راه اندازی سامانه مشاوره ژنتیک برای پیشگیری از تولد بچه ها معلول ، نحوه بهره مندی از خدمات سامانه

به گزارش وبلاگ پیوست، معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از راه اندازی سامانه مشاوره ژنتیک به زودی اطلاع داد.

راه اندازی سامانه مشاوره ژنتیک برای پیشگیری از تولد بچه ها معلول ، نحوه بهره مندی از خدمات سامانه

به گزارش وبلاگ پیوست، افروز صفاری فرد معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه فعالیت مشاوره ژنتیک یکی از فعالیت های دفتر پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی است که می تواند اقدامات موثری در جهت پیشگیری از بروز اختلالات ژنتیک انجام دهد گفت: این اختلالات می تواند منجر به معلولیت هم گردد. در حال حاضر 253 مرکز مشاوره ژنتیک در سطح کشور با مجوز مشاوره ژنتیک فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه عمده این مراکز مشاوره در مرکز استان ها هستند و بسیاری از شهرستان هایی که از مرکز استان دورند ممکن است در دسترسی به این مراکز مشکلاتی داشته باشند، سازمان بهزیستی تصمیم به ایجاد سامانه مشاوره ژنتیک گرفته است.

معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، یادآور شد: عموم مردم می توانند با مراجعه به این سامانه، براساس شرایط سن و شرایط تجرد یا تاهل، فرم پر نمایند. در صورتی که این افراد احتیاجمند دریافت مشاوره ژنتیک باشند، سامانه به صورت هوشمند به فرد پیغام می دهد تا به نزدیکترین مرکز مشاوره ژنتیک مراجعه کند. درنهایت افراد با مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک می توانند از این خدمت بهره مند شوند.

صفاری فرد در ادامه از برنامه بهزیستی برای ایجاد مراکز مشاوره ژنتیک پایه در مراکز مثبت زندگی اطلاع داد و گفت: باتوجه به اینکه در بعضی شهرستانها امکان مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک وجود ندارد، از این رو در پی ایجاد مراکز مشاوره ژنتیک در مراکز مثبت زندگی هستیم. برای این اقدام از کارشناسان ارشد ژنتیک در مراکز مثبت زندگی استفاده می گردد و اقدامات اولیه مثل تکمیل پرسشنامه ها و مشاوره پایه مانند رسم شجره نامه و مصاحبه اولیه صورت خواهد گرفت و در صورت احتیاج، افراد برای دریافت مشاوره به مراکز ارجاع خواهند شد.

وی با بیان اینکه قرار است ایجاد مراکز مشاوره ژنتیک در مراکز مثبت زندگی به صورت پایلوت در سه استان فارس، خراسان جنوبی و خوزستان صورت گیرد، توضیح داد: در حال حاضر دستورالعمل اجرای پایلوت ایجاد مراکز مشاوره ژنتیک ابلاغ شده و قرار است اجرایی گردد، بعد از ارزیابی نتایج آن، به سراسر کشور تسری خواهد یافت.

منبع: همشهری آنلاین

به "راه اندازی سامانه مشاوره ژنتیک برای پیشگیری از تولد بچه ها معلول ، نحوه بهره مندی از خدمات سامانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی سامانه مشاوره ژنتیک برای پیشگیری از تولد بچه ها معلول ، نحوه بهره مندی از خدمات سامانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید