سگ های نقاهتگاه آرادکوه، عقیم سازی شده اند

به گزارش وبلاگ پیوست، معاون هماهنگی امور منطقه ها سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: سگ های بدون صاحب به وسیله اکیپ های ویژه، زنده گیری و با رعایت پروتکل ها به نقاهتگاه سایت آرادکوه منتقل می شوند.

سگ های نقاهتگاه آرادکوه، عقیم سازی شده اند

شادی مالکی، معاون هماهنگی امور منطقه ها سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اظهار کرد: بر اساس مصوبه وزارت کشور در سال 1387 و دستورالعمل ابلاغی وظیفه مدیریت حیوانات شهری بر عهده شهرداری تهران است که در سال های گذشته شرکت ساماندهی مشاغل به نمایندگی از شهرداری تهران این کار را انجام می داد اما چندماهی است که این وظیفه بر عهده سازمان مدیریت پسماند گذاشته شده است.

معاون هماهنگی امور منطقه ها سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در شرح عملکرد این سازمان در راستای کنترل حیوانات شهری گفت: سازمان مدیریت پسماند بر اساس دستورالعمل مدوّنی که در دست دارد، جانوران موذی مثل موش ها و سگ های بدون صاحب را با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مدیریت می نماید.

وی در شرح بیشتر در مورد سگ های بدون صاحب که باید ساماندهی شوند گفت: اکیپ های زنده گیری سگ های بدون صاحب تحت نظر پیمانکارانی کار می نمایند که بر اساس مناقصه برای همکاری با شهرداری انتخاب می شوند. اکیپ های زنده گیری در چند ماه اخیر از 7 گروه به 20 گروه افزایش یافته اند. این اکیپ ها با تجهیزات و خودرو های ویژه سگ های ولگرد را به ویژه در صبح و غروب در منطقه ها پر تردد شهری زنده گیری و بیهوش نموده و با رعایت پروتکل های خاص به نقاهتگاه سایت آرادکوه منتقل می نمایند. برای هر اکیپ ناظرانی وجود دارند که آن ها کار خود را به درستی انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه حضور اکیپ های زنده گیری بیشتر بر اساس تقاضای همشهریانی است که با سامانه 137 شهرداری تماس می گیرند انجام می گردد.

مالکی اضافه نمود: در این نقاهتگاه، دامپزشکان مستقر هستند و سگ ها را معاینه نموده، سگ های بیمار را از سگ های سالم و سگ های نر را از سگ های ماده جدا می نمایند و در فاز های بعدی انگل تراپی و واکسیناسیون این سگ ها انجام می گردد. در همکاری با اداره کل دامپزشکی استان تهران 750 دُز واکسن برای این سگ ها دریافت شده است.

وی با اشاره به اینکه در سرانجام این فرآیند، سگ ها عقیم سازی و پلاک گذاری می شوند گفت: در روز حدود 2 تُن برای این سگ ها غذا تهیه می گردد. سگ های زنده گیری شده در نقاهتگاه نگهداری می شوند تا جاییکه اشخاص حقیقی یا حقوقی درخواست نگهداری آن ها را داشته باشند که با رعایت شرایط قانونی سگ ها به صاحبان تازه خود واگذار می شوند.

مالکی گفت: در حال حاضر این سگ ها به طبیعت بازگردانده نمی شوند، اما در مصوبه اخیر که اصلاح مصوبه قدیمی در آن گنجانده شده بخشی از این سگ ها اجازه آزادسازی دارند تا با هماهنگی با نهاد های دیگر انجام گردد.

معاون هماهنگی امور منطقه ها سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در بسیاری از منطقه ها شهری شاهد سگ های بدون صاحب نیستیم، گفت: حدود 8 ماه پیش این سگ ها زیاد بودند، چون سگ هایی از شهرستان های اطراف تهران در تهران آزاد می شدند که درخواست دادیم و مکاتبه کردیم تا این کار انجام نگردد. ضمن اینکه اکیپ های زنده گیری هم افزایش یافته اند. سگ های در منطقه ها حاشیه ای هم زنده گیری و به نقاهتگاه منتقل می شوند. در حال حاضر بیش از 50 درصد سگ های بلاصاحب مدیریت شده اند.

وی درباره تکثیر موش های شهر تهران و احتیاج تفکیک زباله ها از مبدا و درپوش سطل های زباله شهری گفت: اگر پسماند های خانگی در مبدا تفکیک گردد، معضل بسیاری از جانوران موذی سطح شهر حل خواهد شد. علاوه بر آن مخازن زباله با هزینه های هنگفتی تهیه می شوند و ریختن زباله های خانگی به ویژه در فصول گرم در این مخازن موجب پوسیدگی مخازن زباله شهری هم خواهد شد. اگر همه ساعت ریختن زباله در 9 شب را رعایت نمایند بسیاری از مسائل اینچنینی حل خواهد شد.

معاون هماهنگی امور منطقه ها سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: برنامه ای جامع طی 5 ماه گذشته برای مبارزه با موش ها شروع شده در وهله اول نوع سم عوض شده تا مقاومت موش ها نسبت به سم قبلی از بین برود ضمن اینکه این سموم بیولوژیک با خطر کم و کارایی بالا هستند. حفره های داخل نهر ها و اطراف مخازن پوشانده شده و به همین جهت کلونی موش ها کاهش پیدا نموده است. شستشوی مخازن به صورت مستمر انجام می گردد و در فرآیندی با دعوت از سازمان های تخصصی و اساتید دانشگاه در پی برآورد تعداد کلونی موش های شهر تهران و راه چاره های مناسب تر مبارزه با این جانور هستیم.

منبع: رادیو تهران

وبلاگ پیوست اجتماعی شهری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سگ های نقاهتگاه آرادکوه، عقیم سازی شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سگ های نقاهتگاه آرادکوه، عقیم سازی شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید