درخواست جان کری از چین: تغییرات اقلیمی را سیاسی نکنید

به گزارش وبلاگ پیوست، ایسنا نوشت: جان کری به معاون رئیس جمهوری چین گفت که مسئله تغییرات اقلیمی تهدیدی جهانی است که باید فارغ از مناقشات دیپلماتیک، به آن رسیدگی گردد.

درخواست جان کری از چین: تغییرات اقلیمی را سیاسی نکنید

جان کری، نماینده ویژه آمریکا در امور آب وهوا در گفت وگو با هان ژنگ، معاون رئیس جمهوری چین با اذعان به دشواری های دیپلماتیک میان این دو کشور در سال های اخیر، گفت که تغییرات اقلیمی را باید به عنوان یک چالش قائم به ذات آنالیز کرد که به کوشش جمعی اقتصادهای بزرگ دنیا احتیاج دارد.

جان کری در تالار بزرگ خلق پکن گفت: ما توانایی لازم برای اثرگذاری بر اقلیم را داریم.

این فرستاده آمریکا در روز یکشنبه در حالی وارد پکن شد که موج گرما بخش هایی از اروپا، آسیا و ایالات متحده را درنوردیده و به دولت ها یادآوری می نماید که اقدامی جدی برای کاهش انتشار گاز گلخانه ای انجام دهند.

جان کری در این سفر با وانگ یی، مقام ارشد سیاست خارجه چین، لی چیانگ، نخست وزیر چین و شیه ژنهوا، نماینده حرفه ای چین در امور اقلیمی ملاقات کرد تا در آستانه اجلاس اقلیمی کاپ 28 در دبی، میان واشنگتن و پکن اعتمادسازی کند.

او گفت: اگر در این چند ماه مانده تا کاپ 28 - که مهم ترین اجلاس این گروه از زمان اجلاس پاریس است - در کنار هم بایستیم، می توانیم تأثیر بزرگی بر این مسئله بگذاریم.

هان ژنگ، گفت که از زمان انتخاب جان کری به عنوان نماینده ایالات متحده در امور آب وهوا، چین و آمریکا ارتباطات نزدیکی در حوزه تغییرات اقلیمی داشته اند و بیانیه مشترکی که طرفین منتشر کردند، پیغام مثبتی به دنیا فرستاد.

بااین وجود، جان کری به وبلاگ پیوست گفت که گفت وگوهایش با طرف چینی سازنده اما پیچیده بوده و هنوز اثر مسائل خارجی مانند مسئله تایوان در این مذاکرات احساس می گردد.

تایوان جزیره ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و حمله نظامی را یکی از راه های پس گرفتنش می داند. پکن ارتباط دیپلماتیک مستقل کشورها با تایوان را مردود می داند.

در 2022 بود که با سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش ها میان پکن و غرب افزایش یافت و چین رزمایش های گسترده ای پیرامون این جزیره خودگردان برگزار کرد.

علاوه بر این، در سال میلادی جاری هم ملاقات تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان با کوین مک کارتی، رئیس کنونی مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا خشم شدید چین را برانگیخت و به برگزاری رزمایشی سه روزه پیرامون تایوان منجر شد که تا چند روز پس از خاتمه آن، هنوز ادوات نظامی چین آب های پیرامون این جزیره را ترک نکرده بودند.

کری در حالی به پکن رفته و خواهان توجه ویژه به مسئله تغییرات اقلیمی شده که قرار است ویلیام لای، معاون رئیس جمهوری تایوان در سفر به پاراگوئه در اواسط ماه آینده میلادی، توقفی در ایالات متحده داشته باشد.

در مقابل، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری در پکن گفت: چین با هر نوع ارتباط رسمی میان آمریکا و تایوان مخالف است. ما سفر جدایی طلبان تایوانی را به آمریکا به هر بهانه ای که باشد، مردود می دانیم. بعلاوه هر نوع حمایت آمریکا از استقلال تایوان برای ما غیرقابل قبول است.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "درخواست جان کری از چین: تغییرات اقلیمی را سیاسی نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست جان کری از چین: تغییرات اقلیمی را سیاسی نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید