میوه ای با حلاوت ایرانی

به گزارش وبلاگ پیوست، از 2500 سال پیش هلو در کشور چین کشت و به اسم سمبل طول عمر و جاودانگی محسوب می شده است. فراوری اولیه این میوه در ایران بوده است و به علت لذیذ و آبدار بودن از ایران به بیشتر نقاط دنیا برده شده است به همین علت به آن در زبان لاتین سیب ایرانی گفته می گردد. دنیاگردان اسپانیایی این میوه را به قاره آمریکا بردندو از آن به بعد به طور

میوه ای با حلاوت ایرانی

میوه ای با حلاوت ایرانی

از 2500 سال پیش هلو در کشور چین کشت و به اسم سمبل طول عمر و جاودانگی محسوب می شده است. فراوری اولیه این میوه در ایران بوده است و به علت لذیذ و آبدار بودن از ایران به بیشتر نقاط دنیا برده شده است به همین علت به آن در زبان لاتین سیب ایرانی گفته می گردد. دنیاگردان اسپانیایی این میوه را به قاره آمریکا بردندو از آن به بعد به طور گسترده در آن قاره کشت داده شد اما امروزه بیشترین میزان هلوی دنیا در کشور آمریکا کشت می گردد.

هلو میوه ای گرد است که نوک آن کمی به داخل فرو رفته است و به خاطر هسته سفت و سختی که دارد به آن میوه سنگی گفته می گردد. هلو به رنگ های مختلفی مثل صورتی، پرتقالی و قرمز است. سختی و آبداری هلو به نوع و درجه رسیدن آن بستگی دارد. هلو به علت داشتن ترکیباتی مانند: آلفا و بتاکاروتن و بتاکریپتو گزانتین به رنگ های مختلفی دیده می گردد.

انواع هلو

هلو ها دونوع هستند: یکی هسته جدا و دیگری هسته چسبیده. در هلو های هسته جدا، هسته و گوشت میوه از هم جدا هستند در حالی که در نوع دیگر به هم پیوسته هستند. نوع اول برای استفاده عادی و نوع دوم بیشتر در تهیه کمپوت به کار می رود. درختان هلو در منطقه ها معتدل کشت می گردد و جزو درختان میوه ای گل دار برگ ریز مثل گیلاس و آلو هستند. از نظر میزان این درختان به دو صورت بلند و کوتاه هستند و گل های بسیار زیبای این درختان در بهار شکوفه می نمایند و میوه آنها در اواسط تابستان می رسد.

ارزش تغذیه ای 1 عدد هلو

85 گرم هلوی تازه = 36 کالری، 14 گرم هلوی خشک = 31کالری

هلو دارای 2 گرم فیبر خوراکی و 64/0 گرم فیبر خام می باشد به همین علت یک ملین هم محسوب می گردد. هلو دارای 5 میلی گرم کلسیم و 196 میلی گرم پتاسیم می باشد و سدیم و چربی ندارد. هلو بعلاوه حاوی میزان اندکی ویتامین A و C است.

هلو های تازه خریداری کنید

هلو در فرآیند کمپوت سازی میزان زیادی از فیبر خود را از دست می دهد ولی با این وجود کمپوت هلو مفید است مخصوصا اگر از نوع بدون شیره آن باشد. هلو های خشک شده خوراکی انتقال دهنده سریع انرژی است. بهتر است از نوع خوابانده شده در سولفور مصرف کنید.

هلودرمانی

هلو به صورت پخته در درمان التهاب حاد معده مفید می باشد. هلو با هرمعده ای است و زود هضم است و از معده و روده سریع عبور می نماید. هلو از میوه های خنک و مرطوب نماینده بوده، سودا را درمان می نماید، تشنگی و بوی بد دهان را از بین می برد. همانطور که گفته شد هلو غنی از ویتامین A بوده بنابراین می تواند در پیشگیری و درمان عوارض ناشی از کمبود ویتامین A نقش موثری داشته باشد و بعلاوه به علت غنی بودن از ویتامین C می تواند در بسیاری از بیماری هایی که علت آنها کمبود این ویتامین هستند تاثیرگذار باشد. به علت فعالیت آنتی اکسیدانی ویتامین C موجود در هلو، این میوه می تواند در درمان انواع سرطان ها و التهاب مجاری تنفسی موثر می باشد. استفاده از هلو در افرادی که دچار بیماری های لثه هستند هم می تواند مفید باشد زیرا که نرمی لثه از عوارض کمبود ویتامین C می باشد. هلو یکی از میوه های پر پتاسیم محسوب می گردد و میوه ای مناسب برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا به تعداد می آید. بعلاوه به علت داشتن فیبر باعث کاهش کلسترول و قند خون می گردد. پوست درخت هلو و ریشه آن حاوی فلورتین می باشد که نوعی آنتی بیوتیک است و روی باکتری های گرم مثبت و منفی اثر دارد. آب هلو را با شکر صبح ناشتا میل کنید که جهت از بین بردن صفرا مفید است. گل و برگ هلو ملین بوده و ادرار را زیاد می نماید، جوشانده گل هلو پوست را نرم و بوی بد آن را از بین می برد. زنان باردار اگر می خواهند بچه زیبایی داشته باشند باید هلو میل نمایند، اما خوردن شکوفه های آن برای خانم های باردار مفید نیست. برترین ماسک زیبایی را می توانید از هلو تهیه کنید، برای طراوت و جوان کردن پوست، هلو را له کنید و روی پوست به مدت 20 دقیقه قرار دهید و پس از آن صورت تان را با آب معدنی بشویید. خوردن هلو سموم را از بدن دفع می نماید. برای وزن کم کردن بهتر است هلو بخورید.

منبع: راسخون

به "میوه ای با حلاوت ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میوه ای با حلاوت ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید