محرومیت های سلیقه ای

به گزارش وبلاگ پیوست، چند روز دیگر ماه رمضان آغاز می گردد و سفره افطاری و سحری پهن خواهد شد. با این که هر سال کارشناسان مذهبی و متخصصان تغذیه درباره راه های درست روزه داری در ماه خدا می گویند اما هنوز هم باورهای غلطی درباره روزه دریافت در این ماه مبارک وجود دارد.

محرومیت های سلیقه ای

همین تفکرات باعث می گردد که خیلی ها از صرافت روزه دریافت بیفتند. ماه رمضان هم یکی از ماه های سال است و با یک برنامه ریزی کامل، حتی می تواند زمان مناسبی باشد تا یاری کند افراد بیشتر از قبل سلامت شان را حفظ نمایند. در ادامه پنج باور غلطی که درباره ماه رمضان وجود دارد، آمده است.

لاغرها نباید روزه بگیرند!

اگر کمبود وزن دارید هم با نظر پزشک می توانید روزه بگیرید. فقط باید برنامه ریزی کنید. در بسیاری از موارد چون بدنتان به این میزان انرژی عادت نموده است، می تواند روزه داری را هم تحمل کند.

اگر در روزهای غیر ماه رمضان، در روز مثلا 900 یا هزار کالری مصرف می کنید و وزنتان ثابت است و با این میزان انرژی می توانید کارهای روزانه تان را انجام دهید ، در روزهای ماه رمضان هم برنامه ریزی کنید که همین میزان کالری را بهره ببرید تا بتوانید کارهای روزانه تان را مانند گذشته انجام دهید اما اگر با روزه دریافت مبتلا به ضعف شدید و نتوانستید از جا بلند شوید، دیگر نباید روزه بگیرید. به همین ترتیب اگر در این ماه لاغر شدید، نگران نشوید اما اگر لاغر شدن باعث شد که ضعف کنید و نتوانید کارهایتان را انجام دهید، بهتر است روزه نگیرید.

خوابم میاد پس بدون سحری خوردن روزه می گیرم!

حذف سحری اشتباه بزرگی است و با انجام این اشتباه، شما نه چربی که عضلات تان را از دست می دهید. در روزهای معمولی سال، شما سه وعده غذایی اصلی و دو وعده غذایی فرعی به نام میان وعده دارید و به خاطر زمان اندک بین افطار و سحری، فقط سه وعده غذایی اصلی برای شما می ماند و اگر شما یکی از وعده ها را از بین ببرید، چه اتفاقی می افتد؟ جواب این که باید در دو وعده غذایی دیگر، میزان انرژی بدن تان را تامین کنید. با این کار، فشار زیادی را به بدن و به معده خود وارد می کنید. بیش از 15 ساعت معده شما خالی و سبک بوده و حالا بعد از این مدت زمان طولانی یک باره در دو تا سه ساعت می خواهید تقریبا 1500 کالری مصرف کنید.

این کار حتما شما را دچار مشکل می نماید. بهترین کار این است که در سه وعده و بیشتر، در مدت زمان های کوتاه، میزان انرژی مورد احتیاج روزانه خود را دریافت کنید و با این حساب به وعده سحری احتیاج پیدا می کنید. اگر با وعده سحری خوابتان به هم می خورد یا معده تان سنگین می گردد، می توانید برنامه ریزی کنید. در طول روز، نیم ساعت بیشتر استراحت کنید و البته در وعده سحری هم از غذاهای سبک مانند چای و نان پنیر به میزان کم، سبزی و یک کاسه فرنی مصرف کنید تا معده تان سبک باشد و بهتر بتوانید روزه بگیرید.

بچه ها نباید روزه بگیرند!

یک روزی هم بالاخره بچه ها آغاز می نمایند به روزه دریافت. آن روز می تواند ماه رمضان سال جاری باشد. فلسفه روزه کله گنجشکی هم همین است. اگر بچه تان دوست دارد روزه بگیرد به او این اجازه را بدهید. اگر هنوز به سن تکلیف دینی نرسیده، می تواند تا اذان ظهر روزه بگیرد یا این که نه، می تواند روزه آب یا روزه نان بگیرد. اگر هم فرزندتان به سن تکلیف دینی رسیده، بهتر است به او فرصت دهید خود را محک بزند.

روزهای اول می تواند برای او سخت باشد اما با نظارت و مراقبت شما، این اتفاق آسان خواهد شد. فقط کافی است برنامه ریزی درستی درباره وعده های افطاری، شام و سحری داشته باشید. برای او غذای مقوی و سبک درست کنید تا او هم بتواند لذت روزه دریافت را درک کند.

رژیم در ماه رمضان ممنوع است!

خب این تصور کاملا غلط است. یکی از اهداف روزه دریافت در ماه رمضان، تمرین برای زندگی سالم است، بنابراین اگر رژیم غذایی خاصی دارید یا می خواهید لاغر شوید، می توانید از این ماه بهره ببرید؛ فقط کافی است هر سه وعده غذایی را در فاصله افطار تا سحر در برنامه غذایی خود داشته باشید و ورزش کنید. در این ماه اتفاقا بدن شما آماده لاغر شدن است، بنابراین از جا بلند شوید و این سخن که مومن روزه دار، خوابیدنش هم عبادت است را برای زمان دیگری بگذارید.

بهتر است برای لاغر شدن از برنامه رژیمی بهره ببرید که با نظر پزشک تنظیم شده است. در ماه رمضان بیشتر از بقیه ایام، بدنتان احتیاج دارد که همه مواد هرم غذایی را دریافت کند پس پروتئین، سبزیجات، میوه و چربی را با نظر پزشک مصرف کنید تا بعد از گذشت یک ماه هم لاغر شوید و هم سالم بمانید.

بیمارها روزه نگیرند!

بهتر است که این قدر صفر و یک به ماجرا نگاه نکنید. بله اگر بیماری حادی دارید روزه نگیرید اما در بیش از 90 درصد موارد کسانی که فشارخون و بیماری قلبی دارند هم می توانند روزه بگیرند. حتی دیابتی ها هم با نظر مثبت پزشک می توانند از این ماه استفاده نمایند، فقط کافی است در وعده های افطاری، شام و سحری، طوری برنامه ریزی نمایند که قند خون شان در شرایط نرمال باقی بماند.

اگر دارو مصرف می کنید، می توانید با نظر پزشک تان، ساعت های مصرف دارو را تغییر دهید، حتی می توانید با نظر پزشک تان، میزان دوز مصرفی را هم عوض کنید.

روزه دریافت، میزان فشار خون، کلسترول و قند خون را کاهش می دهد و می تواند برای افرادی که بیماری خفیف دارند، مفید باشد؛ بنابراین اگر زانو درد دارید یا از دیسک کمر رنج می برید، می توانید روزه بگیرید البته درصورتی که به تازگی به کرونا مبتلا شده اید، بهتر است با توجه به دستور پزشک درباره روزه دریافت تصمیم بگیرید؛ چون تا سه ماه بعد از بیماری هنوز باید تجدید قوا کنید و آب میوه و غذاهای پروتئینی مصرف کنید و کمبود آب می تواند برای سلامتتان خطرناک باشد.

لیلا شوقی - روزنامه نگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه وبلاگ پیوست

منبع: جام جم آنلاین

به "محرومیت های سلیقه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محرومیت های سلیقه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید