راستا صنعتی شدن محصولات فناورانه زیستی هموار شد ، رونمایی از 9 محصول دارویی نوترکیب خبرنگاران

به گزارش وبلاگ پیوست، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری گفت: شتاب دهنده های فعال راستا جدیدی را برای فراوری دارو های زیستی باز نموده اند.

راستا صنعتی شدن محصولات فناورانه زیستی هموار شد ، رونمایی از 9 محصول دارویی نوترکیب خبرنگاران

به گزارش گروه فناوری وبلاگ پیوست، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم رونمایی از فرآورده ها و دانش فنی محصولات شتابدهنده فن یاخته و ماد با اشاره به اینکه امروز کوشش فناوران کشور به نتیجه رسیده است، گفت: چند محصول شتاب دهنده ماد و پایافن یاخته رونمایی می گردد و به بازار می رسد. محصولاتی که ارزبری را میلیون ها دلار کاهش می دهند.

وی اضافه کرد: همه این اتفاقات با کوشش دانشجویان و فارغ التحصیلان کشور میسر شده است. آن ها به حوزه فراوری مواد اولیه دارویی ورود نموده اند. واردات این محصولات حدود 300 میلیون دلار ارز از کشور خارج می نماید.

به گفته قانعی، فراوری این مواد در کنار کاهش ارزبری کشور، امنیت را برای کشور به همراه دارد، چون در شرایط تحریم ها انتقال پول از کشور و خرید این محصولات بسیار سخت است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: شتاب دهنده های فعال در این حوزه راستا جدیدی را در حوزه فراوری دارو های زیستی باز نموده اند و اشتغال زایی خوبی داشتند. محصولات فراوریی آن ها ضدمیکروبی هستند، اما نه از جنس آنتی بیوتیک ها، این فراوریات بسیار جدید و نوآورانه هستند.

وی با تاکید بر ضرورت معین تکلیف صنعتی شدن این محصولات در کشور، گفت: معاونت علمی از این محصولات حمایت نموده است تا به بازار برسند و تکلیف صنعتی شدن آن ها روشن گردد. این محصولات به زودی به بازار می رسند.

محصولات رونمایی شده کدامند؟

واکسن کشته برونشیت ماساچوست یکی از محصولات رونمایی شده در برنامه امروز است. این واکسن برای ایمن کردن گله های گوشتی، تخم گذار و مادر در برابر برونشیت کاربرد دارد.

همچنین واکسن کشته شده نیوکاسل محصول دیگری است که در شتاب دهنده پایافن یاخته فراوری شده است. محصولی کاربردی در صنعت دامپزشکی و طیور. رلتسیمود نیز دارویی است برای ارتقای سیستم ایمنی بیماران مبتلا به آسیب های حاد کلیوی و عفونت های ساختاری پوست.

واکسن کووید 19 با استفاده از سوش ویروس کرونا، اکسی توسین کاربردی در القا و تسریع زایمان، پکسیگانان برای درمان زخم پای بیماران دیابتی، تلاوانسین برای درمان عفونت های شدید پوستی و امیگانان برای درمان عفونت های باکتریایی، درماتیت و ... محصولات دیگری بود که توسط شتاب دهنده پایافن یاخته به فراوری رسید و رونمایی شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "راستا صنعتی شدن محصولات فناورانه زیستی هموار شد ، رونمایی از 9 محصول دارویی نوترکیب خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راستا صنعتی شدن محصولات فناورانه زیستی هموار شد ، رونمایی از 9 محصول دارویی نوترکیب خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید