شرایط نیمی از دشت های کشور بحرانی است

به گزارش وبلاگ پیوست، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون از 606 دشت موجود در کشور، بیش از 300 دشت با شرایط قرمز و بحرانی روبرو اند و همین مسئله سبب شده تا بخش هایی از کشور خالی از سکنه شده و مهاجرت از جنوب به شمال را ببینیم.

شرایط نیمی از دشت های کشور بحرانی است

علیرضا شهیدی در مراسم افتتاح مرکز نوآوری و فناوری علوم زمین اضافه کرد: از مجموع 43 مخاطره موجود در دنیا، 34 مخاطره در ایران اتفاق می افتد و مشکل آنجاست که به موضوع پیشگیری به از درمان است اعتقاد نداریم.

او با اشاره به گرمی هوا و تغییرات اقلیمی در هفته های اخیر و بعلاوه مواجهه چندساله با پدیده خشک سالی، گفت: خشک سالی سبب اضافه برداشت از آب های زیرزمینی می گردد که در ادامه به بحران آب و فرونشست زمین می انجامد، بعلاوه آبخوان ها از بین رفته و با اندک بارندگی، سیلاب به راه می افتد و در بعضی موارد رانش زمین را در پی دارد.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، به طور نمونه با اشاره به رها کردن 300 کیلومتر از سواحل مکران و در عوض کارآفرینی در سایر منطقه ها، توضیح داد: این در حالی است که در دنیا پولدارترین شهرها در کنار سواحل قرار دارند و صنعت و تجارت به سواحل نزدیک است.

او یادآوری کرد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، متولی اکتشافات مواد معدنی و تولیدکننده ثروت برای کشور است که شعار آن صیانت از ثروت تولیدی به واسطه شناخت از مخاطرات زمین شناسی است.

او توضیح داد: این سازمان از زمان تأسیس خود در سال 1338 تا به امروز بیش از 100 نوع نقشه در 300 لایه تهیه نموده و امروز سایت داده های علوم زمین، پشتوانه علمی کاداستر معدنی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، زمین شناسی را رشته ای پول ساز و معادن را دارای ارزش اضافه نموده بالا توصیف کرد و گفت: به اسم نمونه، ارزش یک محدوده 20 میلیون تنی سنگ آهن با قیمت حدود 170 دلاری هر تن از آن، بیش از سه میلیارد دلار است، این در حالی است که پارسال ارزش صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی کشور کمتر از 10 میلیارد دلار بود.

او بعلاوه با اشاره به افتتاح مرکز نوآوری و فناوری علوم زمین، آن را سومین مرکز ازاین دست در کشور برشمرد و اضافه کرد: این مکان که در اختیار شرکت های استارتاپی و پژوهشگران قرار خواهد گرفت، دست کم هزار نفر از نیروهای کارشناسی سازمان زمین شناسی پشتوانه آن خواهند بود.

لزوم رسوخ فناوری در حوزه زمین شناسی

در ادامه، اسماعیل قادری فر، معاون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس مرکز توسعه فناوری های این معاونت اضافه کرد: ایده ایجاد شتاب دهنده ای از سوی بخش خصوصی در حوزه زمین شناسی، می تواند به ورود سریع تر و رسوخ فناوری ها در این حوزه اثرگذار و اقتصادمحور بیانجامد.

او ابراز امیدواری کرد: خروجی این شتاب دهنده تبدیل به شرکت های دانش بنیان گردد و در ادامه بتواند توسعه سرمایه گذاری در مقوله اکتشافات، اشتغال زایی و ارتقای ارزش اضافه نموده محصولات بخش معدن و صنایع معدنی را در پی داشته باشد.

بعلاوه، مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی با تقدیر از حمایت های معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری از طرح های فناورانه، تأکید کرد: باید از تفکر و نگاه نفتی که مدیریتی سیاه است فاصله گرفت و به سمت مدیریت پاک و زیست محیطی برویم که این مهم با تکیه بر فناوری و نوآوری امکان پذیر است.

به گزارش ایرنا، کامبیز مهدی زاده اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از پیش قراولان انتها دادن به وابستگی به درآمدهای نفتی است و این معاونت بر تداوم حمایت از کارخانه ها و شرکت های دانش بنیان، شرکت های شتاب دهنده و غیره در دولت آینده هم تأکید دارد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "شرایط نیمی از دشت های کشور بحرانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط نیمی از دشت های کشور بحرانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید