راه های جلوگیری از یخ زدگی از لوله های ساختمان در زمستان

به گزارش وبلاگ پیوست، همزمان با نزدیک شدن زمستان و ورود به فصل سرما، ضروری است تا یک سری از مراقبت هایی لازم برای ساختمان در این فصل، را انجام دهیم.اصولا یکی از مشکلاتی که در فصل زمستان و در روزهای خیلی سرد،ممکن است ایجاد گردد مشکل یخ زدگی لوله های ساختمان است.که بعضی از افراد هنگام مواجهه با این موضوع بسیار مضطرب می شوند .در این مقاله قصد داریم بیان کنیم که این مشکل چرا ایجاد می گردد و برای برطرف و جلوگیری از آن ضروری است، چه اقداماتی انجام دهیم.پس اگر شما تا به حال در فصل زمستان با این موضوع برخورد نموده اید، مطالعه این مقاله می تواند برای شما بسیار مفید باشد. پس تا انتهای مطلب با خبرنگاران همراه باشید.

راه های جلوگیری از یخ زدگی از لوله های ساختمان در زمستان

چرا لوله های ساختمان در فصل زمستان یخ می زنند؟

از کودکی و در علوم دبستان به ما آموختند که آب هنگام انجماد منبسط می گردد و با یک آزمایش ساده این موضوع را به ما نشان دادند که اگر قوطی نوشابه را برای مدت طولانی در فریزر قرار دهید می ترکد.بنابراین در روزهای خیلی سرد ممکن است تا آب در لوله منجمد گردد به همین شکل منبسط خواهد شد. اگر آب به مقدار کافی منبسط گردد لوله می ترکد و آب از آن خارج می گردد و در نهایت هزینه های زیادی را در بر جای می گذارد. به خاطر همین علت ساده آب در لوله ها یخ می زند.اما این نکته را هم به یاد داشته باشید که هر چقدر هم که هوا سرد گردد، روش هایی وجود دارند که باعث جلوگیری از یخ زدن لوله می گردد که شما می توانید با انجام آنها از یخ زدن لوله ها جلوگیری کنید و هزینه ها و خسارت های احتمالی که این مورد می تواند برای شما ایجاد کند، جلوگیری کنید که در ادامه در خصوص این راه کارها صحبت نموده ایم.

5 راه چاره عالی برای جلوگیری از یخ زدگی لوله ها در فصل زمستان

1.عایق بندی لوله آب ها

اولین و ساده ترین راه چارههایی که می توانید برای جلوگیری از یخ زدگی لوله ها در فصل زمستان انجام دهید، عایق بندی لوله ها است.چنانچه لوله های آب در سطح خارجی دیوارقرار گرفته اند و در حال یخ زدن هستند، می تواند یک راه به داخل خانه باز کنید تا لوله ها در معرض هوای گرم قرار گیرند و از یخ زدیگ آب در آن ها جلوگیری گردد.بعلاوه شما می تواند دور لوله ها را با وسیله ای مانند پشم شیشه پوشانید تا گرم نگه داشته گردد و یا این که در دیواره خارجی منزل، بین لوله ها دیوار از عایق بهره ببرید.

2.درزگیری ترک ها و حفره های اطراف خانه

با توجه به این که طراحی خانه ها به سمت مدرن شدن پیش می رود و در این نوع طراحی خانه وجود سیم و لوله ها روی دیوار اصلی به طوری که قابل مشاهده باشد، چنان خوشایند نیست. بنابراین این روزها کابل ها، سیم ها، لوله ها بیشتر در درون دیوار قرار می گیرند که به طور معمول بیشتر در معرض هوای سرد خارجی هستند. همین موضوع می تواند به یکی از دلایل اصلی برای یخ زدگی لوله ها تبدیل گردد. با توجه به این موضوع اگر نگران افت دما هستید، بایستی تمامی ترک ها و حفرات نزدیک به لوله های آب را بریا جلوگیر یاز ورود سرما و خروج گرما درزگیری کنید.

3.استفاده از نوار گرمایشی

نوارهایی تحت عنوان، نوارهای گرمایشی وجود دارند که شما می تواند از آن ها برای عایق بندی لوله ها و جلوگیری از یخ زدگی بهره ببرید.برای استفاده از این نوارها تنها کافی است که آن ها را به لوله بپیچید به طوری که اطراف لوله را کاملا بپوشاند. البته در استفاده از این نوارها نکات ایمنی نیز وجود دارد که حتما باید آن ها رعایت کنید تا از خطرات احتمالی آن که آتش سوزی است جلوگیری گردد.راه چاره جایگزنی به جای استفاده از نوارهای گرمایشی نیز وجود دارد که استفاده از لامپ های منعکس نماینده گرما در یک فضای بسته و خشک استفاده است.شما می توانید در محل هایی که مستعد انجماد هستند، یک لامپ 60 واتی قرار دهید تا دیوارها و لوله ها را گرم کند. اما حتما از این موضوع اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه ماده ای که سبب آتش سوزی گردد در آنجا وجود نداشته باشد.

4.بالاتر نگه داشتن دمای لوله ها از نقطه انجماد آب

اصولا همواره لوله های آب را در مکان هایی سرد در محدوده انباری، اتاق زیر شیروانی یا نزدیک دیوار خارجی نصب می شوند و همین موضوع سبب انجماد آب درون لوله ها می گردد. فرآِیند انجماد آب زمانی اتفاق می افتد که گرمای آب به سرعت به هوای سرد منتقل گردد. اصولا لوله ها نمی توانند تحت شرایط و آب هوای خیلی خیلی سرد در برابر انجماد مقاوت نمایند و در نهایت هرچقدر هم که لوله استحکام زیادی داشته باشد، انبساط آب می تواند سبب شکستن آن بگردد.اگر برای شما ممکن است سعی کنید لوله ها را از طریق عایق بندی یا یک سیستم گرمایی در دمایی بالاتر از دمای انجماد آب نگهداری کنید تا از یخ زدگی آنها جلوگیری گردد.

5.باز گذاشتن درب کابینت ها

در نهایت یکی از ساده ترین کارهایی که در خانه می توانید انجام دهید و به واسطه انجام این کار می توانید از یخ زدگی لوله های آب جلوگیری کنید، باز گذاشتن درب کابینت زیر سینک و روشویی استد دقیقا جایی که بخشی از لوله های آب در آنجا قرارگرفته است.این کار سبب می گردد تا هوای گرم داخل منزل به لوله های سرد برسد و یخ زدگی آن ها جلوگیری گردد.

اگر با ترکیدن لوله روبرو شدیم، چه اقدامی باید انجام دهیم؟

چنانچه شما با مشکل ترکیدگی لوله ها در ساختمان یا خانه روبه رو شدید. در مرحله اول باید ورودی اصلی آب را پیدا نموده و آن را قطع کنید تا از ایجاد مسائل و خسارت های بیشتر جلوگیری گردد.در مرحله بعدی باید تمامی وسایل برقی که در منزل موجو است از برق قطع کنید تا مبدا به آن ها صدمه ای وارد گردد. و بعد از انجام این عملیات بهتر است که کار را به کاردان سپارید و از یک متخصص لوله کش درخواست کنید که بریا مشاهده و تعمیر این شرایط به شما یاری کند.

سخن آخر….

باید بگوییم تا جایی که برای شما امکان دارد در فصل سرد سال از وسایل و تجهیزات خانه مراقبت کنید تا خسارت و صدمه ای به آن ها وارد نگردد چرا که این صورت باید هزینه های زیادی بابت تعمیر آن ها پرداخت کنید.در این مقاله علت، یخ زدگی لوله های ساختمان در فصل زمستان، راه چارههایی برای جلوگیری از ایجاد این مشکل و… را بیان کردیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

بیشتر بخوانید :

هزینه گرفتگی لوله و فاضلاب با مالک است یا مستاجر؟

قوانین مربوط به نشت و گرفتگی لوله های اختصاصی و مشترک

نکات مهم در خصوص تعمیر و نگهداری تاسیسات ساختمان

منبع: هومتیک

به "راه های جلوگیری از یخ زدگی از لوله های ساختمان در زمستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های جلوگیری از یخ زدگی از لوله های ساختمان در زمستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید