امکان بازنشستگی با 20 سال سابقه ، حذف شرط سنی مشاغل سخت و زیان آور در برنامه هفتم

به گزارش وبلاگ پیوست، طبق لایحه برنامه هفتم توسعه، حداقل سن لازم برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور برای زنان 45 و مردان 50 سال بود که این شرط در کمیسیون اجتماعی مجلس حذف شد.

امکان بازنشستگی با 20 سال سابقه ، حذف شرط سنی مشاغل سخت و زیان آور در برنامه هفتم

به گزارش وبلاگ پیوست، پس از انتشار لایحه برنامه هفتم توسعه, حداقل سن لازم برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور برای زنان 45 و مردان 50سال معین شد و این مسئله موجبات دلخوری بخش زیادی از جامعه کارگری را به همراه داشت.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری معتقد است در صورت تصویب این لایحه، مفهوم سخت و زیان آوری در عمل از میان می رود.

وی در این باره گفته بود: تغییرات برخی قوانین کار و بازنشستگی، به جای اینکه در قالب قوانین مربوطه صورت بگیرند، در ذیل برنامه هفتم توسعه دیده شده اند. تدوین کنندگان این برنامه نیز برخی مطالب را در حالت کلی بیان نموده اند و وارد جزئیات نشده اند. در نتیجه طبیعی است که انتشار متن برنامه، برخی اقشار ذی نفع را نگران نموده باشد.

به گفته صادقی، برای مثال معین نیست که این تغییرات در صورت تصویب از چه زمانی اجرایی می شوند؟ آیا تغییر سن بازنشستگی شامل افراد تازه کار خواهد شد یا عطف به ما سبق هم می گردد؟ به این معنا که آیا فردی با 20 سال سابقه کار هم باید بر اساس قانون تازه بازنشسته گردد؟

این فعال کارگری بیان نموده بود: در این مرحله، به نظر می رسد بیان کلی موضوعات به این معنا باشد که همه افراد مشمول قانون تازه می شوند. البته باید دید در آیین نامه ای که پس از آن به تصویب می رسد هم چه تصمیمی گرفته می گردد.

پس از آنالیز متن پیشنهادی لایحه عباس گودرزی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خبر از حذف شرط سنی برای مشاغل سخت و زیان آور در برنامه هفتم توسعه داد.

وی گفت: در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد مشاغل سخت و زیان آور، محدودیت سقف سنی برای متقاضیان بازنشستگی را از لایحه برنامه هفتم توسعه برداشتیم و با 20سال سابقه امکان بازنشستگی فراهم است.

گودرزی اضافه نمود: کمیسیون اجتماعی مجلس در جریان آنالیز لایحه برنامه هفتم توسعه در مورد معین 5سال سرانجام خدمت به عنوان ملاک حقوق بازنشستگی به جمع بندی نرسید.

وی اضافه نمود: بر این اساس پیشنهاد ما این بود که یا این بند از لایحه برنامه هفتم حذف گردد یا با پیشنهادی که منافع کارگران را تأمین کند، جایگزین کند.

منبع: همشهری آنلاین

به "امکان بازنشستگی با 20 سال سابقه ، حذف شرط سنی مشاغل سخت و زیان آور در برنامه هفتم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان بازنشستگی با 20 سال سابقه ، حذف شرط سنی مشاغل سخت و زیان آور در برنامه هفتم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید