موش ها و مصرف استروئید

به گزارش وبلاگ پیوست، ماهیچه های موش هایی که استروئید دریافت می نمایند (سمت راست تصویر) در مقایسه با آن هایی که این دارو را مصرف نمی نمایند (سمت چپ) بزرگ تر می گردد. هم چنین اثرات استروئید مدت ها پس از توقف مصرف این دارو در بدن موش ها باقی می ماند.

موش ها و مصرف استروئید

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری

منبع:راسخون

موش ها مدت ها پس از انتها دریافت استروئید به ساخت عضله ادامه می دهند

ماهیچه های موش هایی که استروئید دریافت می نمایند (سمت راست تصویر) در مقایسه با آن هایی که این دارو را مصرف نمی نمایند (سمت چپ) بزرگ تر می گردد. هم چنین اثرات استروئید مدت ها پس از توقف مصرف این دارو در بدن موش ها باقی می ماند.

J.C. BRUUSGAARD / دانشگاه اُسلو

مصرف استروئید یکی از راه های سریع - و غیر قانونی - افزایش قدرت عضلات یک ورزش کار است. این هورمون های مصنوعی توانایی بدن را برای ساخت توده عضلانی و قدرتمند شدن افزایش می دهد. به همین علت است که گروه های ورزشی به صورت روتین از ورزش کاران مطرح تست می گیرند تا مطمئن شوند آن ها به صورت غیر قانونی برای به بود عمل کرد خود از عوامل دوپینگ استفاده ننموده باشند. اما مطالعه نوی بر روی موش ها نشان می دهد که شاید این آزمون ها کار آیی لازم را نداشته باشند. علت این ادعا این است که مدت ها پس از آن که نشانه های مصرف این داروها در بدن از بین می رود، اثر دوپینگ هم چنان ادامه خواهد داشت.

در واقع اگر استروئید در بدن انسان همان اثری را داشته باشد که در بدن موش ها دارد، مصرف این دارو برای ورزش کاران شرکت نماینده در رقابت های ورزشی باید حد اقل برای 10 سال ممنوع گردد. ممکن است اثرات استروئید، حد اقل به همین مقدار طولانی باشد.

کریستین گوندرسن از دانشگاه اسلو در نروژ سر پرستی تحقیقات نو را به عهده گرفته است. او به اسم یک فیزیو لوژیست به همراه هم کارانش در حال آنالیز عمل کرد عضله هستند. سلول های بافت عضلانی بلند و رشته ای هستند. هر سلول ماهیچه ای چندین تجمع هسته ای دارد که عمل کردشان همچون مراکز کنترل سلول است. هم چنین هر هسته حاوی DNA است که با استفاده از آن به سلول دستور می دهد چگونه پروتئین بسازد. یک سلول با استفاده از چندین هسته می تواند پروتئین بیش تری به بیرون پمپ کند؛ پروتئین ها در ساخت عضله نو مواد مهمی به تعداد می آیند.

در سال 2010 تیم گوندرسن ثابت کرد که با افزایش فعالیت ورزشی، تعداد هسته ها در سلول بیش تر می گردد. به گزارش مجله فیزیو لوژی منتشر شده در 28 اکتبر، مصرف استروئید به مراتب باعث افزایش بیش تر تعداد هسته های سلول های ماهیچه ای می گردد. دانشمندان به مدت دو هفته به موش های ماده استروئید دادند. سلول های ماهیچه ای این موش ها در مقایسه با موش هایی که استروئید مصرف ننموده بودند، تعداد هسته ی خیلی بیش تری داشتند. مقدار هسته های موجود در سلول های ماهیچه ای موش هایی که استروئید مصرف نموده بودند حدود 66 در صد بیش از سایرین بود. این به آن معنا است که اگر یک موش معمولی به طور میانه 100 هسته در هر سلول ماهیچه ای اش داشته باشد، موشی که استروئید مصرف نموده 166 هسته در سلول عضلانی دارد.

در گروه دیگری از موش های مورد مطالعه، دانشمندان یکی از عضلات موش ها را قطع کردند. به این ترتیب عضلات مجاور مجبور می شوند که سخت تر کار نمایند. در سلول های عضلانی این موش ها نسبت به سایرینی که عضلات شان کامل و دست نخورده است، افزایش 51 درصدی تعداد هسته پدید آمد.

در نهایت به تعدادی از موش هایی که قطعه ای از عضلات شان برداشته شده بود استروئید داده شد. سلول های ماهیچه ای عضلات پر کار آن رکورد نوی را ثبت کردند؛ تعداد هسته های سلول های عضلانی آن ها تقریباً دو برابر شد.

به گزارش دانشمندان، سلول های ماهیچه ای موش هایی که استروئید مصرف نموده بودند بسیار بزرگ تر شد. پس از آن که دانشمندان دوپینگ موش ها را قطع کردند، سلول های ماهیچه ای دو باره کوچک شده و به مقدار طبیعی بازگشتند. اما هسته های اضافی این سلول های چروکیده، حد اقل به مدت سه ماه در آن ها باقی ماندند. این مدت برابر است با حدود 10 سال زندگی یک انسان. هم چنین اثرات آن ممکن است حتی به مدت طولانی تر باقی بمانند.

سه ماه پس از آن که دادن استروئید به موش ها قطع شد، دانشمندان دو باره موارد آزمون را بر آن ها اعمال کردند. افزایش توده عضلانی در این موش ها سریع تر صورت گرفت. موش هایی که از قبل استروئید دریافت ننموده بودند هم مورد آزمون قرار گرفته و حجم عضلات شان افزایش یافت اما با سرعت کم تر. این یافته ها نشان می دهند که هسته های اضافی در واقع باعث می شوند موشی که قبلاً استروئید مصرف نموده است، حتی مدت ها پس از مصرف این هورمون با سرعت بیش تر عضله سازی کند.

گوندرسون در اخبار علمی اسم داشت: در زندگی حرفه ای من یافتن چنین نتیجه روشنی نادر بوده است. این چشم گیرتر از آن بود که در تصور من بگنجد. سایر دانشمندان هم از این جهت با او هم عقیده هستند. لارنس شوارتز، زیست شناس سلولی در دانشگاه ماساچوست امهرست، در این مطالعه حضور نداشت. وی در اخبار علمی اسم داشت: معنای نتایج این آزمون این است که وقتی شما یک بار این هسته ها را در سلول های ماهیچه ای خود به دست می آورید، دیگر هرگز آن ها را از دست نمی دهید.

اما محققان نمی دانند که آیا استروئید به همان مقدار بر بدن انسان اثر می گذارد یا نه؛ مطالعه این موضوع هم مشکل است. استروئید ها می توانند آسیب رسان باشند، بنا بر این بعید است که دانشمندان بتوانند رضایت عده زیادی از افراد را برای شرکت در آزمون جلب نمایند. در واقع به گفته شوارتز از نظر من راهی آسان و یا حتی اخلاقی برای انجام این تست بر روی انسان وجود ندارد.

منبع: راسخون

به "موش ها و مصرف استروئید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موش ها و مصرف استروئید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید