است و آذربیجان محلّی است بین تالش و خلخال و احتمالاً همان کوکاوان یا انگان امروزی باشد که بقایای آن هنوز در دامنه کوه آذنو (ازناو) و روستای طولاش به جای مانده است و شاید این شهر تا تاریخ ضرب سکّه ها و بعد از آن نیز به جای مانده است.

* جاذبه های گردشگری

* آبشار نره گر

این آبشار در روستای اسبو از توابع بخش شاهرود شهرستان خلخال قرار گرفته است. بیشتر مردم این روستا به باغداری مشغولند و درختان باغ های آنها اغلب گردو است.

برای رسیدن به این آبشار، پس از گذر از داخل روستا باید راستا صعب العبور حدود 2 کیلومتر را طی کرد.

* روستای گردشگری کزج

روستای کزج جزو بخش خورش رستم خلخال است و در ساحل شرقی و در دامنه کوه مشرف به رودخانه قزل اوزن قرار گرفته است.

روستای گردشگری کزج جزو 12 روستای هدف گردشگری استان اردبیل و 10 روستای دارای بافت با ارزش معماری سنتی در کشور است.

این روستا در ارتفاع 1250 متری از سطح دریا و به فاصله 12 کیلومتری از مرکز بخش خورش رستم (هشجین) و 57 کیلومتری از مرکز شهرستان خلخال واقع است. شغل اهالی روستا دامداری و کشاورزی بوده است.

به علت نزدیکی این روستا به ماسوله و شباهت زیاد بافت این روستا با ماسوله و بر اساس نظریه کارشناسی متخصصین، اهالی روستای گردشگری ماسوله از سکنه این روستا هستند که در گذشته های دور به علت کوچرو بودن مردم این روستا و استفاده از منطقه ماسوله به عنوان ییلاق، بخشی از جمعیت روستای کزج در آن منطقه ساکن شده و روستای ماسوله را به روش روستای کزج به وجود آورده اند .

طرح احیای این روستا با همکاری سازمان میراث فرهنگی با هدف آماده سازی برای پذیرش گردشگران شروع شده و در اجرای آن با حفظ وضع موجود، تمام سطوح و جداره معابر روستا بدون تغییر و بازگشایی، سنگفرش می گردد .

* حمام تاریخی نصر

این بنا متعلق به دوره قاجار است و در جوار رودخانه نورعلی?چای و در بافت بازار بنا شده است و معماری آن با تفاوت های جزیی از اصول کلی حمام های ایران پیروی می نماید.

جرزها و دیوار های ضخیم این حمام به وسیله سنگ و آجر با ملات آهک ساخته شده است. پوشش سقف به صورت طاق و گنبد است که برای تبدیل زمینه مربع به دایره جهت اجرای گنبد از کاربندی استفاده شده است

از قوس های مورد استفاده در طاقهای این بنا می توان به پنج او هفت، کلیل، گهواره ای و کشکولی اشاره نمود.

این حمام در قسمت سربینه دارای نقاشی های زبیایی است که با چند لایه گچ و سیمان سفید پوشانده شده است . در حال حاضر پنج لایه تزیینی در این قسمت به چشم می خورد که فقط لایه نخست (اصلی) و لایه چهارم دارای ارزش هنری و تاریخی است. از دیگر تزئینات می توان به کاربندیهای اجرا شده در سربینه و گرمخانه حمام اشاره نمود.

*روستای گردشگری برندق

این روستا که یکی از روستاهای هدف گردشگری استان اردبیل است، در بخش خورش رستم و در میان دره ای سرسبز و چشم نواز قرار گرفته است. شغل اهالی روستا دامداری و کشاورزی است.

محصولات کشاورزی این روستا را گیلاس، آلبالو، انجیر، زردآلو، گردو، انگور شامل می گردد.

بعلاوه طبیعت زیبای باغها، آبشار برندق که در نزدیکی روستا واقع شده، رودخانه زال که از وسط آن می گذرد و بنای تاریخی چهار گوش جلوه ای زیبا به روستای برندق بخشیده است .

* قلعه خشتی گیلوان

این قلعه در روستای گیلوان از توابع بخش شاهرود شهرستان خلخال در محوطه وسیعی که بدون پوشش گیاهی چشمگیری است، قرار گرفته است. این بنای زیبا دارای چندین برج است که به فواصل مختلف از همدیگر قرار گرفته اند که ارتفاع آنها بر اثر گذشت زمان و عوامل طبیعی کاهش یافته و بازوهای آن کاملاً از بین رفته است. دیوارهای قلعه نیز در بعضی قسمت ها فروریخته و از بین رفته است ولی بقیه دیوارها سالم و پابرجا هستند. یکی از برج های قلعه در فاصله دورتر، در نقطه ای که احتمال حمله مهاجمان از طرف دره به قلعه می رفت، ساخته شده که تا حدودی بزرگتر از سایر برج ها است .

در کنار قلعه قبرستان قدیمی نیز وجود دارد که مربوط به دوره اسلامی است. مصالحی که برای ساخت این قلعه به کار رفته، خشت و سنگ است و به علت نمای خشتی آن که کمتر در قلعه های آذربایجان به چشم می خورد به این نام معروف شده است. روشن شدن قدمت دقیق و هویت سازندگان قلعه احتیاجمند آنالیز های کارشناسانه بیشتر در محل است.

* آبگرم گرمخانه

در روستای گرمخانه و حدود 18 کیلومتری جنوب غرب خلخال، چندین چشمه آبگرم معدنی وجود دارد که درجه حرارت آنها از 30 تا 50 درجه سانتیگراد متغیر است .

* غار هفت خانه

غار یئدی دام (هفت خانه) در جنوب غرب شهر خلخال و شمال روستای گرمخانه و در ارتفاع حدود 1600 متر از سطح دریا و زیر کوه واقع شده است .

این غار در 20 کیلومتری شهر خلخال قرار گرفته است و دسترسی به آن به وسیله جاده آسفالته که از کیلومتر 16 جاده خلخال ـ هشجین به طرف روستای گرمخانه منشعب می گردد، امکان پذیر است.

غار یئدی دام از هفت تالار کوچک (دام) که به ترتیب پشت سر هم قرار دارند، تشکیل شده است. این غار دارای دو دهانه ورودی است که دهانه اصلی رو به شرق قرار دارد. چهار تالار (دام) از این دهانه به سهولت قابل دسترسی است. ارتفاع این تالارها به طور میانه بیشتر از 3 متراست. ارتباط به بقیه خانه ها ار طریق راهرویی به طول 4 متر و به عرض و ارتفاع 70 و 50 سانتیمتر که طرفین آن سنگ چینی شده ، امکان پذیر است.

* غار جلال آباد

غار جلال آباد در منتهی الیه جنوب شرق شهرستان خلخال در بخش شاهرود و در نزدیکی روستای جلال آباد، در ضلع غرب رشته کوه ماسوله داغ (تالش) و در ارتفاع حدود 2400 متری از سطح دریا واقع است .

فاصله غار جلال آباد از مرکز شهرستان خلخال، 77کیلومتر است و پس از عبور از دهستان شال، در محل سه راهی گیلوان ماجولان به وسیله جاده ماجولان که به ماسوله منتهی می گردد، با پیمودن حدود 25کیلومتر راه شوسه به روستای جلال آباد می رسیم و در این روستا پس از طی نیم ساعت پیاده روی غار در دامنه کوه قابل دسترسی خواهد بود .

* تفرجگاه اندبیل

تفرجگاه اندبیل که بیشتر به چشمه میرعدیل ) میرعدیل بولاغی) معروف است. در پنج کیلومتری شرق مرکز شهرستان خلخال، در محدوده روستای اندبیل و در کوهپایه های تالش قرار گرفته است. این تفرجگاه هر سال در فصول مساعد سال بویژه تابستان پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری است.

این منطقه سرسبز و زیبا وعده گاه طبیعت گردان و علاقه مندانی است که هرسال در فصول گرم سال راستا قدیمی و زیبای خلخال تا اسالم را با پای پیاده طی می نمایند و زیبایی های آن استفاده نموده و لذت می برند .

آب چشمه میرعدیل بسیار گوارا و مطبوع بوده و بخاطر ظرفیت بالایی که دارد سرچشمه رودخانه ای با همین نام است که در پایین دست چشمه با ایجاد سد های مختلف و بعلاوه استخرهایی به وسیله اهالی، پرورش ماهی قزل آلا در آن رونق دارد .

* صنایع دستی

شاید از هر کس بپرسی که معروفترین صنایع دستی خلخال چیست بلافاصله نام جاجیم را به زبان آورد. جاجیم خلخال یکی از صنایع دستی صادراتی کشور است که معروفیت جهانی دارد.

جاجیم بافی یکی از صنایع بومی و سنتی در منطقه شهری و روستایی خلخال می باشد که سابقه دیرینه دارد و نوعی صنعت دستی از بافت های داری به شمار می آید.

نحوه بافت جاجیم به این صورت است که بعد از تهیه مواد اولیه لازم و انجام رنگرزی و تاب آن، مراحل چله کشی انجام می گردد. ترکیب و طراحی جاجیم به صورت نقوش و تخته ها و گل ها و میزان ها در حالت چله کشی انجام می گیرد. جاجیم بافی حتماً دو نفر و یا سه نفر استاد کار و بافنده ماهر احتیاج دارد. مواد اولیه جاجیم هرچقدر مرغوب و محکم باشد بافت جاجیم برای بافنده آسانتر می گردد. جاجیم با مواد اولیه همانند پشم، ابریشم، کانوا و نخ کتان پنبه ای بافته می گردد.

* سوغات خلخال

کسانی که به خلخال مسافرت می نمایند اگر دست خالی از این شهر خارج شوند پشیمان خواهند شد.

این شهرستان سوغات ویژه ای دارد که شامل نان های روغنی (نزیک ـ تل تل ـ چای چورگی )، عسل طبیعی که به لحاظ بکر بودن و کوهستانی بودن منطقه مطمئناً یکی از غنی ترین و طبیعی ترین عسل های کشور است، فرآورده خاص عسل که ویژه شهر خلخال است و عبارتند از شیرعسل، هویج عسل و پرتقال عسل، شیرینی های محلی که البته پیدا کردنش سخت است و فقط در خانه ها پخته می گردد، صنایع دستی همانند گلیم، جوراب های پشمی دستباف، شال، قالیچه و مهمتر از همه جاجیم که معروفیت جهانی دارد و نیز انواع میوه ها (سیب، گلابی، زردآلو، هلو، انواع آلو، گیلاس، آلبالو، گردو، انگور، توت، خیار، کمبزه (خیرچا)، شاتوت و ریواس (اوشقون ) می گردد.

* خورشت زغالا قیله

یکی از غذاهای سنتی شهر خلخال که از سال های دور پخته می گردد خورش زغالاقلیه است که به جرات می توان گفت این غذا جز غذاهای ویژه این منطقه است . مواد اولیه اصلی این غذا شامل گوشت، زغال اخته خشک، گردو، لپه و سیر است و در کنار آن از میوه ها و سبزی ها به عنوان طعم دهنده استفاده می نمایند.

* کشاورزی و دامداری

به طور کلی خلخال از منطقه ها کشاورزی، باغداری و دامپروری استان اردبیل است و محصولات عمده اش گندم، جو و حبوب، برنج، گردو، سیب، گلابی، انگور و پنبه است. خلخال با توجه به داشتن مراتع نسبتاً خوب از دامداری پیشرفته ای برخوردار است و انواع فرآورده های شیری مانند خامه، ماست، کره و پنیره و نیز پشم، پوست و عسل از عمده ترین تولیدات دامی این منطقه به شمار می آیند.

* محلات و اماکن مذهبی

محله های خلخال شامل قاضی لر، آشاقی کوچه، یوخاری کوچه، قلعه باشی، روشن محله، بازار، حمزه آباد، پوچ دیبی، خرابه حصار، ائیشنه کوچه و چول دره می گردد و امامزاده سید دانیال(ع)، امامزاده روستای کالارو مقبره سید محمدآقا از اماکن مذهبی این شهرستان است

منبع:http://www.ettelaat.com

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت :hasantaleb

منبع: راسخون

به "خلخال؛ منطقه ای با 3 اقلیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلخال؛ منطقه ای با 3 اقلیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید