قرص ال آرژنین (L-Arginine) چیست و مصرف آن چه فوایدی دارد؟

به گزارش وبلاگ پیوست، ال آرژنین یک آمینواسید غیر ضروری برای بدنسازان و نوجوانان است. در صورت مصرف زیاد ال آرژنین می تواند منجر به سستی ، بی حالی و حالت تهوع شود.

قرص ال آرژنین (L-Arginine) چیست و مصرف آن چه فوایدی دارد؟

سرویس سلامت - این روزها که بازار استفاده از مکمل ها حسابی داغ شده است عجیب نیست که هر روز شاهد انواع جدیدتری از آن ها باشیم. ال آرژنین نام یکی دیگر از این مکمل هاست که برای هواداران بدنسازی نامی ناآشنا نیست. اگر می خواهید با فواید این قرص و همچنین روش مصرف آن آشنا شوید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ال آرژنین چیست؟

ال آرژنین (L-Arginine) یک آمینواسید نیمه لازم است و آرژنین ماده اولیه گاز نیتریک اکسید است که سبب گشادی عروق شده و این امر خون رسانی به اندام هایی را که در جریان فعالیت ورزشی درگیر هستند، تسهیل کرده و در نتیجه می تواند کارایی ورزشکار را به ویژه در فعالیت های هوازی افزایش دهد. همچنین این آمینواسید قادر به پاکسازی رادیکال های آزاد از خون، بهبود عملکرد سیگنال های سلول های عضلانی، رهاسازی هورمون رشد، حمایت از کلسترول خوب و تنظیم متابولیسم چربی و سطح نمک در بدن است.

بدنسازان باید به دلیل خاصیت تعدیل نمک نیز به آرژنین علاقمند باشند زیرا از دست ندادن آب زیر پوست که به دلیل احتباس آب و نمک در بدن اتفاف می افتد باعث می گردد تا بدن ظاهری نرم و پف آلود داشته باشد و عضلات صاف و فاقد برآمدگی به نظر برسند.

این مکمل برای به انجام رسیدن بسیاری از فرایند های مربوط به فیزیولوژی عضلات لازم است. این فرایند ها شامل ترشح هورمون ها، افزایش فراوری هورمون رشد، پاکسازی و دفع سموم فراوری شده در بدن و تقویت سیستم دفاعی بدن در مقابل امراض است. باید یادآور شویم که این مکمل باعث حمایت از کلسترول خوب و تنظیم متابولیسم چربی و تنظیم سطح نمک در بدن نیز می گردد.

آرژنین قادر است تا سطح هورمون رشد را در بدن افزایش دهد و این کار را به وسیله تقویت اکسیژن مایع و پشتیبانی از فشار خون سالم انجام می دهد. به همین دلیل مکمل آرژنین می تواند برای اشخاصی که قصد کاهش وزن دارند نیز مفید واقع گردد.

آرژنین در چه مواد غذایی یافت می گردد؟

آرژنین در آجیل و دانه های روغنی مثل بادام زمینی و بادام به وفور یافت می گردد. همچنین می توان مقداری آرژنین در شکلات و کشمش نیز پیدا نمود.

مصرف ال آرژنین برای چه کسانی مناسب است؟

در افراد بزرگسال، آرژنین یک آمینواسید غیر ضروری محسوب می گردد. برای بچه ها در مقایسه با بزرگسالان یک آمینواسید ضروری برای تقویت و توسعه سیستم ایمنی در دوران بلوغ محسوب می گردد. به طور کلی گروه های زیر برای دریافت این مکمل مناسب هستند:
  • بچه های کمتر از هفت سال
  • قهرمانان
  • اشخاص که قصد کاهش وزن دارند
  • افراد مسن
  • افزادی که دچار آسیب دیدگی شده اند

مقدار مصرف مکمل ال آرژنین

هنوز دز واضح و معینی که بهترین نتیجه را در بر داشته باشد برای این مکمل معین نشده است بنابراین باید با استفاده از آزمون و خطا میزان مناسب را برای خود بدست آورید. یک دز خفیف برای مدت یک هفته در نظر بگیرید، اگر موثر نبود و اثر جانبی نیز در پی نداشت مقدار مصرف را تا جایی افزایش دهید که سود آن به حداکثر و اثرات جانبی آن به حداقل باشد. با دو بار افزایش میزان مصرف می توانید بهترین دز را برای خودتان پیدا کنید (3-9گرم) این روش شبیه شیوه ای است که بعضی از بدنسازان که مبادرت به مصرف انسولین و داروهای استروئیدی می نمایند مورد استفاده قرار می دهند.

اگر احساس می کنید قادر به استفاده از روش فوق الذکر برای یافتن میزان دز مناسب خودتان نیستید و این روش برایتان مشکل ساز است می توانید از دستورالعمل مندرج بر روی بسته بندی مکمل ها که از سوی شرکت های فراوری نماینده توصیه می شوند بهره ببرید.

توجه: اغلب پودرهای پروتئینی موجود در فروشگاه ها با آمینو اسیدهایی نظیر آرژنین تقویت می شوند. با داشتن این پیش زمینه باید توجه ویژه ای به میزان آرژنینی که از منابع مختلف وارد بدن می کنید نشان دهید.

عوارض این دارو چیست؟

مصرف خیلی زیاد قرص ال آرژنین می تواند منجر به اسهال، ضعف و سستی و حالت تهوع گردد. همچنین افرادی که ناراحتی قلبی و یا سابقه مسائل روحی و روانی دارند باید با پزشک معالجشان برای مصرف آرژنین به صورت مکمل مشورت نمایند. این دارو برای افرادی که احتمال بروز واکنش های آلرژیک در آن ها زیاد است نباید مصرف گردد.

برگرفته از: drugs.com

منبع: setare.com

به "قرص ال آرژنین (L-Arginine) چیست و مصرف آن چه فوایدی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص ال آرژنین (L-Arginine) چیست و مصرف آن چه فوایدی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید