قیمت مسکن در منطقه ها 9 و 10 تهران

به گزارش وبلاگ پیوست، تعداد فایل های فروش در بازار مسکن حتی در مناطقی که طی یکی دو سال گذشته به دلایل مختلف با افزایش نسبی معاملات روبرو بودند، به تدریج آب می رود و بازار هر روز بیش از روز گذشته با مضیقه عرضه روبه رو می گردد.

قیمت مسکن در منطقه ها 9 و 10 تهران

به گزارش دنیای اقتصاد، آنالیز دو منطقه نسبتا پرمعامله واقع در نیمه جنوبی شهر تهران یعنی منطقه ها 9 و 10 نشان می دهد آمار فایل ها نه تنها روزانه بلکه بعضا در طول یک هفته هم تغییر چندانی نسبت به هفته قبل نمی کند و این یعنی در دو منطقه مذکور مضیقه فایل فروش محسوس است. البته این گزاره به معنای وجود تقاضای موثر خرید در بازار و نبود فایل برای پاسخگویی به این تقاضا نیست؛ کمااینکه یافته های میدانی دنیای اقتصاد نشان می دهد تقاضا نیز در این منطقه ها طی هفته های گذشته در سطح حداقلی به جای مانده است.

با وجود این احوال این روز های بازار مسکن منطقه ها 9 و 10 از این بابت مایه تعجب و تا حدودی حیرت است که این منطقه ها در سال های اخیر به رغم کاهش قدرت خرید متقاضیان، با اقبال بیشتری از سوی خریداران روبه رو بوده و بعضا در زمره چند منطقه پرمعامله اول هر ماه قرار می گرفتند. اما اکنون حتی آماده کردن یک جدول 40ردیفه از فایل های موجود در بازار مسکن این منطقه ها نیز کاری سخت است.

اهمیت کاهش شدید فایل در دو منطقه مذکور از این جهت است که نشان می دهد حتی در منطقه ها کاملا مصرفی و قیمت مناسب شهر تهران هم آمار معاملات ملکی به حداقل رسیده است. بعضی از واسطه ها نیز از موضوع انتظارات تورمی به عنوان عاملی برای خودداری از فروش واحد های آماده عرضه به بازار مسکن سخن می گویند. به گفته آنها، نگرانی اصلی فروشنده ها این است که موتور تورم مسکن که از اوایل زمستان پارسال همزمان با آغاز عصر تازه جهش ارزی آغاز شده است، خاموش نگردد یا ثبات فعلی قیمت ها حداکثر تا آغاز تابستان ادامه پیدا کند و پس از آن بازار مسکن باز هم شاهد تلاطم باشد. این موضوع مانع عرضه تازه در بازار مسکن و عاملی برای انصراف موقت فروشنده ها از حضور در این بازار شده است.

نکته قابل تامل دیگر این است که در بازاری که تعداد فایل های فروش بسیار اندک باشد، امکانی برای سنجش میانگین قیمت و ارزش واقعی املاک وجود ندارد و معدود فروشنده های حاضر در بازار می توانند هر قیمتی را حتی با فاصله زیاد از سطح قیمت واقعی اعلام نمایند و متقاضیان مستاصل مسکن که به هر علت ناگزیر به انجام معامله در همین مقطع زمانی هستند نیز قربانی این مدل اعلام قیمت می شوند.

به عبارت دیگر در بازاری که فایل کم است، قیمت های پیشنهادی می تواند بدون تبعیت از قواعد رایج بازار مسکن اعلام گردد و ممکن است خریداران مجبور شوند به این قیمت های گزاف تن دهند؛ بنابراین اگر چاره ای برای بازگشت بازار مسکن به شرایط عادی نگردد، کمبود فایل تحت تاثیر نگرانی فروشنده ها درباره آینده تورم ملک، موجب ادامه روند رشد قیمت مسکن خواهد شد.

منبع: فرارو

به "قیمت مسکن در منطقه ها 9 و 10 تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت مسکن در منطقه ها 9 و 10 تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید