نفت ایران در یک سال گذشته چقدر گران شد؟

به گزارش وبلاگ پیوست، تهران (پانا) - قیمت نفت خام سنگین ایران در سال 2021 میلادی به طور میانگین 69 دلار و 32 سنت قیمت خورد. این در حالی است که قیمت میانگین این نوع نفت در سال گذشته 39 دلار و 98 سنت بود که نشان دهنده رشد 73 درصدی قیمت نفت سنگین ایران است.

نفت ایران در یک سال گذشته چقدر گران شد؟

شروع همه گیری کرونا در جهان با اختلاف بین عربستان و روسیه بر سر ادامه توافق فریز نفتی همراه بود.کرونا در ماه های ابتدایی سال 2020، فعالیت های مالی را به شدت کاهش داد و قرنطینه ها در جهان شروع شد. این موضوع تقاضا برای نفت را به شدت کاهش داد و بر اساس بعضی حدس ها، در اسفند سال 1398، تقریبا یک سوم از تقاضای نفتی در جهان از دست رفته بود.

در کنار آن در همان زمان، اوپک پلاس که چند سالی بود فریز نفتی را برای نجات قیمت نفت شروع نموده بود با اختلاف همراه شد.

عربستان و روسیه حاضر به توافق نشدند و فریز نفتی تعلیق شد. بعد از آن بود که جنگ سرسام آور فراوری بین دو فراوری نماینده بزرگ نفت شروع شد و حتی فراوری این کشورها به بالای 12 میلیون بشکه در روز رسید.

تداوم شرایط قرنطینه به علت کرونا، فشار بر تقاضای نفت و بعلاوه جنگ فراوری، جهان را در نفت غرق کرد تا آنجا که تمام نفتکش ها از نفت خام پر بودند و مخازن ذخیره سازی جهان نیز حتی برای یک بشکه نفت دیگر جا نداشتند.

این موضوع باعث شد تا در اتفاقی عجیب قیمت نفت آمریکا در یک معامله به زیر صفر برود و منفی گردد. به این معنا که فراوری نماینده نفت برای آنکه از شر نفت فراوری شده نجات پیدا کند حاضر شد نه تنها پولی بابت نفت خام نگیرد بلکه به ازای هر بشکه نفت 37 دلار نیز پرداخت کند.

شرایط بحرانی قیمت نفت و سقوط ارزش طلای سیاه به زیر 20 دلار در هر بشکه باعث شد تا اعضای اوپک پلاس احساس خطر نمایند و دوباره به میز مذاکرات برگردند. نتیجه مذاکرات توافق کاهش 9.7 میلیون بشکه ای فراوری نفت بود.

کاهش فراوریی که به سرعت تاثیر خود را بر بازار نفت گذاشت و قیمت ها عزم صعود کرد. رشد قیمت نفت ادامه داشت و حالا در آخرین ماه از سال 2021 میلادی، قیمت نفت بالای 70 دلار در هر بشکه معامله می گردد.

اجرای توافق کاهش فراوری که البته به تدریج تسهیل شد، قیمت نفت را در سال 2021 نسبت به سال 2020 میلادی حدود 70 درصد افزایش داد.

نفت برنت به عنوان اصلی ترین نفت شاخص برای قیمت گذاری در بازارهای جهانی که به طور میانگین در سال گذشته 40 دلار و 92 سنت معامله می شد، در امسال به 70 دلار و 48 سنت در هر بشکه رسید که نشان دهنده رشدی 72 درصدی است.

نفت شاخص آمریکا یا همان WTI نیز 75 درصد رشد قیمت را در امسال در مقایسه با میانگین قیمت در سال 2020 تجربه کرد و از 38 دلار و 72 سنت تا 67 دلار و 80 سنت بالا آمد.

بعلاوه نفت روسیه که در بازارهای جهانی به اورالز معروف است از میانگین قیمت 41 دلار و 6 سنت در سال گذشته به 69 دلار و 8 سنت در امسال افزایش پیدا کرد که حکایت از رشد 68 درصدی قیمت این نفت در بازارهای جهانی دارد.

قیمت سبد نفتی اوپک نیز 70 درصد گران شد و از 40 دلار و 75 سنت در سال 2020 به 69 دلار و 45 سنت در سال 2021 رسید.

در این میان نفت سنگین ایران نیز که در سبد نفتی اوپک قرار گرفته است از میانگین قیمت 39 دلار و 98 سنت در سال گذشته به میانگین قیمت 69 دلار و 32 سنت در امسال افزایش پیدا کرد. این اعداد نشان می دهد نفت سنگین ایران در یک سال 73 درصد گران تر شده و این رقم از میانگین رشد قیمت سبد نفتی اوپک نیز بیشتر است.

این موضوع نشان می دهد به علت افزایش قیمت نفت و بعلاوه رشد تقاضا در جهان، توجه به نفت های سنگین بیشتر شده زیرا سود بیشتری را نصیب پالایشگران می نماید.

منبع: خبرگزاری پانا

به "نفت ایران در یک سال گذشته چقدر گران شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفت ایران در یک سال گذشته چقدر گران شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید